Brod Ever Given nasukan je od utorka poprijeko u jednom od najprometnijih trgovačkih pomorskih puteva i sad već oko 300 brodova čeka s obje strane kanala na prolazak, dok su se neki brodovi već odlučili krenuti dva tjedna dana duljim putem oko afričkog Rta dobre nade.
U subotu je iskopano oko 20.000 tona pijeska oko Ever Givena i brod je počelo vući 14 tegljača u nastojanju da ga oslobodi.
Iako snažne plime i oseke te snažni vjetrovi otežavaju napore, os broda pomaknuta je 30 stupnjeva.
General Osama Rabie, upravitelj Sueskog kanala, kazao je da je voda počela teći ispod broda.
“Očekujemo da bi u svakom trenutku brod mogao skliznuti i pomaknuti se iz svoje pozicije”, kazao je na konferenciji za novinare dodajući da se nada da neće biti potrebno pribjeći drugoj fazi, vremenski mnogo zahtjevnijoj, da se ukloni dio od 18.300 brodskih kontejnera kako bi se umanjila težina broda.
Prema prvim izvješćima brod dug 400 metara i težak 200.000 tona zaglavio se zbog pješčane oluje i snažnih vjetrova koji su utjecali na vidljivost, no Rabie kaže da vremenski uvjeti ne mogu biti glavni razlog nasukavanja broda nego da se možda radilo o tehničkim ili ljudskim pogreškama što će se utvrditi istragom.
Brodom Ever Given upravlja tajvanska tvrtka Evergreen Marine i u vlasništvu je japanskog Shoei Kisena.
Jukito Higaki, predsjednik Shoei Kisen, kazao je u petak kako se čini da brod nije oštećen.
Oko 12 posto svjetske trgovine prolazi kanalom dugim 193 kilometara koji povezuje Sredozemlje i Crveno more i predstavlja najkraći put od Azije do Europe.
Prema tvrtki Lloyd’s List zastoj u kanalu onemogućava u svakom satu prolazak robe vrijedne 400 milijuna dolara.
Egipatske vlasti ne isključuju tehničke probleme ili ljudsku pogrešku kao uzrok nasukavanja golemog teretnog broda koji blokira Sueski kanal, jedan od najprometnijih plovnih puteva.
Brod Ever Given, koji plovi pod panamskom zastavom, skrenuo je u utorak s kursa na uskom dijelu kanala tijekom pješčane oluje.
Brod dugačak 400 metara bio je na putu iz Kine prema Rotterdamu.
Šef Uprave Sueskog kanala (SCA) Osama Rabae u subotu je rekao da snažni vjetar i pješčana oluja nisu jedini uzroci nasukavanja broda.
“Tako složeni problem podrazumijeva nekoliko čimbenika. Može biti da je došlo do nekog tehničkog problema ili ljudske pogreške. Ne mogu utvrditi točan uzrok sve dok se istraga ne privede kraju”, rekao je Rabae.
Objasnio je da sama veličina broda otežava napore da ga se ponovo porine u more te da cijelu akciju otežava i plima te tvrdo, stjenovito tlo na kojem je brod zaglavio.
Nije znao reći kada bi mogli pomaknuti brod i omogućiti prolaz ostalim brodovima. Trenutno na prolaz Sueskim kanalom čeka 320 brodova.
Rabae je kazao da će ponovo pokušati pomaknuti Ever Given uz pomoć tegljača, iako ta operacija prije dva dana nije dala rezultata.
Tada je u nastojanju da se brod makne sudjelovalo osam divovskih tegljača. Postoji i mogućnost da se makne teret s broda kako bi ga se “olakšalo” za porinuće.
Procjenjuje se da je zbog blokade svaki dan na čekanju roba u vrijednosti 9,6 milijardi dolara. Kroz Sueski kanal se odvija oko 12 posto globalne trgovine.
Sueski kanal, dug 193 kilometra, povezuje Sredozemno i Crveno more i najkraći je plovni put između Azije i Europe.
Svake godine kroz njega prođe najmanje 18.000 plovila.
Sueski kanal jedan je od glavnih egipatskih izvora prihoda, uz turizam i novčane doznake iseljenika. Godine 2015., Egipat je otvorio 35-kilometarski produžetak koji prolazi paralelno uz povijesni kanal otvoren 1869. godine.
Produžetak omogućuje dvosmjerni promet uz prethodno jednosmjerni kanal te je osmišljen da smanji vrijeme čekanja plovila.
Egipatske vlasti su predvidjele da će novi prolaz povećati godišnji prohod Sueskog kanala s pet milijardi dolara na 13 milijardi dolara do 2023. godine.
Prihodi od dozvola za prolaz prošle su godine dosegli 5,6 milijardi američkih dolara.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu