Zbog stalnog pada proizvodnje i prodaje Fiata 500L, nepostojanja bilo kakve, makar i neslužbene najave da bi u Kragujevcu u dogledno vrijeme mogla početi proizvodnja još jednog modela automobila, te potpune nezainteresiranosti srpske vlade i premijera Aleksandra Vučića za stanje u kompaniji FCA Srbija, razlozi su zbog kojih se srpski, ali i svjetski stručnjaci, sve učestalije bave sudbinom kragujevačke tvornice.
Pri tome se nagađa da bi Fiat 2018., za dvije i pol godine, kada istječe desetogodišnji ugovor Fiata i Srbije, mogao napusti zemlju, piše Danas. Takve napise u srpskim medijima posljednjih dana potaknula je analiza sa službenih internet stranica Indije, države u kojoj automobilska industrija bilježi velik rast. Tako je od travnja 2014. do ožujka 2015. iz pogona brojnih indijskih tvornica izašlo blizu 24 milijuna gotovih vozila.
U indijskoj analizi stanja u kompaniji FCA Srbija ocjenjuje se da je uspjeh modela Fiata 500L prosječan i pritom se najavljuje "izlazna strategija Fiata". Indijski analitičari smatraju da postoji vrlo velika vjerojatnost da će nakon isteka ugovora Fiat zatvoriti tvornicu u Kragujevcu. Dodatni razlozi su što, kako navode Indijci, Fiat trenutno razmatra i redefinira svoju strategiju malih automobila, te će ako se vrlo brzo ne najavi novi model automobila za Kragujevac, scenarij izlaska Fiata iz Srbije postati vrlo vjerojatan.
24milijuna
vozila proizveli su indijski proizvođači od travnja 2014. do ožujka 2015.
Vučićeva obećanja
Dio srpske stručne javnosti s tim se slaže i sugerira Vučićevoj vladi da bi već morala početi razmatrati moguće alternative talijanskom proizvođaču. Na stručne i medijske prozivke odazvao se premijer Vučić koji je početkom ovog tjedna rekao da su izjave kako vlada ne vodi računa o Fiatu neodgovorne, te je poručio kako će nastojati da proizvodnja u Kragujevcu ove godine ne bude smanjena. "Fiat je naš najvažniji izvoznik. Samo ja sam imao desetke sastanaka oko Fiata", rekao je Vučić novinarima. Prema njegovim riječima, vlada je spremna dati svaku vrst pomoći i poticaja Fiatu, i brinut će se i dalje o radnicima i Kragujevačanima.
Kada je riječ o mogućoj zamjeni Fiata nekom drugom kompanijom, spominju se indijske kompanije Mahindra & Mahindra i Tata Motors, posebno ova druga koja je proizvodnju automobila u Indiji započela prema Mercedesovoj licenciji, da bi 2008. od Forda kupila britanske brendove Jaguar i Land Rover i s njima napravila odličan posao. S druge strane, Tata Motors proizvodi tzv. narodne automobile, a neki modeli stoje samo 2500 dolara. Kragujevačka Zastava prije desetak godina intenzivno je pregovararala s Mahindrom i Tatom o zajedničkoj proizvodnji putničkih i poslovnih vozila, te o dolasku tih indijskih kompanija u Kragujevac. U tim pregovorima spominjana je i mogućnost proizvodnje jeftinog modela Tata Nano u bivšoj Zastavinoj tvornici automobila.
Propali pregovori
Posljednji put čelnici Zastave i Tata Motorsa sreli su se 2007., u Indiji, gdje se razgovaralo o zajedničkoj proizvodnji Tatinog modela Indica i džipa. Dogovor nije postignut jer su u Zastavi željeli suradnju s nekom od poznatijih svjetskih kompanija, s kojima se tada, također, pregovaralo. Vodeće indijske kompanije, prije svih Tata Motors, u međuvremenu su počele dostizati svjetsku konkurenciju, a je li moguć njihov dolazak u Srbiju, ovisit će prije svega o dugoročnim planovima Fiat Chryslera.
Putin nije popustio
Ništa od izvoza vozila u Rusiju
Premijer Srbije Aleksandar Vučić izjavio je 11. siječnja da bi već nakon 15. siječnja moglo doći do dogovora o izvozu Fiatovih vozila u Kazahstan, što bi omogućilo izvoz automobila Srbije na tržište Euroazijske ekonomske unije koju čine Rusija, Kazahstan i Bjelorusija. On je čak zamolio zamjenika premijera Ruske Federacije Dmitrijem Rogozinom da pri tome posreduje, ali od svega nije bilo ništa.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu