SAD zabranjuje TikTok zbog nacionalne sigurnosti? Evo što će se dogoditi nakon 19. siječnja

Autor: Poslovni.hr , 10. siječanj 2025. u 10:29
Foto: REUTERS/Dado Ruvic

TikTok, odnosno njegova matična kompanija ByteDance tvrdi da ne želi prodati dio američkog biznisa i povinovati se Joe Bidenu.

Američki Vrhovni sud danas saslušava suprotstavljene strane u slučaju zabrane TikToka u Sjedinjenim Državama. Naime, Joe Biden, trenutačni predsjednik u odlasku, potpisao je zakon a koji zabranjuje aplikaciju TikTok od 19. siječnja, osim ako ne bude izdvojenaiz ByteDancea odnosno prodana, a u ime nacionalne sigurnost. TikTok, pak, do sada nije bio spreman na razgovore o prodaji dijela biznisa, što znači da će, kako trenutačno stvari stoje, biti ugašen u SAD-u.

TikTok je zatražio zabranu provedbe zakona tijekom pravnog postupka, no Vrhovni sud nije odmah reagirao na zahtjev. Na strani ostanka TikToka, barem zasad, dok ne preuzeme vlast u svoje ruke je i Donald Trump, novoizabrani predsjednik čija mandat počinje 20. siječnja.

Ako zakon ostane na snazi evo, što će se prema Reutersu, dogoditi od 19. siječnja.

Što slijedi nakon zabrane?

Novi korisnici neće moći preuzeti TikTok iz trgovina aplikacija, a postojeći korisnici neće moći ažurirati aplikaciju, jer zakon zabranjuje bilo kojoj entiteti olakšavanje preuzimanja ili održavanja aplikacije TikTok. U pismu od 13. prosinca, američki zakonodavci obavijestili su Apple i Alphabet , koji upravljaju dvije glavne mobilne trgovine aplikacijama, da moraju biti spremni ukloniti TikTok iz svojih trgovina 19. siječnja.

Provedba usluga u oblaku, tvrtka Oracle, mogla bi doživjeti smetnje u svom radu s TikTokom. Oracle pohranjuje podatke američkih korisnika TikToka na svojim poslužiteljima, pregledava izvorni kod aplikacije i isporučuje aplikaciju u trgovine aplikacija.

Što čeka korisnike?

TikTokovih 170 milijuna korisnika u SAD-u vjerojatno će i dalje moći koristiti aplikaciju jer je već preuzeta na njihovim telefonima, tvrde stručnjaci. Međutim, s vremenom, bez ažuriranja softvera i sigurnosnih nadogradnji, aplikacija će postati neupotrebljiva. Neki korisnici već počinju objavljivati TikTok videozapise u kojima podučavaju druge kako koristiti virtualne privatne mreže (VPN), koje maskiraju lokaciju korisnika interneta, kao način za zaobilaženje mogućeg zabrane.

Kreatori sadržaja koji su izgradili poslove na temelju svojih TikTok pratitelja pripremaju se na najgore. Nadya Okamoto, koja ima 4,1 milijun pratitelja, rekla je da joj je TikTok pomogao u organskom rastu poslovanja putem viralnih videozapisa. Zabrana TikToka mogla bi natjerati nju i druge male tvrtke da potroše više na marketing i povećaju svoje troškove. “To je jako stresno”, rekla je. “Ako TikTok nestane, bit ćemo u redu, ali bit će to težak udarac.”

Što će biti sa zaposlenicima?

TikTokovih 7.000 zaposlenika u SAD-u i dalje pokušava shvatiti svoju sudbinu. Nakon što je američki žalbeni sud 6. prosinca potvrdio zakon o prodaji ili zabrani aplikacije, pesimizam je počeo prevladavati među zaposlenicima koji su počeli brinuti o mogućim otkazima, rekao je jedan trenutni zaposlenik. No, tvrtka i dalje nudi posao za nove pozicije, što je neke zbunjene tražitelje poslova

Što će učiniti oglašivaći?

TikTokovi prihodi od oglasa u SAD-u očekuju se da će doseći 12,3 milijarde dolara u 2024. godini, prema istraživačkoj tvrtki Emarketer. Iako je to mnogo manji iznos od prihoda Instagramove matične tvrtke Meta Platforms, oglašivači kažu da će predana korisnička baza TikToka značiti da će neki brendovi pokušati oglašavati i nakon 19. siječnja.

“Trenutno se pretpostavlja da aplikacija možda neće biti moguća za ažuriranje, ali i dalje ćete vidjeti porast korištenja”, rekao je Craig Atkinson, izvršni direktor digitalne marketinške agencije Code3. Aplikacija TikTok Shop, koja korisnicima omogućuje kupovinu proizvoda izravno iz videozapisa, nema izravnog konkurenta kojem oglašivači mogu lako prebaciti svoje kampanje, dodao je Atkinson, napomenuvši da njegova agencija i dalje potpisuje nove ugovore s klijentima za izgradnju kampanja na TikTok Shopu, čak i krajem prosinca. Neki oglašivači mogu nastaviti ulagati nakon 19. siječnja u TikTok i revidirati svoje strategije ako aplikacija bude doživjela pad u korištenju ili performansama, rekao je Jason Lee, izvršni potpredsjednik za sigurnost brenda u medijskoj agenciji Horizon Media.

Postoje li potencijalni kupci?

TikTok je više puta rekao da se ne može i neće prodati. To nije obeshrabrilo milijardera Franka McCourta, bivšeg vlasnika bejzbolskog tima Los Angeles Dodgers, koji je rekao da je osigurao verbalne obveze u vrijednosti od 20 milijardi dolara od konzorcija investitora kako bi ponudio kupovinu TikToka. McCourt još nije razgovarao s ByteDanceom, ali rekao je da vjeruje da će Vrhovni sud podržati zakon koji zahtijeva prodaju TikToka, nakon čega bi matična tvrtka bila spremnija na razgovore o prodaji.

McCourt i njegov tim imali su “preliminarne razgovore” s članovima nadolazeće administracije predsjednika Donalda Trumpa, koji je pokušao zabraniti TikTok tijekom svog prvog mandata, ali je od tada promijenio svoje stajalište, a također traže izvršnog direktora koji bi vodio aplikaciju. McCourtov poslovni plan za TikTok uključuje premještanje aplikacije na tehnologiju otvorenog koda i zarađivanje prihoda putem e-trgovine i licenciranja podataka za obuku umjetničke inteligencije.

Komentirajte prvi

New Report

Close