Elon Musk ove godine ima niz razloga za glavobolju – s Twittera koji je nedavno kupio za 45 milijardi dolara korisnici bježe glavom bez obzira, a sada je potamnio sjaj i njegove glavne zvijezde, Tesle.
To ne vrijedi samo za dionicu tog proizvođača električnih automobila koja samo u prosincu bilježi pad od 44 posto, a 65 posto u cijeloj 2022., već i za same automobile. Naime, kako piše Reuters, rabljene Tesle sve slabije drže cijenu.
Odbrojani dani
U protekle dvije godine vlasnici novih Teslinih automobila imali su dva izbora: nastaviti koristiti vozilo koje su čekali mjesecima ili ga preprodati za veći novac nestrpljivijim kupcima. No, ti su dani odbrojani.
Podaci koje je koristio Reuters pokazuju da cijene rabljenih Tesli padaju brže od modela ostalih proizvođača. Sukladno tome, na skladištima trgovaca rabljenih automobila statusni simbol električne mobilnosti puno duže zauzima prostor od ostalih vozila.
Prosječna cijena rabljenog Teslina automobila u studenom je u SAD-u iznosila 55.754 dolara što je 17 posto niže u odnosu na srpanj kada je trebalo izbrojati rekordnih 67.297 dolara.
U tom su razdoblju ukupne cijene na američkom tržištu rabljenih automobila pale za prosječnih četiri posto, pokazuju podaci tvrtke Edmunds. K tome, rabljene Tesle na parkiralištima trgovaca u prosjeku stoje 50 dana dok se ostali automobili prodaju za 38 dana. Ovakva situacija ima nekoliko razloga.
Naime, izbijanjem ruske agresije na Ukrajinu na svjetskom su tržištu porasle cijene sirove nafte, a time i benzina i dizela, što je uzrokovalo skok potražnje za električnim automobilima. To je posebno vrijedilo za Teslu, jednog od rijetkih proizvođača koji na tržištu nudi vozila na struju s većim dosegom.
Kompanija je to iskoristila dizanjem cijena, povećavajući tako svoju maržu. To su prepoznali i vlasnici Teslinih automobila koji su počeli prodavati svoje relativno nove aute za višu cijenu od one po kojoj su kupili vozila.
Naime, trećina rabljenih Tesli koje su se nudile na prodaju u kolovozu proizvedena je ove godine. Nakon prodaje naručivali su nove Tesline aute i tako dodatno poticali potražnju. No sada su cijene goriva pale, kamatne stope znatno su više nego prije godinu dana, Teslina proizvodnja je povećana, a sve je i jača i konkurencija na tržištu električnih vozila.
To je dovelo do snažnijeg pada cijena rabljenih Tesli u odnosu na tržište, a taj se efekt prelijeva i na nova vozila koja izlaze iz Muskove kompanije.
Gašenje proizvodnje
Kompanija je prošloga tjedna odvostručila sniženje cijene za Modele Y i 3, na 7500 dolara. To je dodatno uznemirilo investitore koji su to protumačili kao dodatni znak slabljenja potražnje. U prilog toj tezi došla je u utorak vijest da će Tesla u svojoj tvornici u Šangaju tijekom siječnja zaustaviti proizvodnju na duže razdoblje od prijašnjih godina.
Tvornica će raditi 17 dana, između 3. i 19. siječnja, a potom se proizvodne trake zaustavljaju do 31. siječnja. Kao razlog kompanija navodi blagdan kineske Nove godine. Međutim, prijašnjih godina radnici u Teslinoj kineskoj tvornici nisu toliko dugo bili slobodni za blagdane.
”Sada ne možete svoju Teslu prodati za više novca nego što ste ju platili, kao što ste mogli protekle dvije godine. To će smanjiti potražnju za novim Teslama”, ističe Karl Brauer, analitičar internetske stranice za prodaju automobila iSeeCars.com.
Elon Musk je krajem prošloga tjedna izjavio kako su rastuće kamatne stope stope poskupile i nove i rabljene automobile te da Tesla potencijalno može sniziti cijene kako bi održala rast prodaje, što će rezultirati nižom dobiti.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu