Najveći europski zračni prijevoznik Ryanair opet temelji svoju poslovnu strategiju na poslovici „kad jednom smrkne, drugom osvane“.
U razgovoru za Financial Times prvi čovjek tog irskog niskotarifnog prijevoznika Michel O’Leary naznačio je kako se zrakoplovne kompanije suočavaju s najtežom krizom u posljednjih nekoliko desetljeća, ali će je Ryanair iskoristiti za daljnji rast.
Kako konkurenti propadaju ili smanjuju poslovanje zbog nedostatka putnika, O’Leary se sprema za lov na prilike koje bi povećale Ryanairovu dominaciju na europskom nebu.
Veliko čišćenje
„Nikada u mojih 30 godina u industriji nisam vidio takvo čišćenje. Prava tektonska promjena nakon COVID-a bit će prilike za rast širom Europe. One su mnogo veće nego nakon financijske krize ili 11. rujna“, kazao je O’Leary.
Pandemija je snažno negativno utjecala na kapacitete zrakoplovnih kompanija, ali i otvorila prostor za dovoljno snažne prijevoznike da popune dodatna sjedala kad se zračni promet opet normalizira. Slabiji nisu izdržali pritisak – Thomas Cook i Flybe su pokleknuli dok je Norwegian, donedavno značajan prijevoznik u Europi, pod stečajnom upravom.
Michael O’Leary prognozira da će 100 milijuna sjedala kod Ryanairovih konkurenata nestati u idućih godinu i pol. To znači da će se kapacitet u odnosu na nekadašnju potražnju za zračnim prijevozom sniziti za 15 posto.
„Netko mora iskoračiti i uzeti taj kapacitet“, naglasio je Ryanairov šef dodavši da je kompanija razgovarala s predstavnicima zračnih luka u Italiji i Španjolskoj koje su surađivale s Norwegianom oko popunjavanja njegovih slotova Ryanairovim zrakoplovima.
Analitičari zračnog prometa smatraju da će niskotarifne kompanije predvoditi oporavak tog sektora od krize izazvane pandemijom jer će se letovi do bližih destinacija te turistički čarter promet brže vratiti na nekadašnje razine od interkontinentalnih i poslovnih letova.
Veliki nacionalni prijevoznici, poput Lufthanse, Air Francea i British Airwaysa, pouzdaju se u svoju mrežu kratkih letova koji „hrane“ putnicima njihova čvorišta i interkontinentalne letove. „Oblik oporavka potražnje favorizira prijevoznike izložene kratkim i turističkim letovima“, ističe Daniel Röska, analitičar Bernsteina.
Preuzimanje slotova
Inače, Michaelu O’Learyju nije prvi put da krizu u branši iskorištava za povećanje efikasnosti kompanije kojoj je na čelu.
Kako kaže, pitanje je koji je aerodrom najbolje pozicioniran za brzi oporavak svog prometa idućeg ljeta. Jedan od njih je londonski Stansted na kojem je britanski easyJet najavio zatvaranje svoje baze. Ryanair je preuzeo više od 300 easyJetovih tjednih slotova na tom aerodromu za iduće ljeto. No, ni Ryanair nije izašao neokrznut iz ove krize.
Kompanija očekuje da će u 2020. prevesti tek 38 milijuna putnika, petinu lanjskog broja. „Radna je pretpostavka“ da će u godinu dana do ožujka 2022. promet iznositi između 90 i 130 milijuna putnika.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu