U jeku napada u Crvenom moru ponovno se ‘probudili’ somalski pirati

Autor: Ana Roksandić , 21. ožujak 2024. u 22:00
Pirati uz obale Somalije koriste napade jemenskih hutista nekoliko stotina milja sjevernije za reaktivaciju/Shutterstock

Situacija još nije ozbiljna kao u periodu od 2008. do 2014., ali brine brzina eskalacije.

Scena kao iz akcijskog filma nedavno se odigrala u zapadnom dijelu Indijskog oceana kada je desetak somalskih pirata gliserom došlo do bangladeškog broda za rasuti teret i otelo posadu.

Kad ih je ugledala, posada je brzo poslala signal za pomoć, no ona nije stigla na vrijeme. Pirati su se popeli na brod pod nazivom Abdullah, ispalili hice upozorenja te kapetana i drugog časnika uzeli za taoce. Čitavu otmicu u audio poruci vlasnicima broda opisao je časnik Atiq Ullah Khan.

“Srećom, nitko za sada nije ozlijeđen’’, kazao je Khan u poruci prije nego su njemu i drugim članovima posade pirati oteli telefone, piše Reuters.

Napadi u porastu
Tjedan dana kasnije, oteti brod Abdullah usidren je uz obalu Somalije. Otmicu kakvu su doživjeli članovi posade ovog bangladeškog broda svakako zabrinjava, tim više što je slučaja piratskog upadanja na međunarodne mornarice sve više.

Piratski upadi gomilaju rizike i troškove brodarskim tvrtkama koje se, na tom izrazito prometnom području, također bore s učestalim napadima bespilotnim letjelicama i projektilima jemenskih hutista u Crvenom moru i drugim obližnjim vodama.

Sedam milijardi dolara štete

Piratske aktivnosti stajale su globalno gospodarstvo oko sedam milijardi dolara na vrhuncu napada 2011. godine.

Činjenica je da je od studenog prošle godine bilo više od 20 pokušaja otmica što je podignulo cijenu naoružanih zaštitara i osiguranja te proširilo lepezu mogućih načina traženja otkupnine, tvrde stručnjaci.

Dva člana somalijskih bandi za Reuters su izjavili kako iskorištavaju napade hutista nekoliko stotina nautičkih milja sjevernije kako bi se vratili u piratstvo koje je gotovo jedno desetljeće poprilično uspavano.

Situacija sada nije još onoliko ozbiljna koliko je bila u periodu od 2008. do 2014. godine, no ljudi na terenu i u toj industriji zabrinuti su brzom eskalacijom broja napada. “Ako to ne zaustavimo sada, na početku, moglo bi ponovo biti kao ranije’’, komentirao je nedavno somalijski predsjednik Sheikh Mohamud.

Nedavno je indijska mornarica presrela i oslobodila oteti brod Ruen, koji je plovio pod zastavom Malte, nakon što se ponovo zaplovio. Misija Europske unije za borbu protiv piratstva, EUNAVFOR Atalanta, nagađa da su pirati možda koristili brod kao lansirnu rampu za napad na Abdullah.

Indijska mornarica tvrdi da se svih 35 pirata na brodu predalo, a da je 17 talaca spašeno bez ozljeda. Cyrus Mody, zamjenik direktora ogranka Međunarodne trgovačke komore za borbu protiv kriminala, rekao je da bi intervencija indijske mornarice, koja je rasporedila najmanje desetak ratnih brodova istočno od Crvenog mora, mogla biti važan dio odvraćanja od piratstva.

Povećani troškovi
Plovni putovi kod Somalije među najprometnijim su plovnim putevima na svijetu. Procjenjuje se da svake godine oko 20.000 brodova, koji prevoze od namještaja i odjeće do žitarica i goriva, prođe kroz Adenski zaljev između Crvenog mora i Sueskog kanala, najkraće pomorske veze između Europe i Azije.

Na vrhuncu 2011., somalijski pirati izveli su čak 237 napada i držali stotine talaca, navodi Međunarodni pomorski ured. Te je godine skupina za praćenje Oceans Beyond Piracy procijenila da su njihove aktivnosti stajale globalno gospodarstvo oko sedam milijardi dolara, uključujući stotine milijuna dolara u otkupninama.

Trenutačna je stopa napada znatno manja, a pirati primarno ciljaju manja plovila u vodama s manje patrola, ističu pravitelji pomorskim rizikom i osiguravatelji. Od studenog su uspješno zaplijenili najmanje dva teretna broda i 12 ribarskih brodova, prema podacima EUNAVFOR-a.

Komentirajte prvi

New Report

Close