Za jedan posto rasta hrvatskog BDP-a, robni izvoz u Njemačku morao bi se povećati za približno 55 posto, dok bi se izvoz usluga, ponajviše turističkih, morao povećati za 27 posto, navodi se uz ostalo u analizi Hrvatske gospodarske komore "Utjecaj njemačkoga gospodarstva na gospodarstvo Hrvatske".
Iako se takav rast izvoza u Njemačku čini teško ostvariv, autori ističu kako je zahvaljujući pristupanju Hrvatske EU-u i nesigurnosti pojedinih svjetskih turističkih destinacija, Hrvatska u 2014. i 2015. godini (za 2016. još nisu dostupni podaci) ostvarila prosječan godišnji rast robnog izvoza u Njemačku od 15,7 posto i prosječan rast izvoza usluga od 11,7 posto. Međutim, svaki takav rast povlači i određeni rast uvoza, što usporava rast BDP-a i narušava prethodnu računicu.
"Pretpostavka za rast izvoza roba i usluga jest povećanje potražnje u Njemačkoj. Međutim, s obzirom na sedamdeseto mjesto i vrlo mali udio izvoza Hrvatske u njemačkom uvozu od samo 0,14 posto, to nije nužan uvjet. Kada bi se robni izvoz povećao za 50 posto udio bi i dalje bio ispod 0,2 posto što je s aspekta njemačkoga gospodarstva zanemariva vrijednost", kažu u HGK-u.
Kod izvoza usluga situacija je zahtjevnija, jer je Hrvatska peta inozemna destinacija njemačkih turista s udjelom od približno 3,5 posto. Zbog takvog udjela dugotrajnije zadržavanje visokih stopa rasta podrazumijeva značajniji rast potražnje za turističkim putovanjima stanovništva Njemačke što je povezano i s kretanjem ukupne potražnje.
Izvoz roba i usluga u Hrvatskoj čini oko trećine ukupne potražnje (domaće i inozemne) te znatno određuje kretanje BDP-a i stanje gospodarstva. Pritom je izvoz roba i usluga u Njemačku u 2015. godini činio oko 11 posto ukupnoga robnog izvoza te oko 21 posto ukupnog izvoza usluga. Takvim se udjelima dolazi do zaključka da izvoz roba i usluga u Njemačku, uz trend rasta u proteklim godinama, čini oko 5,5 posto ukupne potražnje ili oko 16 posto ukupne inozemne potražnje za robama i uslugama iz Hrvatske.
Prema očekivanjima Europske komisije, njemačko bi gospodarstvo ove godine trebalo imati rast od 1,6 posto, a sljedeće 1,8 posto. Njemačka je, poznato je, jedan od najvećih vanjskotrgovinskih partnera Hrvatske, jedno od pet najvećih izvoznih tržišta za hrvatske proizvode i najvažnije tržište za izvoz usluga. Pritom u robnom izvozu najčešće zauzima treće ili četvrto mjesto, dok je u izvozu usluga godinama prva.
Najveći dio prihoda od izvoza usluga čine prihodi od turizma s tim da Nijemci dugi niz godina imaju daleko najveći udio u strukturi ovdašnjih dolazaka i noćenja.
Zadnjih godina, najveći dio hrvatskog izvoza u Njemačku čine kožne navlake za automobilska i ostala sjedala, neelektronički termostati s električnim uređajem za uključivanje te žice i kabeli koji su u 2015. godini zajedno činili oko 13 posto izvoza.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu