Sve manje prijevoznika i proizvođača u Europi danas koristi klasične špediterske tvrtke jer je sve veća popularnost agencija i online platformi koje u realnom vremenu spajaju naručitelje prijevoza i prijevoznike. Jedna od najpopularnijih takvih platformi, koja zapravo predstavlja burzu prijevoza, jest njemački servis TimoCom.
Taj servis je popularan u čitavoj Europi, između ostalog i u Hrvatskoj, jer imaju uslugu, kako putem samog online servisa tako i telefonske asistencije, između ostalih, i na hrvatskom jeziku. Sličnu, malo konzervativniju uslugu, ima i austrijski LKW-Walter koji jem, za razliku od relativno novijek TimoComa, našim prijevozonicim poznat već niz godina.Koliko su burze transporta bitne, dovoljno pokazuju činjenice da u Europskoj unije trenutno jedna četvrtina svih tura spada u prazne vožnje – postoji teret samo u jednom smjeru, a kamion u jednom smjeru ide prazan. S druge strane, trošak jednog šlepera od npr. Zagreba do Hamburga se kreće na razini od 2500 eura. Ukoliko netko ima potrebu poslati 2-3 palete robe u Hamburg, teško da će mu se isplatiti uzimati čitavi šleper za 2500 eura. Umjesto toga, preko burze može proći s troškom od oko 200 eura po paleti – dakle 600 eura.
Trošak čekanja se isplati
Isto tako, prijevozniku se isplati trošak čekanja nekoliko dana u Zagrebu ili Hamburgu dok ne nakupi pun ili gotovo pun šleper od desetak naručitelja – 24 palete te s njim ostvari prihod od gotovo 5000 eura. Tvrtka TimoCom Soft-und Hardware GmbH je poznata kao pružatelj IT usluga u prijevozničkoj branši u 30 zemalja Europe. Zapošljava više od 400 ljudi koji su na usluzi poduzetnicima i prijevoznicima. Njihov zastupnik u našoj zemlji je Marijan Banelli, inače direktor Udruge Hrvatskih cestovnih prijevoznika koji pojašnjava da je bitno da se radi o pouzdanim igračima koji neće prevariti sudionike. "Radi se o biznisu koji traži veliki kapital, jer se prijevoz i troškovi moraju platiti prije nego što se naplati sama usluga, pa tu mogu uspijeti samo veliki igrači", kaže Banelli.
Dodaje da su LKW-Walter i TimoCom velike i pouzdane tvrtke, ali svaka sa svojim načinom rada. "Walter radi na način da on dogovara cijenu prijevoza s naručitelje te mu plaća dogovorenu cijenu, a nakon toga traži prijevoznika koji će tu robu prevesti i onda s njim posebno dogovara cijenu prijevoza. To je profitabilan način rada jer možete ostvariti velike razlike u cijeni između naručitelja i samog prijevoznika. Naravno, sav rizik pada na LKW-Walter. No, to je ozbiljna tvrtka i nitko tu nije bio izigran. S druge strane, TimoCom, koji je zapravo internetska platforma, radi na način da posreduje i za to uzima proviziju.
Provjeravaju ugovorne prijevoznike
Kupac točno zna koliko košta prijevoz i onda preko TimoComa plaća uslugu. Naravno, TimoCom si ne može dopustiti da radi s prevarantima, pa ima vrlo snažnu provjeru svojih ugovornih prijevoznika koje će preporučiti naručiteljima", pojašnjava Banelli, a čija udruga ima dobru suradnju s obje tvrtke, posebice s TimoComom. U Udruzi prijevoznika potvrđuju da ima na tržištu veliki broj malih agencija, ali koje imaju ograničeni doseg i broj korisnika. Rizik s takvim agencijama je potencijalno znatno veći nego s globalnim igračima.
Zbirni prijevoz
TimoCom ima svoje korijene u 1997. kada je špediter Jens Thiermann tražio platformu za dodjelu transportnih naloga na razini Europe. No, tada nijedna od ponuđenih nije odgovarala njegovim zahtjevima. Thiermann je zaključio da će sam razviti Burzu tereta i tovarnih prostora te je tako nastao TimoCom. Prvih dana su poslovi špedicije danju normalno nastavili protjecati. Poslije radnog vremena i za vikend, Thiermann bi potaknuo TC Truck&Cargo®. Nakon samog početka burze tereta i tovarnog prostora, ciljevi su se postizali brže nego što se očekivalo te su se tako već nakon kratkog vremena stvorili planovi za daljnje proizvode. U jesen godine 2009. su se isti počeli i provoditi, a tvrtka TimoCom je napravila sljedeći veliki korak u razvoju poduzeća: lansiranje proizvoda TC eBid®. Razvijala se Platforma za transportne natječaje kako bi se poboljšalo europsko ugovorno poslovanje za cijeli transportni lanac.
Platforma pojednostavnjuje tijek poslovanja između špeditera, logističara te industrijskih i trgovinskih poduzeća te čini posao produktivnijim i transparentnijim.Iako je prvenstveno logistička tvrtka, ovakav model usluge uvela je i Ralu logistika. Naime, kako pojašnjavaju u samoj tvtrki, uz klasičan transport, skladištenje i distribuciju, jedna od usluga koju Ralu nudi je i LTL – zbirni prijevoz odnosno preuzimanje i prijevoz pošiljaka manjih od punog kapaciteta vozila u kontroliranim temperaturnim uvjetima. "Budući da je RALU logistika fokusirana na prijevoz prehrambenih i farmaceutskih proizvoda, koji se ne smiju prevoziti s drugom vrstom robe, posebnu pažnju posvećujemo upravo kombiniranju raznih vrsta pošiljki i temperaturnom režimu robe. Na taj način uvoznicima omogućujemo preuzimanje manjeg broja paleta od kompletnog kapaciteta vozila i to na tjednoj bazi s područja Nizozemske, Belgije, Njemačke, Austrije i Italije prema Sloveniji, Hrvatskoj i Srbiji. Specifičnost LTL-a je upravo prijevoz minimalnog broja paleta čime se znatno smanjuje trošak za pojedinog naručitelja i povećava se broj primatelja", kažu u Ralu logistici.
Međunarodna mreža
Kurirske službe za hitnost
Klasični tereti idu uglavnom preko klasičnih prijevozničkih tvrtki, no ako se radi o hitnoj isporuci, onda su tu nezbježne kurirske tvrtke sa vlastitim sustavima. Jedna od takvih je i DHL Express koji ima vlastitu ekspresnu međunarodnu mrežu koja povezuje preko 220 zemalja diljem svijeta. Srebrenka Saks, direktorica DHL Expressa za Hrvatsku ističe da većinu njihovih klijenata čine mala i srednja poduzeća koja su izvor poduzetničkog duha i inovacija te presudna za pametan, održiv i uključiv rast. "Mi preuzimamo i dostavljamo dokumente i pakete "od vrata do vrata" u najkraćem mogućem roku diljem svijeta i to je ono što mala i srednja poduzeća i pojedinci od DHL Expressa mogu očekivati. Naše osnovne usluge uključuju ekspresni prijevoz koleta do 30kg i pošiljke do 300kg. Klijenti mogu odabrati prijevoz do određenog vremena (dostava do 9, 10 i 30 ili 12 sati), do kraja radnog dana ili našu ekonomičnu uslugu cestovnog prijevoza pošiljaka.Tako će primjerice pošiljka koju šalje klijent iz Varaždina već sljedeći radni dan biti u Hamburgu, a istu može pratiti od preuzimanja do dostave na našoj internet stranici u stvarnom vremenu", kaže Saks.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Da mi je znati tko to plaća puni kamion do Hamburga 2500 Eura i to u jednom smjeru.
Uključite se u raspravu