“Prijevoz hrane, lijekova i druge robe bit će ugrožen neurednim Brexitom”

Autor: Darko Bičak , 22. listopad 2019. u 22:00
Olivier Thouard, direktor za carine i poreze u globalnoj logističkoj tvrtki Gefco

Obveza plaćanja pristojbi kod uvoza i izvoza na carini kompanijama će donijeti veliko opterećenje, nekima i smanjiti opseg poslovanja.

Iako je Brexit na referendumu izglasan prije više od tri godine, a toliko je prošlo i od trenutka kada je vlada Ujedinjenog Kraljevstva aktivirala članak 50. Ugovora o EU koji uređuje izlazak pojedine članice iz Unije, do danas se zapravo ne zna hoće li UK uopće izaći iz EU, a ako da, pod kojim uvjetima će to biti i kada će se to dogoditi. 

Ova političko-pravna zbrka ima velikih implikacija na gospodarstvo, ponajprije samog Ujedinjenog Kraljevstva, a onda i ostalih zemalja EU pa tako i Hrvatske. U slučaju 'neurednog' izlaska UK iz EU, najveći kaos će se dogoditi u logističko -opskrbnim lancima, a mnogi predviđaju čak i nestašicu hrane i lijekova na Otoku.  Iako se Gefco ne bavi hranom i lijekovima nego lancem automobilske industrije, njihove procjene, pripreme i očekivanja mogu poslužiti kao dobar primjer što bi nas moglo zadesiti po pitanju Brexita. O svemu tome razgovaramo s Olivierom Thouardom, direktorom za carine i poreze u Gefcou.

Koliko je EU tržište danas, s logističkog gledišta, umreženo kao jedna cjelina, a koliko je to ipak složeni sustav svih zemalja članica? 
Tržište Europske unije danas predstavlja zajedničko tržište sa zajedničkim pravilima i bez unutrašnjih granica za protok robe. Kamioni mogu prelaziti međunarodne granice vrlo jednostavno i bez ikakvih žurnih formalnosti.  Jednom kad Ujedinjeno Kraljevstvo neće biti član Europske unije, za preostalih 27 članica pojavit će se nova granica s trećom državom. Nadalje, Ujedinjeno Kraljevstvo izgubit će veliki broj internih sporazuma, uključujući i one koji se tiču prijevoza. Primjerice, uskoro bismo se mogli vratiti na sustav multilateralne kvote Europske konferencije ministara prometa (ECMT) kao jedinog pravnog okvira na temelju kojeg bi se moglo nastaviti pružanje usluga teretnog cestovnog prijevoza između Ujedinjenog Kraljevstva i država članica Europske unije.

Ujedinjeno Kraljevstvo (Velika Britanija) je jedna od najvažnijih zemalja EU. Koliko bi njezin nagli i jednostrani odlazak (bez dogovora s EU) poremetio logističke tokove u Europi? 
Odgovor na ovo pitanje ovisi o tome kako bi Brexit bez dogovora zapravo izgledao. Ako promatramo situaciju s gledišta sporazuma o slobodnoj trgovini, postavlja se pitanje: jesmo li u mogućnosti sklopiti dogovor o izbjegavanju pristojbi ili ne? U slučaju neurednog Brexita, dobit ćemo obvezu podnošenja novih carinskih deklaracija sa svake strane, kod uvoza i izvoza, a uz to ćemo imati i obvezu plaćanja pristojbi. Pristojbe će donijeti kompanijama veliko opterećenje, a neke od njih vjerojatno će uslijed obveze njihova plaćanja biti primorane zatvoriti poslovnice ili smanjiti opseg poslovanja. Troškovi će se povećati uslijed pojave različitih točaka u procesu, poput tranzitnih deklaracija i izvoznih deklaracija. Izvozne deklaracije potrebno je osigurati i prije nego što robu prevezemo, dok tranzit donosi svoje troškove i rizike.  Prilikom prijevoza robe iz Ujedinjenog Kraljevstva u Njemačku ili Francusku postoji rizik da je netko zaboravio osigurati tranzit uslijed čega je na odredištu obvezno platiti pristojbe Poreznom i carinskom uredu Njezina Veličanstva (HMRC). Prema tome, imate rizik tog troška te plaćanje pristojbi kao dodatan velik trošak. Trošak tranzita, izvoza, uvoza, premještanja kamiona na dogovorenu lokaciju, neovisno o tome gdje se nalazi, sve su to potencijalni troškovi i nemoguće je proces voditi na način na koji smo to radili dosad, u četiri sata.  Više nam neće biti dovoljna četiri sata i morat ćemo prihvatiti mogućnost većeg kašnjenja, koje će u konačnici ovisiti i o tome gdje kamioni na taj dan prelaze granicu, iz koje države u koju državu. Sve će trajati duže čak i kad neće biti poteškoća s prelaskom granice, jer ćete morati ići negdje drugdje kako biste obavili carinjenje robe i potom čekali na carinsku deklaraciju i tranzit.

Koji segmenti gospodarstva bi bili najugroženiji u prvim danima, tjednima i mjesecima neurednog Brexita?
Ako kompanije neće biti spremne na Brexit, kamioni će biti zaustavljeni na granici i bit će im potrebni dodatni sati ili dani za prelazak. Najveći će se rizik pojaviti kod prijevoza prehrambenih proizvoda s obzirom na to da će na granici ili u njezinoj blizini morati biti uspostavljena sanitarna i fitosanitarna inspekcija. I prijevoz drugih vrsta roba bit će ugrožen, poput lijekova, dijelova za automobilsku industriju… 

Koje zemlje bi u prvo vrijeme bile najpogođenije neurednim izlaskom UK iz EU?
Naravno, izlazak iz Europske unije bez sporazuma najviše će pogoditi samo Ujedinjeno Kraljevstvo, a potom će najveći učinak osjetiti Republika Irska s obzirom na njihovu zajedničku granicu. Tu su potom i Njemačka, koja nosi 40 posto ukupne trgovine između Europske unije i Ujedinjenog Kraljevstva, zatim Francuska, Španjolska, Belgija i ostale članice. 

Možete li, sa svoje pozicije, dati futurističku procjenu kako bi izgledao prvi dan na granici Francuske i Velike Britanije i kako bi se logističari (prije svega u kamionskom biznisu) ponašali? 
Na ovo je pitanje teško precizno odgovoriti jer ovisi o očekivanjima uvoznika i izvoznika prije prelaska granice. No, možemo reći da će vjerojatno biti zahtjevnije prijeći granicu iz UK-a u EU nego obrnuto jer će svi izvozi biti provjereni na strani Europske unije. Svi će kamioni koji, primjerice, nisu spremni, biti zaustavljeni na francuskoj granici prije prelaska. 

Koliko logističarima predstavlja problem da se ne zna kada će točno Velika Britanija izaći iz EU, hoće li izaći sa sporazumom ili bez njega, te hoće li uopće izaći? Kako se optimalno pripremiti za nešto što ima toliko mogućih ishoda? 
Na kompanijama je da upozore svoje radnike i istreniraju ih za novu situaciju. U očekivanju Brexita u Gefcou smo zaposlili desetke ljude i otvorili dva ureda za carinsko posredovanje u Francuskoj, u Lilleu i Gennevilliersu (glavna pariška luka i sjeverozapadno industrijsko predgrađe Pariza, op.ur). Uz to, u veljači smo započeli s treninzima u suradnji s Aftralom, agencijom specijaliziranom za treninge i usavršavanja u transportu i logistici.

Jeste li zamijetili neke promjene u logističkim tokovima u Europi i svijetu, a zbog same najave izlaska UK iz EU? 
Da, primijetili smo početkom godine manje promjene uslijed povećanja volumena i skladištenja na objema stranama buduće nove granice.

U slučaju da UK izađe bez sporazuma iz EU, koliko procjenjujete da bi trebalo proteći vremena da se trgovina, a i promet, između UK i EU normaliziraju?
S obzirom na to da se Kanal ipak ne prelazi svakodnevno, pretpostavljamo da će proći najmanje dva do tri mjeseca prije nego što sve kompanije spoznaju i razumiju cjelokupne procese te budu spremne na skladan prijelaz.

Komentirajte prvi

New Report

Close