Još prošle godine, pojedini stručnjaci za zračni promet predlagali su spajanje nacionalnih aviokompanija nastalih raspadom SFRJ, koje mahom posluju u gubitcima, u jednu novu, regionalnu kompaniju. Od te ideje, koja je od početka izazivala skepsu, definitivno neće biti ništa, jer su ovdašnje avio-prijevoznike počele kupovati etablirane svjetske kompanije.
Prvi je novog suvlasnika našao srpski Jat Airways, svježe preimenovan u Air Serbia. Paket od 49 posto dionica te kompanije preuzeo je Etihad Airways iz Abu Dhabija (UAE). Jedan od njihovih uvjeta bio je da kompaniju vodi Etihadov menadžment. Ta bi kompanija trebala riješiti skoro pola milijarde dolara vrijedan spor između Jata i Airbusa oko dogovorene kupovine osam novih zrakoplova. Etihad je Airbusu važna mušterija, pa mediji najavljuju kompromis kojim bi se narudžba prepolovila.
Etihad je svojom flotom od 80 zrakoplova lani prevezao 10,3 milijuna putnika, imali su gotovo pet milijardi dolara prihoda i 42 milijuna dolara čiste dobiti. Zadnjih godina se snažno šire, pa imaju udjele u nekoliko europskih avio- kompanija. U poslu sa Srbima najavljena je suradnja i u interkontinentalnom prometu, pa bi se iz Abu Dhabija preko Beograda letjelo izravno za SAD.
Prilikom nedavnog potpisivanja ugovora o strateškom partnerstvu s Etihadom, prvi potpredsjednik srpske vlade Aleksandar Vučić je rekao da će “Srbija do kraja godine imati najmoćniju aviokompaniju u regiji i radijusu od 100 milijuna stanovnika”. U Beogradu se nadaju da će Air Serbia već 2015. poslovati pozitivno.
Jat bio pred stečajem
Srpska je vlada – zbog loših rezultata, zastarjele flote i brojnih dugova – prodaju 51 posto dionica JAT-a oglasila još 2008. po cijeni od 51 milijun eura, no dokumentaciju tada nitko nije otkupio. U listopadu 2012., ministar financija Mlađan Dinkić rekao je da je “poslovanje Jat-a neodrživo” i da ta kompanija treba otići u stečaj, a država će osnovati novu aviokompaniju.
Mediji su špekulirali da je Etihad zainteresiran i za kupnju Croatia airlinesa (CA), što je ovih dana demantirano. Kao ozbiljne opcije za ulazak u CA, koja je lani imala rekordnih 488 milijuna kuna gubitka, sada se spominju Garuda Indonesia i China Southern Airlines. Na tom tragu resorni ministar Siniša Hajdaš Dončić putuje u Jakartu kako bi – između ostaloga – potencijalnim partnerima predstavio mogućnost ulaganja u CA. Otkako je Hrvatska postala članica EU, tvrtki izvan EU-a može se prodati najviše 49 posto udjela u nacionalnom avioprijevozniku, a ukoliko bi kupac bio iz Unije moguće je prodati i 100 posto udjela.
Osim CA i Jata, novog kupca traži i slovenski Adria Airways. Privatizacija slovenske aviokompanije već se nekoliko puta odgađala, a kao partneri su spominjani Lufthansa i Turkish Airlines. U kolovozu 2012. slovenska Agencija za upravljanje državnom imovinom objavila je javni poziv za kupnju 74,9 posto dionica Adria Airwaysa.
Nova je slovenska vlada potom objavila da neće prodavati unatoč tome što je Adria prošlu godinu završila sa 10,8 milijuna eura gubitka. Slovenski parlament se nedavno ipak usuglasio s prijedlogom vlade o prodaji državnih udjela u 15 kompanija, među kojima je Adria Airways.
Loša je situacija u BH Airlines, aviokompanija u vlasništvu Federacije BiH je pred gašenjem. Prošli je tjedan direktor Amir Jažić izjavio da “BH Airlines neće moći preživjeti još ni godinu dana ukoliko Vlade Federacije BiH ne pronađe strateškog partnera koji bi ju dokapitalizirao. Za sada nije bilo ozbiljnih ponuda, no Vlada FBiH mora pronaći pravog kupca. BH Airlines ne može sam izgurati silne kompanije koje su preuzele sve naše frekvencije. Na taj način je ugrožena opstojnost firme”, tvrdi Jažić. Kaže da su im aviokompanije Pegasus i Turskih Airlines preuzele čak 25 frekvencija, “čime je BH Airlines izgubio bitku i za tursko tržište”. Inače, vlasnik 49 posto B&H airlinesa je 2008. postao Turkish Airlines, sve dok lani Turci nisu odlučili napustiti tu bosansku avio-kompaniju.
BH s jednim avionom
BH Airlines je u prvih šest mjeseci ove godine ostvarila gubitak od 1,6 miliona KM. Direktor Jažić taj gubitak drži podnošljivim, napominjući da je vraćen kredit Hypo banci od pet milijuna maraka. “Kako smo ove godine većinom imali samo jedan avion na raspolaganju, jer smo drugi iznajmili Slovacima, gubici uopće nisu ni veliki”, kaže Jažić.
O prodaji ne razmišljaju jedino u Montenegro Airlinesu – iz Crne Gore stižu vijesti da kompanija ruši vlastite rekorde. Lani su prevezli 601.000 putnika, što je porast od šest posto, iako je u 2012. bilo sedam posto manje letova.
Znatno je popravljeno i financijsko poslovanje – gubitak koji je 2011. iznosio blizu deset milijuna eura racionalizacijom je smanjen za 60 posto. U Montenegro Airlinesu tvrde kako spadaju u skupini od pet najuspješnijih redovnih avioprijevoznika u Europi i da bi ta kompanija još uspješnije poslovala da ne plaća uvjerljivo najviše cijene kerozina i aerodromskih usluga, koje su za gotovo trećinu više od cijene kerozina na ostalim europskim aerodromima.
Od bivših republika SFRJ, o prodaji nacionalnog prijevoznika se ne govori niti u Makedoniji, i to zato jer je nakon propasti Palair Macedonia Airlines 1996. godine, 2009. propala još jedna kompanija u državnom vlasništvu, MAT, nakon bezuspješnog pokušaja da ga preuzme srpski Jat.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu