Ponuda litija uvelike će nadmašiti potražnju i u idućim godinama, što će značiti i niže cijene, uz pokušaje proizvođača baterija da osiguraju ključnu sirovinu ulaganjima u neprofitabilne rudnike, primjećuju analitičari.
Neki proizvođači baterija kupili su rudnike litija, a neki u njih ulažu novac kako bi sačuvali proizvodnju, pokazuju izvješća tvrtki.
Rudnici pak nastavljaju s radom kako bi zadržali tržišni udio i dobre odnose s vladama. Tome valja dodati i moguće tehničke probleme koje sa sobom donosi privremeno zatvaranje rudnika, prema informacijama rudara, konzultanata i analitičara.
Do sada je otprilike desetak proizvođača litija privremeno zatvorilo gubitaške rudnike, smanjilo proizvodnju ili odgodilo proširenje.
Mnogi su pak i dalje otvoreni, što znači da će se prekomjerna opskrba mineralima potrebnim za baterije za stacionarno skladištenje energije i za električna vozila vjerojatno protegnuti na idućih nekoliko godina i zadržati cijene na niskoj razini, rekli su poznavatelji sektora i analitičari.
Od sredine 2021. do kraja 2022. godine cijena litijeva hidroksida bila se usedmerostručila, na 85 dolara po kilogramu. U međuvremenu potonula je za gotovo 90 posto.
‘Gubitaška’ desetina
Globalna ponuda litija porast će ove godine za 25 posto i za 15 posto u 2025., godini, procjenjuju u švicarskoj banci UBS.
Neki su rudnici u pogonu bez ikakvog rezona, ali kompanije imaju neke svoje razloge, kaže Martin Jackson iz CRU-a.
Otprilike desetina proizvodnih kapaciteta trenutno stvara gubitke, procjenjuje Jackson.
Poticaj otvaranju rudnika bio je očekivani skok prodaje električnih vozila i cijena litija u 2021. i 2022. godini.
Troškovi vađenja litija u Kini spadaju među najveće u svijetu, ali brojne kineske tvrtke vjerojatno neće zatvarati rudnike ni u ‘vlastitom dvorištu’ ni u Australiji ni u Africi jer su integrirani u lance opskrbe, rekli su analitičari i konzultanti.
Strateški potezi
Kineski sektor električnih vozila i baterija zauzima vodeću poziciju u svijetu, a Peking mu je odredio status strateški važne prirodne grane i želi mu osigurati uvjete za uspješno poslovanje stabilnom opskrbom sirovinama i niskim troškovima, dodaju.
Potražnja za vozilima u međuvremenu je posustala, ponuda litija nadmašila je potražnju i njegove su cijene pale. Kompanije pak i dalje ulažu velike iznose u rudnike, pa su tako ulaganja prošle godine skočila za 60 posto, izračunala je Međunarodna agencija za energiju (IEA).
Australska rudarska tvrtka Liontown Resources zaključila je tako poslovnu godinu s neto gubitkom nakon poreza od 64,9 milijuna australskih dolara, ali to nije spriječilo južnokorejskog proizvođača baterija LG Energy Solution da joj u srpnju osigura 250 milijuna američkih dolara za 10-godišnje produljenje ugovora o opskrbi litijem.
LG Energy Solutionu idu na ruku niske cijene litija budući da to za nas znači veći prihod, rekao je u telekonferenciji u srpnju čelnik južnokorejske tvrtke.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu