Španjolska autoindustrija cvate na jeftinom radu i investicijama

Autor: Tomislav Pili , 08. kolovoz 2016. u 22:00
Investicije je privuklo lakše zapošljavanje, ali i otpuštanje radnika/REUTERS

Samo prošle godine njemačke kompanije uložile su četiri milijarde eura u španjolske tvornice automobila.

Na krilima investicija njemačkih kompanija Španjolska je postala drugi proizvođač automobila u Europi, pa taj sektor postaje svijetla točka u oporavku tamošnje ekonomije.

Njemački investitori lani su ukupno u Španjolsku uložili 4,8 milijardi eura, pokazuju podaci u fDi Marketsu, publikaciji specijaliziranoj za strana ulaganja. Time je Španjolska osvojila drugo mjesto na ljestvici najpopularnijih destinacija za njemačke investitore, odmah nakon SAD-a. No, najveći dio tih ulaganja, točnije četiri milijarde eura, otišao je u španjolsku auto-industriju.

 

837posto

udjela u BDP-u ima autoindustrija, nasuprot 5,2 posto u 2005.

Milijarde eura ulaganja
Volkswagen je najavio ulaganja od milijardu eura u svoju tvornicu u Pamploni u kojoj radi 4500 zaposlenika. K tome, VW bi zaposlio i dodatnih 500 ljudi. Ford je pak najavio do 2020. ulaganje 2,3 milijardi eura u tvornicu u Valenciji gdje je preselio proizvodnju iz belgijskog Genka nakon zatvaranja pogona prije dvije godine. Mercedes je pak od 2012. do sada u svoju tvornicu na sjeveru Španjolske, u Vitoriji, uložio milijardu eura. Inače, od stranih proizvođača, u Španjolskoj svoje modele još proizvode General Motors, Renault i Peugeot/Citroën.

Autoindustrija sudjeluje s 8,7 posto u španjolskom BDP-u, nasuprot 5,2 posto prije deset godina. Taj sektor zapošljava i devet posto radne snage. Od 2,7 milijuna proizvedenih vozila, 80 posto se izvozi. "Španjolska se ne može mjeriti s istočnom Europom, ali je i dalje jeftinija od Francuske ili Njemačke i jednako konkurentna", kaže za Wall Street Journal Joachim Hinz, direktor financijskog planiranja u Seatu, španjolskom brendu u vlasništvu VW-a.

Reforma iz 2012.
Hinz dodaje kako je reforma tržišta rada unaprijedila buduća očekivanja u tom sektoru. Radi se o reformi koju je 2012. pokrenula konzervativna Narodna stranka, a koja je omogućila lakše zapošljavanje, ali i otpuštanje radnika, a oslabljeni su i kolektivni ugovori. Jeftiniji rad omogućila je i recesija u koju je Španjolska potonula prije nekoliko godina, a zbog koje i dalje čak petina radno sposobnih Španjolaca ne radi.

Osim toga, 15 posto radnika zaposleno je na određeno vrijeme. Sergi Basco, profesor ekonomije na madridskom sveučilištu Carlos III. kaže kako je jeftini rad privukao investicije i preselio radna mjesta sa sjevera Europe na jug kontinenta. Međutim, to nije dugoročno rješenje, smatra Basco. "Španjolska treba postići nacionalni konsenzus o načinu kako podići vještine svojih radnika. Taj zadatak neće biti lagan", ističe Basco. 

Komentirajte prvi

New Report

Close