Šest vodećih europskih proizvođača kamiona moglo bi u sljedećim tjednima iz Bruxellesa dobiti kaznu tešku čak 2,6 milijardi dolara zbog kartelskog dogovaranja cijena vozila. To bi u tom slučaju bila najveća kazna koju je Europska komisija (EK) ikada izrekla zbog narušavanja tržišnog natjecanja, piše Financial Times.
945mil.
dolara rezervirao je nizozemski DAF
Radi se o istrazi koju je europska povjerenica za tržišno natjecanje Margrethe Vestager otvorila prije dvije godine, a po opsegu i značaju može se usporediti s istragom protiv Googlea ili ruskog plinskog diva Gazproma. Šest proizvođača – DAF, Scania, Mercedes-Benz, Iveco, MAN i Volvo/Renault – sumnjiči se da su između 1997. i 2011. godine zajednički dogovarali cijene nakon predstavljanja kamiona sa svakim novim emisijskim razredom (od Euro 1 do Euro 5).
600mil.
eura kazne očekuje Mercedes-Benz
Radi se o emisijskim razredima koji su imali za cilj sve više smanjivati udjele stakleničkih plinova u ispuhu kamiona, a time i u ukupnom udjelu transportnog sektora. Naime, iako sudjeluju sa svega pet posto u cestovnom prometu, kamioni su zaslužni za četvrtinu stakleničkih plinova. EK sumnjiči kompanije i da su otezale s uvođenjem tehnologija koje bi zadovoljile strožije emisijske razrede. Povjerenica Vestager ističe kako u Europi postoji 600.000 prijevoznika, većinom malih poduzetnika, pa svako dogovaranje cijena novih vozila utječe na cijenu prijevoza, što pak u konačnici utječe na cijenu cijelog niza roba koje se prevoze kamionima, od hrane preko namještaja do sirovina.
500mil.
dolara za kaznu EK-a pripremio je Iveco
Od šest prozvanih proizvođača, samo MAN i Scania – oba u vlasništvu Volkswagena – do sada nisu rezervirali novac za moguću kaznu. Naime, MAN u istrazi ima status "zviždača", pa će najvjerojatnije biti "pomilovan". Švedska kompanija pak tvrdi kako ne može procijeniti financijski utjecaj istrage EK-a. Prema navodima FT-a, DAF je pripremio 945 milijuna dolara, Mercedes 600 milijuna eura, Iveco pola milijarde dolara, a Volvo 444 milijuna dolara.
444mil.
dolara mogla bi iznositi kazna za Volvo
Ukupno pripremljenih 2,6 milijardi dolara sugerira kako bi kazna EK-a mogla biti rekordna. Dosadašnji rekord od 1,5 milijardi dolara iz 2012. drži kazna za kartel proizvođača komponenti za televizore i monitore. Međutim, kazna može biti i znatno viša. Europske regule propisuju da se udruživabnje u kartel kažnjava sa najviše 10 posto godišnjih prihoda, što u ovom slučaju znači maksimalnih 10,7 milijardi eura. EK je odbila komentirati medijske navode, istaknuvši tek kako istraga o proizvođačima kamiona ima prioritet. Bez komentara je i Europska udruga proizvođača vozila.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu