Regija koja okružuje Airbus strahuje od ekonomskog propadanja u stilu Detroita

Autor: Tomislav Pili , 08. lipanj 2020. u 22:00
Airbus je već zbog pada potražnje za putničkim avionima smanjio proizvodnju za trećinu/REUTERS

Oko 200.000 radnih mjesta ovisi o proizvodnji zrakoplova, a analitičari smatraju da toj branši slijedi višegodišnji pad potražnje.

Oslanjanje na velike kompanije u kontekstu krize izazvane pandemijom koronavirusa ekonomski ugrožava cijele regije u Francuskoj kojima prijeti “efekt Detroita”.

Kako navodi Reuters, u regiji Occitanie koja okružuje Toulouse, 40.000 radnih mjesta u zrakoplovnoj industriji je ugroženo, od čega polovica u Airbusu. Podsjetimo, europski proizvođač zrakoplova sastavlja putničke avione u tom gradu s 480.000 stanovnika na jugozapadu Francuske.

Teške posljedice
Prema tvrdnjama lokalnih čelnika, u regiji Occitanie oko 200.000 radnih mjesta izravno ili neizravno ovisi o poslovanju Airbusa. Iako nije teško pogođen zarazom koronavirusa, četvrti najveći grad u Francuskoj vrlo je izložen ekonomskim posljedicama pandemije.

Prema podacima tamošnjeg statističkog zavoda INSEE, francuska industrijska proizvodnja pala je 33 posto u prvim tjednima pandemije, ali je područje Toulousea zabilježilo pad od 38 posto zbog dominacije zrakoplovne industrije. Stoga se slobodno može reći da su problemi Toulousea problemi i cijelog francuskog gsopodarstva.

“Francuska ekonomija postala je zrnasta. Ovisniji smo o nekoliko velikih kompanija u nekolicini sektora. Airbus u zrakoplovnoj branši očito je jedan od njih. LVMH u industriji luksuza također. Ranjivost tih velikih kompanija preslikava se na cijelo gospodarstvo”, pojašnjava za Financial Times Philippe Martin, predsjednik Francuskog vijeća za ekonomske analize.

Reuters navodi kako se stanovništvo Toulouse pribojava da će grad doživjeti sudbinu Detroita, grada koji je praktički ekonomski odumro nakon pada američke automobilske industrije. Kao i Toulouse danas u Francuskoj, i Detroit je nekada bio među najbogatijim američkim gradovima.

480

tisuća stanovnika nastanjuje područje Toulousea koji je četvrti najveći grad u Francuskoj i jedan od najbogatijih u toj zemlji

Međutim, nakon desetljeća zatvaranja tvornica automobila i posljedičnog otpuštanja desetaka tisuća radnika, Detroit danas broji manje od 700.000 stanovnika – upola manje nego na vrhuncu slave tijekom 50-ih godina. K tome, dobar dio stanovnika koji nisu odselili živi u siromaštvu. Iako je francuska socijalna mreža čvršća nego u SAD-u, iskustvo Detroita pokazuje kako grad koji je “sve karte bacio” na jednu industriju može pasti u vrtlog ekonomskog propadanja kada taj sektor pogodi tržišni poremećaj.

“U ovom trenutku 86.000 radnika u regiji Occitanie zaposleno je u pratećoj industriji za proizvodnju zrakoplova, a Airbus na lokalnom tržištu kupuje dijelova za 5 milijardi eura”, ističe Alain Di Crescenzo, predsjednik Industrijske i trgovačke komore te regije (CCI). “Kada Airbus zakašlje, ostali se razbole”, dodaje Di Crescenzo.

Devastirajuće djelovanje
CCI procjenjuje da će Airbus ove godine – uslijed velikog pada potražnje za putničkim zrakoplovima – prepoloviti nabavu dijelova od lokalnih dobavljača. Za neke od njih, koji su se kreditno zadužili radi proširivanja kapaciteta, to će djelovati devastirajuće. Šok je još bolniji jer je tamošnja zrakoplovna industrija prošle godine bilježila rekordnu aktivnost.

O tome svjedoči i primjer tvrtke Gillis Aerospace kojoj je prije jedva tri mjeseca glavni problem bio kako zadovoljiti potražnju za avionskim dijelovima. S lanjskim prihodima od 5 milijuna eura, ta tvrtka morala je izbijanjem pandemije otkazati investiciju od 800.000 eura, kaže vlasnik Serge Dumas.

86

tisuća radnika zaposleno je u pratećoj industriji za proizvodnju zrakoplova u regiji Occitanie, ističe Alain Di Crescenzo, čelnik Industrijske i trgovačke komore te regije

Poseban je problem za Toulouse što će se zrakoplovna branša suočiti s dugim razdobljem slabije potražnje. Airbus je već smanjio proizvodnju za trećinu.

Philippe Petitcolin, izvršni direktor proizvođača zrakoplovnih motora Safran, smatra da će dobavni lanac morati smanjiti kapacitete između 30 i 40 posto u idućih nekoliko godina. I sami dobavljači također imaju niz manjih dobavljača. Primjerice, Safranova tvornica u okolici Toulousea sastavlja mlazne motore od 4000 dijelova koje isporučuje 160 manjih tvrtki.

Komentirajte prvi

New Report

Close