Velikim internetskim platformama, točnije Alphabetu, Amazonu, Appleu, ByteDanceu, Meti i Microsoftu, danas (7. ožujka) istječe rok u kojem su se morali uskladiti sa Zakonom o digitalnim tržištima (DMA).
Radi se naime, o europskom zakonu, koji je stupio je na snagu još u studenom 2022., a u primjeni je od svibnja 2023. Podsjetimo, cilj zakona je da se osigura pravedno tržišno natjecanje u online svijete, te da ‘veliki’ ne ograničavaju manje digitalne tvrtke u njihovu pristupu tržištu, kao i da onima novima ne ometaju ulazak u online svijet.
DMA naime, regulira nadzornike pristupa, tj. velike internetske platforme jer su važna pristupna točka između poslovnih korisnika i potrošača i usko grlo za stvaranje pravednog digitalnog gospodarstva
Velikih šest
Zasad je šest nadzornika pristupa, odnosno reguliraju se 22 njihove usluge, poput Facebooka, Instagrama, TikToka, Google Karti, Google Searcha, You Tube, LinkedIna… i ostalih. Za tih šest nadzornika pristupa sada istječe rok za potpune usklađenosti s obvezama iz Akta o digitalnim tržištima za svaku od utvrđenih osnovnih usluga platforme.
A Google je jučer objavio kako će se uskladiti sa svime što od njega Europska unija traži. Jedna od velikih promjena u pretraživanju bit će uključivanje rezultata usporedbe cijena i s vanjskih agregatora prilikom pretrage. Primjerice, pretraga na Googleu za jednosmjernu kartu za Pariz obično prikazuje modul nazvan Google Flights – to je interni agregator cijena tvrtke.
Konkurentni uspoređivači cijena poput Kayaka i TripAdvisora već desetljećima nezadovoljno gledaju Googleovo ponašanje u njihovom ‘dvorištu’, a sada bi ih Google trebao istaknuti. Barem u EU, počevši od četvrtka, takvi će rezultati sada prikazivati i ostale uspoređivače cijena uz Googleove Flights rezultate.
Korisnicima Androida bit će dostupan jednostavniji način promjene tražilice ili preglednika kako ne bi bili prioritizirani Googleovi proizvodi. Tvrtka već to radi od 2021., ali sada će biti više opcija izbora. Google je objavio i da će se ova opcija uskoro proširiti i na korisnike Chromea na radnoj površini i korisnike iOS-a.
Digitalna privola za oglašavanje ključan je dio DMA-e. Korisnici Googlea sada će morati odabrati dijeljenje podataka između različitih usluga tvrtke u svrhu personaliziranog oglašavanja. DMA zahtijeva da trgovine aplikacija nude alternativne sustave naplate za kupnje unutar aplikacija.
Da bi se uskladili, Google je nedavno pokrenuo “user-choice billing” (UCB) kao opciju za razvojne programere da ponude vlastite sustave naplate. Android uređaji uvijek su mogli pokretati aplikacije trećih strana s vlastitim sustavima naplate, ali sada će biti lakše implementirati ih.
AZTN se ekipirao
Google tvrdi i da će kao dio pridržavanja DMA-i početi pružati oglašivačima “dodatne podatke, koji se dijele na način koji štiti privatnost korisnika i komercijalno osjetljive informacije klijenata.
“Naravno, Google u svojoj obavijesti o prilagodbi istaknuo je kako će neke značajke koje su razvijali, sada biti drukčije koncipirane te da više neće raditi na isti način. Kako tvrde stručnjaci, iako su pristali na prilagodbu i uglavnom je odradili, nisu izdržali a da ne ubace i malu ‘kritiku’.
Inače, provedba Akta o digitalnim tržištima u isključivoj je nadležnosti Europske komisije no nacionalna tijela, pa tako i hrvatska Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, mogu joj pomagati u ispunjenju te zadaće na temelju Uredbi odnosno DMA.
Kako su nam kazali iz AZTN-a “U tom smislu, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja osnovala je u siječnju 2024. godine Odjel za digitalna pitanja, forenziku i informatiku, u kojem je trenutno troje zaposlenih”.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu