U ‘zlatno doba’ cijena ključne sirovine se usedmerostručila, pa potonula gotovo 90 posto. Evo zašto se i dalje ulaže u neprofitabilne rudnike

Autor: Poslovni.hr/Hina , 11. prosinac 2024. u 10:41
Foto: REUTERS

Globalna ponuda litija porast će ove godine za 25 posto i za 15 posto u 2025., godini, procjenjuju u švicarskoj banci UBS.

 Ponuda litija uvelike će nadmašiti potražnju i u idućim godinama, što će značiti i niže cijene, uz pokušaje proizvođača baterija da osiguraju ključnu sirovinu ulaganjima u neprofitabilne rudnike, primjećuju analitičari.

Neki proizvođači baterija kupili su rudnike litija, a neki u njih ulažu novac kako bi sačuvali proizvodnju, pokazuju izvješća tvrtki.

Rudnici pak nastavljaju s radom kako bi zadržali tržišni udio i dobre odnose s vladama. Tome valja dodati i moguće tehničke probleme koje sa sobom donosi privremeno zatvaranje rudnika, prema informacijama rudara, konzultanata i analitičara.

Do sada je otprilike desetak proizvođača litija privremeno zatvorilo gubitaške rudnike, smanjilo proizvodnju ili odgodilo proširenje.

Mnogi su pak i dalje otvoreni, što znači da će se prekomjerna opskrba mineralima potrebnim za baterije za stacionarno skladištenje energije i za električna vozila vjerojatno protegnuti na idućih nekoliko godina i zadržati cijene na niskoj razini, rekli su poznavatelji sektora i analitičari.

Od sredine 2021. do kraja 2022. godine cijena litijeva hidroksida bila se usedmerostručila, na 85 dolara po kilogramu. U međuvremenu potonula je za gotovo 90 posto.

‘Gubitaška’ desetina 

Globalna ponuda litija porast će ove godine za 25 posto i za 15 posto u 2025., godini, procjenjuju u švicarskoj banci UBS.

Neki su rudnici u pogonu bez ikakvog rezona, ali kompanije imaju neke svoje razloge, kaže Martin Jackson iz CRU-a.

Otprilike desetina proizvodnih kapaciteta trenutno stvara gubitke, procjenjuje Jackson. 

Poticaj otvaranju rudnika bio je očekivani skok prodaje električnih vozila i cijena litija u 2021. i 2022. godini.

Troškovi vađenja litija u Kini spadaju među najveće u svijetu, ali brojne kineske tvrtke vjerojatno neće zatvarati rudnike ni u ‘vlastitom dvorištu’ ni u Australiji ni u Africi jer su integrirani u lance opskrbe, rekli su analitičari i konzultanti.

Strateški potezi

Kineski sektor električnih vozila i baterija zauzima vodeću poziciju u svijetu, a Peking mu je odredio status strateški važne prirodne grane i želi mu osigurati uvjete za uspješno poslovanje stabilnom opskrbom sirovinama i niskim troškovima, dodaju.

Potražnja za vozilima u međuvremenu je posustala, ponuda litija nadmašila je potražnju i njegove su cijene pale. Kompanije pak i dalje ulažu velike iznose u rudnike, pa su tako ulaganja prošle godine skočila za 60 posto, izračunala je Međunarodna agencija za energiju (IEA).

Australska rudarska tvrtka Liontown Resources zaključila je tako poslovnu godinu s neto gubitkom nakon poreza od 64,9 milijuna australskih dolara, ali to nije spriječilo južnokorejskog proizvođača baterija LG Energy Solution da joj u srpnju osigura 250 milijuna američkih dolara za 10-godišnje produljenje ugovora o opskrbi litijem.

LG Energy Solutionu idu na ruku niske cijene litija budući da to za nas znači veći prihod, rekao je u telekonferenciji u srpnju čelnik južnokorejske tvrtke.

Komentirajte prvi

New Report

Close