Američki proizvođač automobila General Motors (GM) u utorak je objavio rezultate za četvrti kvartal 2024. i prognozu zarade za 2025. godinu, koja je premašila očekivanja Wall Streeta. GM bilježi snažnu potražnju za skupim benzinskim kamionima i SUV vozilima, a dionice tvrtke iz Detroita porasle su za 4,2 posto u predtrgovanju, piše Reuters.
Kompanija je tijekom godine prodavala vozila po prosječnoj cijeni od 50.000 dolara, a izvršni direktori predviđaju pad cijena u Sjevernoj Americi od 1 do 1,5 posto te blagi pad volumena prodaje benzinskih vozila u 2025., što ga ostavlja u relativno snažnoj poziciji.
Tvrtka očekuje smanjenje gubitaka s električnim vozilima, dok bi reorganizacija poslovanja u Kini trebala donijeti poboljšane rezultate. GM također prekida razvoj robotaksija u svom odjelu za autonomna vozila Cruise, što će rezultirati uštedama.
Na udaru Trumpa
GM projicira neto prihod od 11,2 do 12,5 milijardi dolara u 2025., nadmašujući očekivanja analitičara od 10,8 milijardi dolara, prema procjenama LSEG-a. Projekcije ne uzimaju u obzir moguće carine, smanjenje poticaja za električna vozila i porezne promjene, koje je američki predsjednik Donald Trump zaprijetio uvesti.
GM je jedan od proizvođača automobila najviše izloženih Trumpovim planovima zbog dvije ključne točke: ulaganja u električna vozila i carina, s obzirom na značajnu proizvodnju u Meksiku i Kanadi, zemljama koje su pod Trumpovim metama.
Iako GM ne otkriva gubitke vezane uz EV sektor, navodi kako su prihodi u 2024. godini premašili fiksne troškove, uključujući troškove rada i materijala, što nazivaju ‘pozitivnom varijabilnom profitabilnošću’. Ova brojka ne uključuje troškove poput izgradnje proizvodnih linija, ali ukazuje na financijski napredak u širenju ponude električnih vozila. GM nije ispunio cilj proizvodnje i veleprodaje 200.000 električnih vozila u Sjevernoj Americi, završivši s 189.000 jedinica, rekao je financijski direktor Paul Jacobson.
Međutim, GM je smanjio zalihe električnih vozila sa 100 dana na kraju trećeg kvartala na 70 dana. Prethodno je GM predviđao da će operativni gubici u EV sektoru biti smanjeni između dvije i četiri milijarde dolara u 2025., ali Jacobson je izjavio kako je vjerojatnije da će smanjenje biti bliže donjem rasponu od dvije milijarde dolara, uz cilj veleprodaje od 300.000 jedinica za ovu godinu.
“Vjerujemo da možemo povećati potražnju za našim električnim vozilima. Nastavit ćemo pratiti kako se usvaja tehnologija u 2025. godini”, rekao je Jacobson.
GM je prijavio dobit prije oporezivanja od 2,5 milijardi dolara u četvrtom kvartalu, ali i neto gubitak od 3 milijarde dolara, uglavnom zbog 4 milijarde dolara troškova restrukturiranja u Kini, gdje je u godini zabilježen gubitak od 4,4 milijarde dolara. Poslovanje u Kini vratilo se u profitabilnost prije troškova restrukturiranja u četvrtom kvartalu, rekao je Jacobson. GM i njegov kineski partner SAIC Motors provode širok raspon inicijativa restrukturiranja, uključujući smanjenje kapaciteta kako bi poslovali s razinama iskorištenosti od oko 80 posto ili više, dodao je Jacobson.
GM-ov prilagođeni prihod po dionici iznosio je 10,60 dolara za godinu, premašivši očekivanja tržišta od 10,39 dolara, dok je ukupni prihod od 187 milijardi dolara također premašio procjene od 183 milijarde dolara. GM je u četvrtom kvartalu zabilježio trošak od 500 milijuna dolara za svoj Cruise odjel za autonomna vozila.
U prosincu je najavio obustavu financiranja programa robotaksija, nakon što je u njega uložio 10 milijardi dolara od 2016. godine. Umjesto toga, GM će se usredotočiti na pružanje autonomne tehnologije za osobna vozila i očekuje uštedu od 500 milijuna dolara ove godine na Cruiseu.
Što se tiče prodaje vozila, GM navodi da su ih u 2024., prodali 2,7 milijuna, što je porast od četiri posto u odnosu na 2023. godinu. Prodano je 114.432 električnih vozila, što je povećanje od 50 posto u odnosu na 2023. Elektrificirane verzije Chevrolet Equinoxa i Blazera te Cadillac Lyriq pridonijele su povećanju prodaje, pri čemu je Lyriq nadmašio luksuzne SUV-ove na benzinski pogon.
Prošli tjedan južnokorejski automobilski div Hyundai Motor objavio je kako je u pregovorima s General Motorsom o isporuci komercijalnih električnih vozila američkom partneru, dok očekuje da će rast prodaje ove godine prepoloviti zbog slabljenja potražnje.Hyundai je također istaknuo rizike povezane s američkom politikom, s obzirom na to da predsjednik Donald Trump preuzima dužnost uz obećanja o uvođenju carina na uvoz, iako je dodao da će negativni učinak biti veći za japanske rivale.
Južnokorejski proizvođač automobila, koji je prošle godine potpisao preliminarni ugovor o suradnji s GM-om, također je najavio da planira potpisati obvezujuće ugovore o suradnji na nabavi dijelova te proizvodnji putničkih i komercijalnih vozila u prvom kvartalu ove godine.
“Razmatramo mogućnost rebrendiranja naših komercijalnih električnih vozila i njihove isporuke GM-u. Taj će dogovor otvoriti put za naš ulazak na sjevernoameričko tržište komercijalnih vozila,” rekao je glavni financijski direktor Hyundaija, Lee Seung Jo, tijekom poziva s analitičarima.
Pregovori dolaze u trenutku kada se automobilska industrija priprema za neizvjesnosti u SAD-u, drugom najvećem svjetskom tržištu automobila, koje bi mogle narušiti potražnju. Prošli tjedan predsjednik Trump izjavio je da bi mogao uvesti 25 posto carina na Kanadu i Meksiko od 1. veljače. Istodobno, politička nestabilnost narušila je povjerenje u Seulu, gdje Hyundai ima sjedište.
“Ove godine očekujemo više poslovnih neizvjesnosti nego ikada prije zbog mogućih promjena u politici, ne samo na domaćem tržištu već i u SAD-u, dok će u Europi na snagu stupiti stroži propisi o emisijama,” rekao je Lee.
Hyundai očekuje manji utjecaj carina u SAD-u u usporedbi s japanskim rivalima, uključujući Toyotu i Hondu koji imaju veće proizvodne kapacitete u Meksiku i Kanadi. Južnokorejski proizvođač automobila izjavio je da planira dodatno lokalizirati proizvodnju u SAD-u kako bi smanjio utjecaj carina. Također je najavio proizvodnju hibridnih vozila u svojoj novoj tvornici u Georgiji.
Hyundai, koji zajedno s Kijom čini trećeg najvećeg proizvođača automobila na svijetu po prodaji, predvidio je rast prihoda od tri do četiri posto za 2025. godinu, u usporedbi sa 7,7 posto u prethodnoj godini. Očekuje operativnu maržu od sedam do osam posto, u odnosu na 8,1 posto u 2024. godini. Hyundai je naglasio neizvjesnosti, uključujući usporavanje na ključnim tržištima, smanjenje potražnje za električnim vozilima i makroekonomsku nestabilnost, dok je Trump izjavio da razmatra ukidanje poreznih olakšica za kupnju električnih vozila.
Autonomna tehnologija
Pad vrijednosti wona, koji je započeo početkom prosinca nakon što je smijenjena južnokorejska predsjednica proglasila izvanredno stanje, povećat će prihode nakon konverzije, ali će također povećati troškove jamstava na vozila, smanjujući profitne marže, izjavili su iz Hyundaija.
Za razdoblje od listopada do prosinca Hyundai je zabilježio operativnu dobit od 2,8 trilijuna wona (1,95 milijardi dolara), dok je trošio na promocije u usporenom tržištu automobila. To je manje od prosjeka procjena analitičara od 3,2 trilijuna wona.
Hyundai je također izjavio da razmatra mogućnost isporuke Ioniq 5 električnih vozila za razvoj autonomnih taksija Waymoa u Sjevernoj Americi i šire. Kompanija, koja razvija autonomnu tehnologiju u podružnici Motional, planira komercijalizirati robotaksije sljedeće godine. Dodali su kako su otvoreni za izlistavanje jedinice za humanoidne robote Boston Dynamics, ali to zasad nije prioritet.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu