U Indiji generacijski jaz u navikama kupovanja

Autor: The New York Times , 21. listopad 2012. u 22:00
Mlade žene više vole prodajne centre zapadnjačkog stila od malih obiteljskih trgovina

Tvrtke poput Benettona i Domina, koje prodaju pod jedinstvenom robnom markom ili putem franšiza, već su prisutne na indijskom tržištu te posluju u suradnji s indijskim partnerima.

Trajna kontroverza koja obavija dolazak stranih maloprodajnih lanaca poput WalMarta u Indiju često se smatra bitkom milijuna malih trgovaca i interesa velikih korporacija. No u većem dijelu zemlje, pa tako i u ovome gradu na istoku, to je pitanje podijelilo Indijce različitih dobi i prihoda. Indijci mlađi od 25 godina, među koje se ubraja otprilike polovica od ukupno 1,2 milijarde stanovnika, željni su, prema navodima tržišnih stručnjaka, iskušati strane robne marke i iskustvo kupnje.

Svoja popodneva već troše u zapadnjačkim prodajnim centrima poput P&M-a, koji je ovdje otvoren prije godinu dana, isprobavajući majice u Benettonu, jedući pizzu u Dominu te gledajući filmove u Cinepolisu, lancu kina u meksičkom vlasništvu. Student Aakash Singh (21), koji je nedavno posjetio centar, sljedećim je riječima sažeo stav svoje generacije prema stranim maloprodajnim lancima: "Svakako bi trebali doći na naše tržište. Država će od toga imati koristi." No mnogi stariji Indijci, koji su odrasli u doba socijalističke politike, kažu da im se goleme trgovine i kupovni centri ne sviđaju. Zabrinuti su da će strane tvrtke oteti zaradu indijskim konkurentima te da će se milijuni trgovina u obiteljskom vlasništvu morati zatvoriti. Isahak Sanatan (34) smatra se pripadnikom te zabrinute generacije, iako je većinu karijere proveo radeći za inozemne telekomunikacijske tvrtke. "Zašto strancima dopuštamo da uđu u ovu industriju", zapitao se tijekom nedavnog posjeta prodajnom centru. "Stranci će iz ove zemlje isisati zaradu."

Zasad prevladava stav starije generacije. Ipak, indijski su zakonodavci prošloga mjeseca velikim stranim lancima kao što su WalMart i Tesco dopustili otvaranje trgovina u Indiji. No svaka od 29 saveznih država može sama odlučiti hoće li primiti lance u stranom vlasništvu. Čelnici većine indijskih saveznih država, pa tako i Bihara, u kojoj je Patna glavni grad, najavili su da neće dopustiti otvaranje stranih maloprodajnih lanaca. Tvrtke poput Benettona i Domina, koje prodaju pod jedinstvenom robnom markom ili putem franšiza, već su prisutne na indijskom tržištu te posluju u suradnji s indijskim partnerima. Analitičari smatraju da je protivljenje većeg broja političara odraz toga što je prosječna dob indijskim ministara 65 godina, a prosjek opće populacije 25 godina. Mladi dosad nisu glasovali toliko često pa njihova brojčana nadmoć zakonodavce još nije prisilila da na njih obrate pozornost. No vlada premijera Manmohana Singha očito računa na njihovu potporu. Naime, prošloga je mjeseca u jednom obraćanju narodu Singh nabrojao prednosti koje bi strani maloprodajni lanci donijeli mladima. "Strane tvrtke stvaraju radna mjesta za naše mlade u sektoru informatike te industriji čelika i automobila", rekao je. "Siguran sam da će tako biti i na tržištu maloprodaje."

Više od 90 posto indijske maloprodajne industrije vrijedne 500 milijardi dolara i dalje drže male trgovine u obiteljskom vlasništvu. No Indijci u dobi od 16 do 23 godine, koji su već sad zaslužni za četvrtinu potrošnje na odjeću te 16 posto potrošnje u restoranima u 50 najvećih gradova u Indiji, više novca troše u modernim maloprodajnim lancima i na strane marke nego njihovi roditelji. "Taj će se segment razvijati u sljedećih nekoliko godina jer je mladih toliko mnogo", kaže Saloni Nangia, predsjednica Uprave tvrtke Technopak, koja se bavi istraživanjem i savjetovanjem. Rast je osobito jak u manjim gradovima poput Patne. Trgovački centar P&M, koji je u vlasništvu Prakasha Jhe, redatelja i producenta iz Biharija, te stranih trgovina koje nudi, poput Pume i Nikea, ponos je mnogih građana.

Vikas Bajaj; Neha Thirani doprinjela izvještaju iz Mumbaija

Komentirajte prvi

New Report

Close