Real Madrid ostvario rekordnih milijardu eura u prihodima i zauzeo prvo mjesto Deloitteove ljestvice

Autor: Poslovni.hr , 23. siječanj 2025. u 11:08
FOTO: REUTERS/Ana Beltran

Dvadeset osmo izdanje Deloitteove Financijske nogometne lige otkriva kojih je 20 nogometnih klubova ostvarilo najveće prihode u sezoni 2023./2024.

Prema 28. izdanju izvješća koje priprema Deloitte Sports Business Group, pod nazivom Financijska nogometna liga, u sezoni 2023./2024. 20 je svjetskih nogometnih klubova s najvećim prihodima zaradilo rekordnih 11,2 milijarde eura. Naime, kumulativni su prihodi narasli 6 % u odnosu na prethodnu sezonu, a klubovi iz Financijske nogometne lige zabilježili su rekordne prihode od utakmica, prihode od TV prava i komercijalne prihode.

Prosječni je klub iz Financijske nogometne lige ostvario prihode od 560 milijuna eura, od kojih 244 milijuna eura (44 %) otpada na komercijalne prihode, 213 milijuna eura (38 %) na prihode TV prava i 103 milijuna eura (18 %) na prihode od utakmica.

Real Madrid postao je prvi klub čiji su prihodi od samo jedne sezone premašili jednu milijardu eura i tako osigurao svoje mjesto na čelu ljestvice Financijske nogometne lige. Slijedi Manchester City (838 milijuna eura), Paris Saint-Germain (806 milijuna eura), Manchester United (771 milijuna eura) i Bayern München (765 milijuna eura). Prihodi od utakmica porasli su za 11 % u odnosu na prethodnu godinu i ponovno postali najbrže rastući prihodi klubova u Financijskoj nogometnoj ligi zahvaljujući povećanju kapaciteta klupskih stadiona, cijenama ulaznica i visokokvalitetnoj ponudi na dan utakmice. Prihodi od utakmica premašili su 2milijarde eura (2,1 milijarda eura) prvi put u povijesti objave ovog izvješća te čine 18 % ukupnih prihoda, što je njihov najveći udio od sezone 2014./2015. (19 %).  

Komercijalni su prihodi, u iznosu od 4,9 milijardi eura, ostali najveći izvor prihoda klubova u Financijskoj nogometnoj ligi drugu godinu za redom, te čine 44 % ukupnih prihoda. Skok od 10 % u odnosu na prethodnu godinu uglavnom je rezultat povećanja broja događaja uživo koji nisu povezani s nogometom, poboljšanih maloprodajnih rezultata i porasta prihoda od sponzorstva.

Međutim, klubovi Financijske nogometne lige nisu zabilježili porast kumulativnih prihoda od TV prava (4,3 milijarde eura) jer su i ove sezone za najvećih pet liga još uvijek na snazi postojeći ugovori za televizijski prijenos utakmica. Najvećih pet liga ušlo je ili će ući u razdoblje relativno stabilnih prihoda od TV prava zahvaljujući dugoročnim pravima na domaći prijenos koja će trajati barem do 2027.

Tim Bridge, partner u Deloitteovu odjelu sportskih djelatnosti, komentirao je: „Klubovi Financijske nogometne lige i dalje ruše rekorde kada je riječ o komercijalnim prihodima i prihodima od utakmica koji su u stalnom porastu. Premda je uspjeh na terenu ključan da bi momčadi dospjele među najuspješnije klubove Financijske nogometne lige, klubovi s odličnim rezultatima mogu diversificirati svoje izvore prihoda tako da sklope inovativna partnerstva i unaprijede teren i stadion koji je u njihovom vlasništvu ili na kojem posluju. Iako su komercijalni prihodi najvažniji izvor prihoda najuspješnijih deset klubova Financijske nogometne lige, prihodi od TV prava i dalje su ključni za momčadi u donjem dijelu ljestvice. Natjecanja su sve veća i sve je više prilika za zaradu od TV prava i prihoda od utakmica, pa klubovi pred sobom imaju mogućnosti za veću zaradu. Trenutačno vlada nezapamćena potražnja za većim brojem utakmica, no potrebno ju je uskladiti s dobrobiti igrača jer su oni, u konačnici, zaslužni za uspjeh na terenu koji klubovima jamči dodatne nagrade van terena.”

Europski klubovi i dalje ostvaruju nezapamćene rezultate

Real Madrid postao je prvi nogometni klub čiji su prihodi od samo jedne sezone, 2023./2024., premašili jednu milijardu eura i tako osigurao svoje mjesto na čelu ljestvice Financijske nogometne lige. Završetak radova na obnovi stadiona Bernabéu osigurao je udvostručenje prihoda od utakmica te su oni iznosili 248 milijuna eura u sezoni 2023/2024. Ovaj je klub ostvario i povećanje komercijalnih prihoda od 19 % (sa 403 milijuna eura na 482 milijuna eura) zbog većeg broja licenciranih proizvoda i novih važnih sponzora.

Manchester City ostao je na drugom mjestu u sveukupnom poretku Financijske nogometne lige i dalje je klub s najvećim prihodima u Engleskoj (838 milijuna eura), nakon što je ponovno srušio svoj rekord od prošle sezone. Međutim, jaz između prihoda kluba na prvom i drugom mjestu ljestvice Financijske nogometne lige nikada nije bio veći (208 milijuna eura), a dosada je najveća razlika zabilježena u sezoni 2018./2019. (84 milijuna eura).

Nadalje, Juventus (s prihodima od 356 milijuna eura) zabilježio je svoj najveći pad na ljestvici, s 11. na 16. mjesto, što je ujedno i najlošija pozicija kluba na ljestvici Financijske nogometne lige dosada, zbog odsustva s terena u sezoni 2023./2024. Sportski je uspjeh igrao ključnu ulogu u financijskim rezultatima većine momčadi: klubovi kao što su Arsenal (717 milijuna eura), Borussia Dortmund (514 milijuna eura), Newcastle (372 milijuna eura) i Aston Villa (310 milijuna eura) povećali su svoje prihode sudjelovanjem u UEFA-inim natjecanjima i poboljšanjem svojih rezultata na domaćem terenu, što je dovelo do većih prihoda od TV prava.

Klubovi koji se nalaze od 11.do 20. mjesta ljestvice potvrđuju koliko je uspjeh na terenu važan za financijske rezultate. Eintracht Frankfurt (245 milijuna eura) ispao je iz 20 financijski najuspješnijih klubova u sezoni 2023./2024. nakon što su njegovi prihodi od TV prava pali za 34 % (a ukupni prihodi za 16 %) jer se ovaj klub natjecao u UEAF-inoj Konferencijskog ligi, a ne Ligi prvaka. To samo dokazuje koliku su ulogu komercijalni prihodi imali u tome da klubovi kao što su Liverpool (715 milijuna eura), Tottenham Hotspur (615 milijuna eura) i Chelsea (546 milijuna eura) zadrže svoju poziciju među 10 financijski najuspješnijih klubova unatoč smanjenim prihodima od TV prava jer se nisu natjecali u Ligi prvaka.

Nekoliko je klubova zaključilo da ulaganja u infrastrukturu mogu znatno povećati prihode. Konkretno, Liverpool i Olympique Lyon (264 milijuna eura) imali su koristi od takvih projekata: bolja posjećenost i održavanje događaja koji nisu utakmice povećali su prihode od utakmica i komercijalne prihode. Međutim, FC Barcelona (760 milijuna eura) pala je na 6. mjesto zbog toga što je ostvarila 40 milijuna eura prihoda manje nego prethodne sezone, i to zbog pada prihoda od utakmica od 63 milijuna eura, jer igrali svoje utakmice na manjem stadionu dok im se Spotify Camp Nou obnavlja.

Bridge je dodao: „Klupski se stadioni sve se više smatraju imovinom čija se vrijednost ne mjeri samo brojem utakmica. Naime, čitav niz klubova pretvara svoje terene u mjesta za održavanje zabavnih događaja različitih vrsta koji privlače nove posjetitelje i sponzore te otvaraju nove prilike za zaradu. Nogometni klubovi postaju svjesni vrijednosti branda koji nije povezan isključivo uz sport, pa se mediji i zabava isprepliću s komercijalnim mogućnostima koje im se nude.”

Najuspješniji ženski nogometni klubovi ostvarili rekordne prihode

Deloitteova Financijska nogometna liga već treću godinu obuhvaća i 15 ženskih nogometnih klubova s najvećim prihodima*, koji su prvi put dosada premašili iznos od 100 milijuna eura. Njihovi su kumulativni prihodi od 116,6 milijuna eura u sezoni 2023./2024. porasli za 35 % u odnosu na prošlu sezonu, kada se u obzir uzmu i prihodi grupe.

Treću je godinu za redom FC Barcelona Femení najbolji među analiziranim klubovima, a njihovi su prihodi iznosili 17,9 milijuna eura, 26 % više nego u sezoni 2022./2023., nakon što su se u obzir uzeli prihodi grupe. U tijesnoj je borbi Arsenal Women završio na drugom mjestu s prihodima od 17,9 milijuna eura, njegovi su prihodi od utakmica porasli za 64 %, a komercijalni prihodi za 48 % u sezoni 2023./2024. Među pet financijski najuspješnijih nogometnih klubova nalaze se još dva engleska kluba, Chelsea Women (13,4 milijuna eura) i Manchester United Women (10,7 milijuna eura), te Real Madrid Femenino (10,5 milijuna eura).

Jennifer Haskel, stručnjakinja za istraživanje i analizu Deloitteova odjela sportskih djelatnosti, komentirala je: „Ženski nogometni klubovi i dalje rastu i otvaraju nove prilike za privlačenje navijača tako da pronalaze vlastite načine poslovanja. Bilo da je riječ o novim komercijalnim ugovorima, inovativnim iskustvima na dan utakmice na glavnom stadionu kluba ili novim klupskim strukturama, rast ženskih klubova svjedoči o posvećenom ulaganju vlasnika, komercijalnih partnera i upravljačkih dionika. Jasno je da ženski nogomet brzo raste prema svim pokazateljima, uključujući prihode. Premda se ženski klubovi običavaju uspoređivati, ili se od njih očekuje da se usklade, sa strukturom i poslovanjem muških klubova, očigledno je došlo do zaokreta kada je riječ o prilikama koje proizlaze iz prihvaćanja ključnih razlika. Na taj način sektor može odrediti budući smjer igre, za svoje igrače i obožavatelje, ali i povećati prihode i poboljšati samu igru.“

Komentirajte prvi

New Report

Close