Pandemija koronavirusa dala je kineskom internetskom trgovcu Alibabi „vjetar u jedra“ i značajno mu povećala broj novih korisnika, posebice u južnoj Europi.
Razlog je relativno jednostavan – stanovnici najpogođenijih država Europe preko Alibabe su pokušali doći do zaštitnih maski i dezinficijensa kineskih proizvođača. Kako piše Financial Times, Alibaba je tako postao globalni lider među komercijalnim kompanijama u dostavi osobne zaštitne opreme čime je ubrzao svoje postojeće planove širenja poslovanja.
Posljednjih tjedana tehnološki div iz Hangzhoua ključni je posrednik između kineskih tvornica zaštitne opreme i kupaca širom svijeta.
Marketinško ciljanje
Ne treba zanemariti ni donacije osnivača kompanije, Jacka Ma i Alibabine dobrotvorne podružnice koja su do sada zajednički poslali više od 40 milijuna komada opreme u 150 država, a Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji najavili donaciju 101 milijun maski.
U Europi te posebice u SAD-u kineski je trgovac profitirao od skoka potražnje za zaštitnom opremom koju je bilo teško nabaviti kod lokalnih trgovaca ili preko Amazona i eBayja.
Primjerice, promet na platformi AliExpress koja povezuje kineske trgovce s kupcima širom svijeta iz Španjolske je porastao za 20 posto, a iz Italije za 14 posto tijekom prvog tromjesečja, u usporedbi s istim lanjskim razdobljem, pokazuju podaci SimilarWeba.
Valja naglasiti kako je posljednjih mjeseci Alibaba posebno marketinški ciljao južnu Europu gdje je kupnja preko interneta manje popularna nego u SAD-u, Velikoj Britaniji ili Njemačkoj, pa je lakše osvojiti nove korisnike.
Podaci tvrtke Sensor Tower pokazuju da je Alibabin oglas bio među najprikazivanijima za aplikacije za online kupnju na Facebooku tijekom veljače i ožujka u Francuskoj, Španjolskoj i Italiji. To se ulaganje već isplatilo.
Podaci Sensor Towera pokazuju da je AliExpress treća aplikacija za online kupnju po broju preuzimanja u Španjolskoj u prva tri mjeseca, nakon Wallapopa i Amazona. U Francuskoj se probila na peto mjesto, iza Vinteda, Leboncoina, Amazona i Wisha.
Izrastanje u vodećeg svjetskog dobavljača zaštitne opreme dogodilo se usred implementacije plana globalnog širenja poslovanja. Prošle godine AliExpress otvorio se, među ostalima, i prema lokalnim prodavateljima u Španjolskoj i Italiji. Zahvaljujući nižim naknadama, preoteo je dio klijenata konkurentskim platformama.
David Dai, analitičar Bernstein Researcha, ističe kako Alibaba širi međunarodno poslovanje kroz dva kanala. Prvi je izravno kroz AliExpress na etabliranim tržištima sa snažnom konkurencijom, a drugi je kroz lokalne platforme za e-trgovinu na rastućim tržištima.
Primjerice, u singapursku Lazadu kineska je tvrtka uložila 4 milijarde dolara, a 2018. je preuzela turski Trendyol i pakistanski Daraz. Alibaba je uložio i 945 milijuna dolara u indonezijsku Tokopediju, preuzet je udjel u indijskom Snapdealu, a oformljena je i zajednička tvrtka AliExpress Russia s trgovcima Mail.ru i MegaFonom te ruskim državnim investicijskim fondom i koja sada dominira internetskom trgovinom u Rusiji. „Alibaba zasigurno ima ambiciju inozemnog širenja i prerastanja u globalnog diva internetske trgovine“, naglašava Dai.
Najuspješniji gdje je Amazon slab
Prije izbijanja pandemije, Alibabino međunarodno maloprodajno poslovanje u internetskoj trgovini doprinosilo je sa 6 posto, odnosno sa 1,06 milijardi dolara ukupnim prihodima, stoji u izvješću za četvrto tromjesečje prošle godine.
Na godišnjoj razini međunarodno poslovanje zabilježilo je rast od 27 posto. AliExpress – osnovan 2010. godine – u središtu je Alibabinih planova međunarodnog širenja. Valja naglasiti kako ta platforma nudi kupcima zanimljivu kombinaciju – niže cijene proizvoda, ali uz duže rokove isporuke od konkurencije. No, zato je AliExpress najuspješniji u državama gdje je Amazonov tržišni udjel nizak, a brza dostava teško ostvariva.
„Gdje god je Amazon slab ili nije uopće prisutan, AliExpress je snažniji“, smatra Ralph Hübner, partner u tvrtki Ecom Consulting. Nakon što pandemija prođe, Alibaba će vidjeti hoće li novi korisnici sa Zapada nastaviti kupovati i druge proizvode, a ne samo maske.
„Kupnja maski pruža kupcima razlog da iskušaju AliExpress. Kada shvate da je lako kupiti masku, koristit će ga i za kupnju ostalih proizvoda“, smatra Chris Bu, direktor logističke tvrtke 4PX koja surađuje s Alibabom.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu