Popularni automobil mogao bi ‘nestati’, radnike čekaju teška vremena

Autor: Poslovni.hr/Hina , 20. travanj 2022. u 08:45
FOTO: Pixabay

AvtoVAZ je osnovan 1960-ih kako bi pokrio sve veću potražnju u Sovjetskom Savezu za pristupačnim automobilima, a njegov glavni proizvod Lada postao je naširoko poznat po svojoj jednostavnosti i izdržljivosti.

Ruski grad Toljati generacijama je sinonim za tvornicu automobila AvtoVAZ koja proizvodi najpoznatiji ruski automobil Ladu.

No kako Zapad uvodi Rusiji sve više sankcija zbog vojne akcije u Ukrajini, Toljati i radnike AvtoVAZ-a čekaju teška vremena.

Okupivši se u malenom stanu u četvrti Avtozavodskij koja okružuje veliku tvornicu, nekoliko radnika iz sindikata Jedinstvo reklo je da su zabrinuti za svoju budućnost.

„Ovo je tvornički grad. Svi ovdje rade ili u tvornici ili u policiji”, rekao je Aleksandar Kalinjin (45) koji 15 godina radi na teretnom dizalu u AvtoVAZ-u.

AvtoVAZ je osnovan 1960-ih kako bi pokrio sve veću potražnju u Sovjetskom Savezu za pristupačnim automobilima, a njegov glavni proizvod Lada postao je naširoko poznat po svojoj jednostavnosti i izdržljivosti.

Tvornica je osnovana u gradu Stavropolu oko 780 kilometara jugoistočno od Moskve, koji je preimenovan u Toljati po talijanskom komunističkom političaru Palmiru Togliattiju.

Tvornica je preživjela gospodarsku krizu nakon raspada Sovjetskog Saveza 1991. i naposljetku ju je preuzeo francuski Renault.

„Za Toljati, ova tvornica je sve. Cijeli grad sagrađen je oko nje”, rekla je 33-godišnja Irina Mjalkina, koja radi u skladištu za rezervne dijelove 11 godina.

„Kada sam počinjala, bila sam puna entuzijazma, nadala sam se dobroj plaći, još se nadam”, rekla je, uz tužan osmijeh.

Ljudi su nervozni

Većina proizvodnih linija prestala je s radom nakon što je Moskva napala Ukrajinu 24. veljače, a zbog sankcija ne može više dobivati dijelove iz inozemstva.

Radnici su na plaćenom dopustu i dobivaju dvije trećine plaće što za Mjalkinu znači 13.000 rublji ili oko 980 kuna umjesto 20.000 rublji (1500 kuna).

Cijene hrane i drugih osnovnih potrepština vrtoglavo rastu kao i drugdje u Rusiji. „Ljudi su nervozni”, rekla je.

Kupivši AvtoVAZ, Renault je uložio milijarde eura u tvornicu, ali i jako srezao broj radnika zadržavši ih manje od 40.000 od prijašnjih 70.000.

„Bilo je puno problema s odlaskom radnika, ali ipak je postojao jasan pozitivan trend”, rekao je Andrej Jakovljev, direktor Instituta za istraživanja industrije i tržišta pri Moskovskom Ekonomskom fakultetu.

„Rođen je veliki ruski proizvođač automobila”.

Sada je njegova budućnost upitna jer Renault, pod velikim pritiskom da bojkotira Rusiju, razmišlja treba li se povući iz tvornice.

Nitko iz tvrtke nije želio razgovarati s AFP-om i čak novinarima nisu dopustili obilazak Muzeja Lade u Toljatiju tijekom nedavnog posjeta.

Kada je AFP snimao u blizini tvornice, AvtoVAZ-ovo osiguranje pozvao je policiju koja je ispitala novinare i pustila ih na slobodu nakon nekoliko sati.

Tvornički radnici su morali uzeti trotjedni ljetni godišnji odmor u travnju dok Renault razmotri koje su mu opcije na raspolaganju.

Radnici rade dva posla

Mnogi radnici već su morali pronaći drugi posao, poput Leonida Jemčanova (31), mehaničara koji sada radi još i kao zaštitar da bi mogao prehraniti obitelj.

„Ja sam jedini u obitelji koji radi. Imam dvoje djece, moja supruga je na rodiljnom dopustu. Moram raditi dva posla, ali čak ni to nije dovoljno”, rekao je.

Ne preživi li AvtoVAZ krizu, njegova propast značila bi kraj industrijske ere za Rusiju.

U podzemnoj garaži u Toljatiju, dvojica muškaraca u starim radničkim odijelima rade na crvenoj Ladi Nivi iz 1980-ih, legendarnom vozilu s pogonom na četiri kotača.

„Od djetinjstva moj cijeli život vezan je uz tvornicu”, rekao je jedan od mehaničara, Sergej Diogrik.

„Svi naši rođaci u Toljatiju radili su u tvornici i ja sam isto ondje radio. Nisam imao izbora, sve je povezano s tom tvornicom”, dodao je.

Taj 43-godišnjak osnovao je i vodi Povijesni klub Lade, koji okuplja fanove sovjetskog automobila iz cijelog svijeta.

„To je bio snažan proizvođač. Rekord početkom 1980-ih bio je 720.000 automobila na godinu”, rekao je.

Lani je ondje proizvedeno oko 300.000 automobila.

„Bilo je moderno doći ovamo. Sada je moderno da mladi odu u Moskvu ili drugamo”, dodao je.

Rekao je da pokušava zadržati nadu, istaknuvši da su tvornica i njezini radnici već preživjeli gospodarske poteškoće 1990-ih.

„Rus koji je preživio ’90-te, posebno u Toljatiju, snaći će se i sada, sve će biti dobro”.

Komentirajte prvi

New Report

Close