Svjetski proizvođači automobilskih guma pod velikim su pritiskom: Trebali bi, doslovno, ponovno izmisliti kotač

Autor: Ana Blašković , 18. svibanj 2023. u 09:13
Gume za vozila su toksične, u prosjeku sadrže oko 200 komponenti i kemikalija/Shutterstock

Kompanije pod pritiskom jeftine konkurencije iz Kine i ekoloških zahtjeva Europe.

Svjetski proizvođači guma pod pritiskom su da, doslovno, ponovno izmisle kotač budući da se fokus regulatora sve više okreće na skok onečišćenja od pneumatika koje se očekuje s porastom broja električnih vozila.

Kada gume dođu u kontakt s podlogom, sitne čestice se stružu i šire u okolinu, a s obzirom na veću težinu električnih automobila zbog baterija znači da se ta vrsta zagađenja, o kojoj se malo ili gotovo uopće ne raspravlja od oko dvije milijarde guma godišnje proizvedenih u svijetu, postaje sve veći problem, piše Reuters.

Veliki proizvođači, uključujući Goodyear, Bridgestone, Michelin i Continental pritom se pokušavaju obraniti od konkurencije jeftinijih kineskih rivala.

50

posto brže troše se gume na električnim vozilima

Savršena oluja
“Ovo nije baš savršena oluja, ali je blizu”, rekao je Gunnlaugur “G” Erlendsson, izvršni direktor britanske startupa Enso, koji je razvio izdržljivije gume za električna vozila, a bavi se iznajmljivanjem guma koje reciklira na kraju životnog vijeka. Među proizvođačima je u tijeku utrka da zadovolje pravila o emisijama i pronađu alternative. Nova istraživanja pokazuju toksičnost guma, koje u prosjeku sadrže oko 200 komponenti i kemikalija, često iz sirove nafte.

Dok kritičari kažu da gume sadrže mnoge otrovne i kancerogene kemikalije, pravi konsenzus postoji samo oko jedne – 6PPD, antioksidansa i antiozonanta koji se nalazi u svim gumama i smanjuje njihovo pucanje. Kalifornija bi do kraja godine mogla postati prva država koja će od proizvođača zahtijevati alternative za 6PPD čiji je degradirani oblik smrtonosan za neke ribe, a između ostalog pronađen je u ljudskom urinu u Kini.

Budući propisi Europske unije, pod nazivom Euro 7, po prvi puta bi trebali postaviti standarde za pneumatike vozila. Kompanije će morati razviti gume koje ispuštaju manje čestica zbog povećanih težina električnih vozila. Michelin i Goodyear kažu da električna vozila mogu istrošiti gume do 50 posto brže.

Otrovne gume od maslačka
“Nenamjerna posljedica električnih automobila je da ćemo imati više zagađenja gumama osim ako nemamo bolje gume”, rekao je Erlendsson iz Ensa, čije su gume prilikom testiranja emitirale 35 proizvodile čestica u okoliš od premium guma za električna vozila velikih proizvođača.

Na upit Reutersa, Bridgestone i Goodyear odbili su komentirati izazove industrije pneumatika. Michelin, Continental i Pirelli potvrdili su da traže alternative 6PPD-u.

Nick Molden, izvršni direktor britanskog tvrtke za testiranje Emissions Analytics, rekao je da je “prljavom kraju” popisa guma koje su testirali “jeftini kineski uvoz”, uobičajen na europskom tržištu. Kineski proizvođači Rockblade, Mazzini i Ovation, neki od najlošijim rezultatima na testiranju, nisu odgovorili na zahtjeve za komentar.

Rezultati testiranja aktualne ponude guma Emissions Analyticsa upućuju da dosad razvijene gume vjerojatno neće riješiti problem. Primjerice, biciklističke gume Continentala za čiju proizvodnju se koristio maslačak pokazuju pad od 24,5 posto kancerogenih aromata (koji pomažu automobilima da prianjaju uz podlogu), no kemikalije u česticama koje emitiraju općenito su slično otrovne, rekao je Molden.

Komentirajte prvi

New Report

Close