Ravnopravnost spolova u 2023. godini u svijetu čini se dalje nego ikad unatoč desetljećima napretka. U mnogim dijelovima planeta, od Afganistana, Irana, do Afrike i mnogih koji ne dospiju u medije, temeljna prava polovine populacije ostaju u sferi fantastike, najčešće zbog religioznih i političkih razloga. Ako je suditi po izvješću tijela Ujedinjenih naroda UN Žene, ravnopravnost spolova neće se ostvariti još 300 godina uz sadašnji ritam promjena. “Stoljeća patrijarhata, diskriminacije i mučnih stereotipa stvorili su ponor među spolovima, u znanosti i u tehnologiji”, rekao je glavni tajnik UN-a António Guterres na početku dvotjedne rasprave u New Yorku koju organizira Povjerenstvo za položaj žena uoči Međunarodnog dana žena. Danas se “ženska prava gazi, prijeti im se, nad njima se čini nasilje diljem svijeta”, rekao je Guterres dodajući da “napredak ostvaren prije nekoliko desetljeća nestaje pred našim očima”.
Praksa je druga priča
Čak i u najrazvijenijim zemljama, gdje su prava na papiru odavno ‘fait accompli’, praksa priča sasvim drugu priču. Na visokim i moćnim pozicijama na kojima se donose odluke dominantni su muškarci, žene su u prosjeku plaćene manje, a ‘stakleni plafon’ primanja betonska barijera u lepezi zanimanja. U profesijama u kojima većinu zaposlenih čine žene, istraživanja su pokazala da društveni respekt pada i, s njim, plaće. Kad su kućanski poslovi i briga o djeci u pitanju, često se podrazumijeva (uz časne iznimke) da je to ‘prirodno’ ženski posao.
U moru diskriminacije, gdje osobna iskustva žena često nose obrise horora i nasilja, nađu se i bizarni primjeri neravnopravnosti. U drugom najvećem globalnom gospodarstvu, u bijegu pred škarama kineskih cenzora i njihove ocjene što je “nepristojno”, žensko donje rublje reklamiraju – muškarci.
Na kineskoj društvenoj mreži Douyin, jednoj od najpopularnijih platformi za dijeljenje videozapisa, muški model nježno se ljulja u ritmu prateće pjesme, rukama radi oblik srca – obučen u svilenkasto žensko donje rublje. Nije parodija niti loša šala već ilustracija kako su kineski poduzetnici pronašli način da zaobiđu rigoroznu internetsku cenzuru. Ona je toliko snažna, ne samo u politički ‘osjetljivim’ temama već i u slikama ženskog tijela koje se smatraju nepristojnim, da žrtvama postaju naizgled sasvim bezazlene aktivnosti kao što je internetska trgovina donjeg rublja, piše CNN. Nekoliko velikih tvrtki specijaliziranih za prodaju donjeg rublja putem livestreaminga već je imalo nekoliko okršaja s cenzorima. Logično, okrenuli su se muškim modelima jer se ženski grudnjaci na ravnim muških maljavim prsima smatraju – pristojnim. Jednako kao i negliže čiji čipkasti rub završava desetak centimetara iznad blago kvrgavog muškog koljena.
Na jednom od prodajnih kanala, muškarac se vidi odjeven u crno donje rublje, koji stoji pored manekenke koji prikazuje sličnu odjeću, a po svemu sudeći s Alibaba (Baba) Taobao Live, streaming platforme tog diva e-trgovine. Na drugoj fotografiji, jedan drugi model nosi ružičastu haljinu i svilenkasti šal. “To nije pokušaj sarkazma. Svi su vrlo ozbiljni u skladu s pravilima “, kaže vlasnik kompanije koji se predstavio kao Xu, napominjući da “jednostavno pokušava igrati na sigurno”.
Livestreaming prodaja postala je biznis vrijedan milijarde dolara u kontinentalnoj Kini. Vjetar u jedra posebno mu je dala pandemija i tri godine strogih ograničenja tijekom Covida 19 koja je mnoge fizičke trgovine prisilila da stave ključ u bravu. Od lipnja prošle godine, broj korisnika livestreaming e-trgovine premašio je 460 milijuna, podaci su Vijeća Akademije Kine za promicanje međunarodne trgovine, tijela povezanog s Ministarstvom trgovine u Pekingu. Izvješće pekinškog iResearch iz 2021., kompanije specijalizirane za mjerenje rasta online publike, predviđa da će sektor livestreama dosegnuti čak 720 milijardi dolara ove godine.
“Kralj” ruževa
Muški modeli nisu jedino rješenje za poduzetnike. Ženski modeli zaobilaze cenzore osobno pokazujući najnoviji stil donjeg rublja – preko majice koju već nose. Treći pak, igraju na sigurno koristeći lutke. No, nije donje rublje jedino na udaru. 2015. Kina je kaznila televizijske kuće zbog emisija u kojima je bio prikazan ženski dekolte prisiljavajući neke od najpopularnijih kostimiranih drama da zumiraju lice glumica ne bi li izbjegli probleme s vlastima.
Cenzori neproporcionalno strogo udaraju na proizvode orijentirane na žene. Jedan od najuspješnijih ‘influencera’ u livestreamu u Austin Li Jiaqi, postao je pozant kao “kralj ruževa” nakon što je 2018. prodao 15.000 komada ruža za usne u samo pet minuta. Li, također, promovira kozmetiku, proizvode za njegu kože i odjeću, često aplicirajući proizvode koje prodaje na svoje lice, piše CNN.
No, i izvan Kine, platforme poput Facebooka i Instagrama suočene su kritikama zbog ograničavanja dijeljenja slika koje uključuju djelomičnu golotinju, posebno žena. Krovna kompanija Meta ističe da ograničava dijeljenje grudi, iako namjerava “omogućiti slike koje se dijele u medicinske ili zdravstvene svrhe.” No, čak je i Nadzorni odbor pozvao Upravu da politiku učini manje zbunjujućom i više uključivom za oba spola.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu