Britanski Rolls-Royce favorit je za dobivanje ugovora o isporuci mlaznih motora za prvi komercijalni nadzvučni zrakoplov nakon što je čuveni Concorde umirovljen prije 12 godina.
Prema navodima otočkih medija, motori bi trebali biti isporučeni američkoj kompaniji Aerion koja u suradnji s Airbusom razvija poslovni mlazni zrakoplov maštovitog imena AS2. Predviđeno je da zrakoplov poleti 2021. godine, a trebao bi letjeti brzinom od 1,6 Macha ili 1225 kilometara na sat uz doseg od 5000 kilometara. Aerion je prošlog mjeseca dobio prvu narudžbu vrijednu 2,4 milijardi dolara za 20 zrakoplova. Iako je prvotno zamišljeno da AS2 zrakoplov bude pokretan američkim motorima Pratt & Whitney, izmjene u dizajnu zrakoplova gurnule su Rolls-Royce u prvi plan. Naime, ljetos je odlučeno da zrakoplov bude većih dimenzija što je značilo da su potrebni i snažniji motori.
100milijuna
dolara trebao bi stajati jedan poslovni zrakoplov Aerion AS2
Istovremeno, Aerion želi da motori ne budu veliki zagađivači. Kako je britanska kompanija isporučivala motore za jedini nadzvučni putnički zrakoplov Concorde, a ima i iskustva u razvoju motora za borbene zrakoplove, razumljivo je da su favoriti za dobivanje ovog posla. U Aerionu kažu kako su pregovori s dobavljačima motora još u povjerljivoj fazi, ali da razgovaraju s vodećim tvrtkama. Chris Young, Rolls-Royceov šef odjela za male i srednje civilne zrakoplovne motore za The Telegraph kaže kako razgovaraju s konstruktorima zrakoplova, a često sudjeluju u zajedničkim dizajnerskim i tehničkim studijama.
Međutim, problem koji treba riješiti je zvuk prilikom probijanja zvučnog zida, sličan eksploziji, zbog čega je putničkim zrakoplovima zabranjeno letjeti brže od zvuka iznad tla. Alan Newby, potpredsjednik Rolls-Roycea za strategiju i buduće programe ističe kako bi potencijalni prvi korak mogao biti da nadzvučni zrakoplovi lete brže od zvuka samo iznad mora, a iznad tla podzvučnom brzinom. No, potencijal takvih zrakolova biti će maksimalno iskorišten ako bi se mogao "utišati" zvuk probijanja zvučnog zida, dodaje Newby.
"Biti će izazov proizvesti zrakoplov koji zadovoljava odredbe o buci, a istovremeno leti nadzvučnom brzinom", kaže Newby. Tržište mlaznih motora za nadzvučne zrakoplove biti će relativno maleno s obzirom da će trošiti mnogo više goriva od konvencionalnih motora. Ipak, izvršni direktor Aeriona, Doug Nichols, uvjeren je u uspjeh. "Poruka od mnogih operatera dugolinijskih poslovnih zrakoplova je vrlo jasna: žele takve zrakoplove što prije i spremni su za njega platiti oko 100 milijuna dolara", kaže Nichols.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Prvi Concorde je predstavljen 1969.g., čovjek bi mislio da nakon 50 godina će biti bolji, brži i jeftiniji. Stari Concorde je išao 2 maha (2,179 km/h), a ovaj novi će praktički ići 1,000 km/h manje. Sporo, za 50 godina napretka u budućnosti.
Uključite se u raspravu