Trgovina vrijedna 9,6 milijardi dolara čeka plimu u nedjelju

Autor: Tomislav Pili , 26. ožujak 2021. u 06:44
Divovski brod dug 400 metara i težak 200.000 tona udario je u obalu kanala još u utorak/Reuters

Stručnjaci za pomorske havarije smatraju da će najbolja šansa za odsukavanje doći krajem tjedna kada će plimni val biti na vrhuncu.

Svjetska trgovina dnevno vrijedna 9,6 milijardi dolara čeka plimu koja bi najranije u nedjelju trebala pomoći u odsukavanju jednog od najvećih kontejnerskih brodova na svijetu, tajvanskog Ever Givena, koji već tri dana blokira promet Sueskim kanalom.

Brojka se temelji na procjeni britanskog Lloyda da roba koja dnevno Suezom prolazi sa Zapada vrijedi 5,1 milijardu dolara, a sa Istoka oko 4,5 milijarde dolara.

Dolazi svjetska elita

Kako piše Bloomberg, operacija odsukavanja divovskog broda dugog 400 metara i teškog 200.000 tona povjerena je dvjema tvrtkama koje slove za svjetsku elitu u tom poslu.

U Egipat je pristigla ekipa nizozemske kompanije SMIT Salvage čiji stručnjaci sudjeluju u spašavanjima havariranih brodova po cijelom svijetu. Upućeni izvori tvrde da su egipatske vlasti angažirale i japansku tvrtku Nippon Salvage.

Podsjetimo, Ever Given na putu iz Kine u luku Rotterdam blokirao je Sueski kanal u utorak nakon što se nasukao u naletu vjetra. S obzirom da je širok 59 metara, zaustavio je promet u oba smjera na jednoj od svjetskih trgovinskih žila kucavica.

Naime, 193 kilometara dugim Sueskim kanalom otvorenim 1869. prolazi oko 10 posto međunarodne pomorske trgovine. Gotovo 19.000 brodova prošlo je njime prošle godine, a kanal je ključni izvor prihoda za Egipat kojemu je lani donio 5,6 milijardi dolara.

Brod je toliko težak da je u sklopu odsukavanja potrebno isprazniti balastne vode, a vjerojatno će biti potrebno isprazniti i tankove s gorivom.

Pomorski stručnjaci tvrde da odsukavanje dodatno komplicira činjenica da je brod zapeo baš u uskom plovnom putu. Naime, Sueski kanal na nekim je mjestima širok svega 205 metara.

Najbolja šansa da se brod odsuka neće doći prije nedjelje, odnosno ponedjeljka, kada će plimni val u kanalu dosegnuti vrhunac, ističe Nick Sloane, stručnjak za pomorske havarije.

On je sudjelovao i u spašavanju kruzera Costa Concordia koji je 2012. udario u talijansku obalu.Uprava Sueskog kanala (SCA) priopćila je da osam remorkera pokušava pomaknuti brod, ali nije komentirala što još čini da Ever Given opet zaplovi.

K tome, SCA nije pružila ni neku naznaku kada bi se promet kanalom mogao normalizirati. Kako prenosi Reuters, u odsukavanju je angažirana i nizozemska tvrtka Boskalis, a njezin izvršni direktor Peter Berdowski u izjavi za nizozemsku televiziju je kazao kako brod izgleda “kao golemi kit nasukan na plaži”.

Prema njegovim riječima, odsukavanje će zahtijevati – uz pražnjenje balastnih voda i goriva – i iskrcavanje određenog broja kontejnera te iskopavanje dijela obale u koji je udario Ever Given.

K tome, trebat će i pomoć još remorkera. “Ne možemo isključiti da će sve to trajati nekoliko tjedana, ovisno o situaciji”, naglasio je Berdowski.

Alternativne rute

S obzirom da je malo vjerojatno da će Sueski kanal biti odblokiran u narednim danima, pomorski stručnjaci kažu kako će dio brodara vjerojatno usmjeriti brodove na alternativnu rutu, oko južnoafričke obale. A to produžuje plovidbu između Azije i Europe za tjedan dana.

5,6

milijardi dolara prihoda donio je Sueski kanal prošle godine Egiptu

Međutim, u posljednja 24 sata GPS signali s brodova pokazuju minimalne promjene njihovih ruta. Prema podacima Bloomberga, u srijedu je 185 brodova čekalo na prolaz kanalom.

Od toga su 34 kontejnerska broda te 10 tankera koji prevoze 13 milijuna barela sirove nafte. SCA je priopćila da se 13 brodova koji plove južno od Port Saida usidrilo u području za čekanje na ulazak u kanal.

Blokada kanala kojim prolazi 12 posto svjetske trgovine dodatni je problem za globalne opskrbne lance koji su već ionako pod velikim pritiskom zbog skoka internetske trgovine te nedostatka kontejnera.

“Svakog sata sve se više plovila – uključujući kontejnerske brodove, tankere, RoRo brodove i one za rasute terete – nagomilava u Mediteranu sa sjevera te Crvenom moru s juga. To je još jedan veliki udarac svjetskoj trgovini”, ističe za Bloomberg Jett McCandless, izvršni direktor tvrtke za praćenje dobavnih lanaca project44.

Komentirajte prvi

New Report

Close