Glavni grad Poljske Varšava najzagađeniji je od velikih gradova u cijelom svijetu. Iako se jučer s čela neslavne liste spustio na drugu poziciju, prepustivši primat mongolskom Ulaan Bataaru, poljska prijestolnica i dalje je, sudeći po stranici AirVisual koji mjeri indeks zagađenosti zraka na osnovu koncentracije smoga i drugih nečistih čestica, mjesto u Europi u kojem se najteže diše.
S indeksom 231 nadmađuje i "tradicionalne" zagađivače kao što su Peking, Calcutta, Dhaka ili Šangaj, a puno iza nje je i najbliži europski pratilac, češka Ostrava. Varšavska gradska uprava zato je bila prisiljena u ponedjeljak uvesti besplatnu vožnju gradskim autobusima, ne bi li građane potaknula da se na putu do posla okane osobnih vozila, koja su među ponajvećim faktorima nečistoga zraka. Ova se mjera nadovezala, navode poljske novine koje prenosi Bloomberg, na vikend-preporuku, kojom se dva milijuna varšavljana poručivalo da ne izlaze van iz domova, ako baš ne moraju.
U čemu je kvaka
Naravno da su brojni preporuku shvatili kao zabranu i svjesno je kršili, ne želeći kao nekad za komunističkih policijskih sati biti zatvoreni u četiri zida pa su se šetali, vozili automobile. Cijelo vrijeme su se, zbog ciče zime, doma i dobro grijali, kureći ugljen. I upravo je u tom fosilnom gorivu i kvaka – prema nekim izračunima čak 53 posto emisije štetnih plinova proizlazi iz kućnih peći, koje, pak, većina "hrani" najjeftinijim materijalima, ugljenom, a počesto i smećem."Inicijativa za besplatnim prijevozom koji bi utjecao na smanjenje stvaranja smoga je pohvalna i ima obrazovnu važnost, no sumnjam da će imati imalo veći utjecaj", kazao je Piotr Siergiej uime Polish Smog Alarma, nevladine udruge koja prati stanje kvalitete zraka.
Dok god, nastavlja, u Poljskoj ne postoje norme koje bi propisivale kakve peći se smiju koristiti za grijanje, "naša borba protiv onečišćenja zraka bit će jalova". I Krystyna Baranska iz Inspekcije za zaštitu okoliša u varšavi u grijanje u kućanstvima koja rabe niskokvalitetna goriva, te automobile, upire prstom kao u najveće doprinositelje smogu. "Zbog velikog onečišćenja godišnje se u Poljskoj dogodi oko 45.000 preuranjenih smrti, što potvrđuju i podaci Europske agencije za okoliš", upozorava ona.
Premijerka – kći rudara
Poljska se na to brojke zacijelo ne obazire, a nije ju, čini se, previše dirnula ni opomena pred tužbu Europskom sudu pravde, kad je Europska komisija 2015. primijetila da su mjerenja zagađenja zraka, uzrokovana grijanjem kućanstava, dobrano prešla EU norme. Prisustvo čestice PM10 u pet je godine bilo puno iznad dopuštenih granica na 35 od 46 mjernih postaja.
Premda tako nešto zvuči kao trač, možda je krivica i u samoj premijerki Beata Szydło, članici stranke Pravo i pravda, koja je na dužnosti od 2015. Ova 53-godišnjakinja rodom iz Oświęcima (Auschwitza), kći je kopača ugljena i snažno podržava upotrebu prljavih goriva. Nevladine udruge vjeruju da tako želi osigurati energetsku sigurnost i tisuće radnih mjesta. "Vlada djeluje na smanjenju smoga", poručila je premijerka u ponedjeljak na Twitteru, ne govoreći kako to čini. Smanjenje oslanjanja ili odustajanje od ugljena je stoga i osjetljivo političko, ne samo gospodarsko pitanje, obzirom na to da Poljska više od 80 posto eletrične energije dobiva iz tog izvora. Ugljenokopi zapošljavaju oko 100.000 ljudi, dok većinu svojih potreba za prirodnim plinom Poljska zadovoljava iz – Rusije.
Opasan ili vrlo nezdrav zrak
Prema svjetskoj zdravstvenoj organizaciji, u Poljskoj su 33 od 50 najzagađenijih gradova u EU. Podaci AirVisuala, indeks zagađenosti zraka za utorak 10.1.2017.:
1. Ulaanbaatar, Mongolija – 304 (+300 – opasan zrak)
2. Varšava, Poljska – 231 (201-300 – vrlo nezdrav)
3. Ostrava, Češka – 181 (151-200 – nezdravi zrak)
4. Dhaka, Bangladeš – 178
5. Šangaj, Kina – 167
6. Peking, Kina – 163
7. Mumbai, Indija – 158
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu