Čelnici korporacija diljem svijeta ulaze u 2025. godinu suočavajući se s brojnim prilikama i izazovima. Sudarom ekonomskih i geopolitičkih nesigurnosti s potrebom za strateškim ulaganjima, mnogi reagiraju na političke promjene koje se odvijaju u SAD-u.
Gotovo je trećina direktora već pokrenula planove nepredviđenih okolnosti kako bi ublažili moguće poremećaje zbog očekivanih carinskih i promjena regulative. Zbog navedenog, trećina čelnika poslovanja je navela menadžment troškova kao kritičan prioritet nadolazeće godine.
Navedeni nalazi su ključni zaključci novog izvješća Boston Consulting Groupa (BCG) “BCG-ov vodič za upravljanje troškovima i rastom: Strateški uvidi za upravljanje u vremenu ekonomske nesigurnosti”.
U svojoj trećoj godišnjoj anketi u kojoj su sudjelovali glavni i izvršni direktori diljem svijeta (više od 570 ispitanika), izvještaj BCG-a prikazuje kako je upravljanje troškovima i dalje primarni cilj sve više poslovnih lidera. Treću godinu za redom upravljanje troškovima ostaje glavni cilj većine lidera na listi prioriteta, daleko ispred upravljanja rastom, odnosno ekspanzijom i upravljanja prihodima.
Uz porast od osam postotnih bodova od 2024. godine, upravljanje troškovima već treću godinu za redom u većini svjetskih regija i industrijskih sektora nadmašuje rast, odnosno proširenje i upravljanje prihodima.
Anketa otkriva da se čak 40 posto biznis lidera ne osjeća pripremljeno za tržišne šokove u 2025. godini unatoč godinama iskustva upravljanja poslovanjem uz velike poremećaje poput COVID-a, preko poremećaja lanaca dobave do uspona umjetne inteligencije. No, unatoč mnogim trzavicama, neki su direktori optimistični te traže prilike za inovacije i rast. Uzimajući u obzir nedavnu inflaciju i porast kamatnih stopa, menadžment troškova će biti važan za pokušaje inovacije i rasta.
“Iako je učinkovito upravljanje troškovima ključno, poduzeća ne bi trebala podleći kratkoročnom razmišljanju. Samo snižavanje troškova bez strateškog promišljanja slabi sposobnost inovacije, može naškoditi kvaliteti usluga koju tvrtka pruža i ograničiti dugoročni rast”, upozorila je hrvatska partnerica i izvršna direktorica u BCG-u, Melanie Seier Larsen.
”Uspješne tvrtke razumiju da se troškovima mora upravljati dugoročno kako bi se osigurala stabilnost i rast, za što su presudni optimizacija inputa i procesa kako bi jačali konkurentnost i poticali razvoj. Menadžeri se moraju pitati gdje povećati učinkovitost bez ugrožavanja inovativnosti tvrtke, kvalitete usluga ili dugoročnih strateških ciljeva. One tvrtke koje će znati gdje smanjiti troškove a gdje povećati ulaganja bit će spremnija na promjene na tržištu i dugoročno će stvarati veću vrijednost”, poručila je Seier Larsen.
Ispitanici su postigli u prosjeku 48 posto svojih ciljeva ušteda u poslovanju u 2024. godini, a mnogi tvrde kako se njihove tvrtke muče s očuvanjem troškovne učinkovitosti.
Kako su prepoznali da je održivi menadžment troškova ključan, mnogi ispitanici i dalje planiraju uvesti i održavati uštede troškova u 2025. Izvještaj BCG-a pokazuje kako tvrtke koje nisu ispunile svoje troškovne ciljeve imaju lošije rezultate u ukupnim povratima dioničara.
Ako to usporedimo s prosječnim ukupnim povratom dioničarima (UPD) njihovih konkurentskih tvrtki koje ispunjavaju svoje ciljeve, razlika je, u prosjeku, devet postotnih bodova.
Unatoč izazovnim ekonomskim okolnostima, direktori su i dalje fokusirani na rast i proširenje u 2025. godini, uključujući i programe inovacija. Njih 70 posto misli da dovoljno razumiju srednjoročnu budućnost poslovnih okolnosti da bi mogli donositi informirane odluke o ulaganjima, dok ih 67 posto planira uštede od smanjenja troškova ponovno uložiti u rast, proširenje i inovacije.
Ostali pak planiraju iskoristiti uštede za strateška ulaganja u područja poput ulaganja u ljude, održivosti i operativne izvrsnosti. Također, 86 posto ih planira ulagati u umjetnu inteligenciju i naprednu analitiku, kako bi smanjili troškove u korisničkoj podršci, prodaji i marketingu te lancima nabave.
Prema anketi, ovo je pet ključnih faktora i djelatnosti koje utječu na troškove u 2025. godini:
● Optimizacija opskrbnih lanaca (potrošački i industrijski proizvodi)
● Pojednostavljenje portfelja proizvoda (osiguranje; tehnologija; financije)
● Operativni modeli i produktivnost radne snage (industrijski proizvodi, zdravstvo)
● Korisničke službe (osiguranje; financije)
● Prodaja i marketing (potrošači, tehnologija)
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu