Suočena s kritikama, Kina će ‘Novi put svile’ graditi jeftinije

Autor: Tomislav Pili , 28. travanj 2019. u 22:00
Kineski predsjednik Xi Jinping obećao je uključenim državama izgradnju infrastrukture 'razumne cijene'/REUTERS

Zapadni analitičari smatraju da su izmjene u projektu ‘Jedan put, jedna cesta’ prije svega taktičke, a ne strateške prirode.

Suočena sa sve glasnijim kritikama svog golemog infrastrukturnog projekta "Jedan pojas, jedna cesta" Kina je krajem prošlog tjedna svjetskim državnicima predstavila njegovo "umivenije" lice.

Međutim, radi se tek o taktičkom, a ne strateškom potezu, ocjenjuju zapadni analitičari. Inicijativa kolokvijalno nazvana "Novi put svile" mora biti zelena i održiva, rekao je kineski predsjednik Xi Jinping otvarajući u petak summit o tom velikom projektu, dodajući da taj golemi infrastrukturni i trgovinski plan mora rezultirati "visoko kvalitetnim" rastom za sve uključene zemlje, prenose agencije. 

"Izgradnjom visoko kvalitetne, održive, otporne na rizike, razumne cijene te inkluzivne infrastrukture, pomoći ćemo uključenim zemljama da u potpunosti iskoriste sve svoje resurse koje su naslijedili", kazao je kineski predsjednik. Podsjetimo, Novi put svile vizija je izgradnje mreže luka, prometnica i željezničkih pruga između Azije i Europe vrijedan bilijun dolara koja bi Kinu stavila u središte globalne trgovine te unaprijedila njezine geopolitičke ambicije.

 

1 bilijun

dolara procijenjena je vrijednost izgradnje mreže luka, prometnica i pruga

Prema tumačenjima analitičara, na šestu obljetnicu tog projekta Kina želi pokazati da je odgovorniji partner. Naime, kritičari tvrde kako je projekt baca zemlje-primateljice u dužničko ropstvo. Primjerice, Šri Lanka je morala prepustiti svoju glavnu luku Kinezima na 99 godina jer nije mogla otplatiti kredit.  Zbog visokih troškova "gunđa" i Pakistan. U Indoneziji gradnja željeznice visoke brzine debelo kasni. "Inicijativa će se taktički prilagoditi, a ne strateški", ocjenjuje za New York Times Wang Jun, bivši direktor u Kineskom centru za međunarodnu ekonomsku razmjenu.

No Kinezi su ostvarili i neke pobjede. Italija je prošli mjesec postala prva država članica G7 koja se pridružila inicijativi, što nije dobro odjeknulo u zapadnoj Europi i SAD-u.  Malezija je bila odustala od izgradnje željeznice u sklopu inicijative zbog prevelikog financijskog tereta, ali ovaj ga je mjesec ponovno pokrenula uz trećinu nižu cijenu od originalne. Inicijativi bi se uskoro trebala pridružiti i Švicarska.

Komentirajte prvi

New Report

Close