S prolaskom pandemije strmoglav pad dionica farmaceutskih divova

Autor: Ana Blašković , 04. listopad 2023. u 05:35
Prodaja cjepiva protiv Covida ove zime je neizvjesna zbog upitne potražnje i novih varijanti koronavirusa/Reuters

S povratkom u ‘normalu’, ulagači očekuju uvjerljivu viziju budućnosti.

Dok je znanstvena zajednica okrunila najvišim priznanjem, Nobelom nagradom, mađarsko-američki dvojac Katalin Kariko i Drew Weissman za pionirski rad na mRNA tehnologiji koji će dovesti do cjepiva i preokreta u pandemiji, farmaceutske kompanije koje su ga proizvele pamte i bolje dane. S padom broja zaraza i neizvjesnim projekcijama prihoda, burzovna vrijednost u strmoglavom je padu.

Dionice Pfizera, koji je razvio cjepivo i antivirusni lijek, pale su 46 posto u odnosu na vrhunac iz 2021., njegov njemački partner BioNTech (u kojem je Kariko savjetnica Uprave) izgubio na vrijednosti 75 posto, a Moderna 79 posto. Oni manje uspješni prošli su još gore. Dionice Novavaxa pale su čak 97 posto od početka 2021. godine, piše Financial Times.

Hlađenje entuzijazma očekivana je posljedica pada prodaje vakcina u okruženju smirivanja pandemije u kojem se prodaje značajno manje cjepiva, ali i neizvjesnog planiranja budućih prihoda.

Evan Seigerman, analitičar u BMO Capital Markets, rekao je FT-u da su ulagači koji su kupovali te dionice u “naletu” sada “mentalno nadvladali pandemiju”. “U 2020. kamate su bile nula, svi su imali viška gotovine jer je nisu trošili na izlaske i imali su fiskalni poticaj, pa što ćete učiniti sa svojim novcem? Uložite u burzu”, rekao je.

Novi lijekovi na bazi mRNA

U očima investitora presudan je potencijal mRNA tehnologije za nove lijekove u budućnosti, poput onih za liječenje raka.

Uvjerljiva vizija
S prolaskom vrhunca pandemije i pratećim procvatom dionica, odnosi se vraćaju u normalu. Farmaceutske kompanije ulagačima tek trebaju ponuditi uvjerljivu viziju budućnosti. Problem s postojećim cjepivima je što je to tržište opterećeno neizvjesnom potražnjom i nepredvidivim razvojem novih varijanti koronavirusa.

Istodobno, ti nepredvidivi prihodi usmjeravaju se u ambiciozne planove razvoja novih lijekova za koje su potrebne godine. Pfizer predviđa pad prodaje cjepiva protiv Covida, globalno najprodavanije vakcine, za 64 posto ove godine. Pad prodaje antivirusnog lijeka Paxlovida predviđaju za 58 posto u usporedbi s prošlom godinom.

“Iskreno smo svjesni da sve ove neizvjesnosti otežavaju projiciranje budućih prihoda Pfizera – i također utječu na cijenu naše dionice”, rekao je izvršni direktor kompanije Albert Bourla. Pfizerovi prihodi ovisit će o nepoznatoj varijabli – novim varijantama koronavirusa koje izbjegavaju prethodnu zaštitu.

Tome tek treba pridodati globalni zamor od cjepiva te potražnju za antiviralnim lijekom Paxlovidom iznad one američke vlade kada ga taj proizvođač počne komercijalno prodavati u zemlji.

Moderna i BioNTech također se nadaju da će zima 2023. na sjevernoj hemisferi dati jasniju sliku kako će izgledati “normalno” tržište Covid injekcija. Predsjednik Moderne Stephen Hoge rekao je da kompanija u 2023. očekuje prihode od prodaje svog cjepiva protiv Covida između šest i osam milijardi dolara te da ne zna hoće li se to ponoviti ili će biti nešto niže u narednim godinama. “To stvarno ovisi o tome što će se dogoditi s cijepljenjem najesen”, rekao je.

Presudni potencijal
Mimo cjepiva protiv Covida, u očima investitora presudan je potencijal mRNA tehnologije za proizvodnju novih lijekova u budućnosti. Upravo je ta tehnologija po prvi puta korištena u pandemiji za brzu proizvodnju prilagodljivih cjepiva protiv Covida, a u tijeku su ispitivanja u liječenju raka.

Inicijalne visoke stope učinkovitosti cjepiva izazvale su uzbuđenje među ulagačima raspirivši nade da će mRNA biti uspješna i za druga velika tržišta cjepiva, od poboljšanja učinkovitosti cjepiva protiv gripe do borbe protiv dosad nepobjedivih protivnika kao što je HIV. Nakon razočaravajućih ranih rezultata Moderninog programa protiv gripe, ispitivanja prilagođenog lijeka protiv gripe činila su se pozitivnija, no ulagači su shvatili da mRNA ipak nije sveti gral.

BioNTech, tvrtka specijalizirana za onkologiju uz jedini odobreni proizvod onaj za zarazne bolesti, mogla bi se suočiti s još većim izazovom. Kompanija želi stvoriti personalizirane tretmane raka koristeći mRNA u kombinaciji s drugim tehnologijama, no velika većina je još uvijek u ranoj fazi ispitivanja i daleko od komercijalne primjene.

Komentirajte prvi

New Report

Close