Vodeći kupac najvećeg putničkog zrakoplova na svijetu – Airbusa A380 – zadao je tom industrijskom simbolu europskog zajedništva smrtni udarac.
Europski proizvođač zrakoplova u četvrtak je priopćio kako je Emirates otkazao narudžbu 47 zrakoplova A380, a umjesto toga naručuje 40 komada modela A330-900neo te 30 primjeraka A350-900. Stoga je Airbus odlučio prestati primati narudžbe za A380, a do 2021. kada gasi proizvodnju tog modela isporučit će još 14 primjeraka za Emirates te tri za japansku kompaniju ANA.
Bolna odluka
Taj najveći zrakoplov na svijetu ima dvije palube s prostranim kabinama i prostorom za 544 osobe po standardnom rasporedu. Bio je dizajniran da konkurira legendarnom Boeingu 747 "Jumbo jetu", no nije uspio jer su se zrakoplovne tvrtke okrenule novoj generaciji manjih zrakoplova s kojima mogu letjeti na manje aerodrome. Rezultat je to promjene navika putnika koji radije lete izravno do destinacije nego da čekaju presjedanje u velikim zračnim čvorištima.
Europski koncern priopćio je i da će u idućim tjednima razgovarati sa sindikatima o potencijalnom ukidanju između 3000 i 3500 radnih mjesta. "Ovo je bila bolna odluka za nas. Uložili smo mnogo truda, resursa i znoja, ali očito je da trebamo biti realni", izjavio je Tom Enders, Airbusov izvršni direktor na odlasku. Emirates, koji je izgradio svoj globalni brend oko A380 i Boeinga 777, a ima stotinu Airbusa u floti, izrazio je razočaranje odlukom o prekidu proizvodnje. "Emirates je bio odani pobornik A380 od samog početka.
445 milijuna
dolara pojedinačno stoji najveći Airbusov zrakoplov
No, iako smo razočarani što moramo odustati od naše narudžbe i tužni što se program nije mogao održati, prihvaćamo da je to realnost situacije", izjavio je čelnik Emiratesa šeik Ahmed bin Saeed al-Maktoum. Model A380 i dalje će biti stup flote te kompanije iz Ujedinjenih Arapskih Emirata do 2030-ih godina, priopćio je zrakoplovni prijevoznik. Najveći Airbusov zrakoplov na tržištu je već 12 godina, a nikada nije bio osobit prodajni hit. Doduše, putnici ga obožavaju, ali financijski direktori zrakoplovnih kompanija baš i ne, pa je do sada isporučeno svega 234 komada.
"Taj zrakoplov užasava financijske direktore – rizik da toliko sjedala ostane neprodano jednostavno je previsok", kazao je za Reuters jedan analitičar zrakoplovne industrije. S druge strane, Emirates je A380 nazivao "magnetom za putnike", a slabiju popunjenost kod konkurenata smatrao rezultatom neshvaćanja mogućnosti tog zrakoplova i lošeg marketinga. Poznavatelji tvrde da je sjeme njegovog neuspjeha posijano već na svečanom predstavljanju 2005. godine.
Ostvarenje europskog sna
Tadašnji britanski premijer Tony Blair nazvao je A380 "simbolom ekonomske snage Europe" dok je španjolski premijer Jose Luis Zapatero njegov izlazak ocijenio "ostvarenjem europskog sna". Međutim, činjenica da je u njegovu proizvodnju bilo uključeno nekoliko europskih država i temelj je neuspjeha. Primjerice, razvoj je kasnio i jer su njemačke i španjolske tvornice uključene u proizvodnju dijelova koristile jedan softver, a britanske i francuske drugi.
Kada je A380 napokon došao na tržište 2007. godine, globalna ekonomska kriza već je bila na horizontu, pa u narednim godina zrakoplovne kompanije nisu bile osobito zainteresirane za zrakoplov koji stoji 445 milijuna dolara. Drugi veliki problem je što su Airbusovi menadžeri počeli zahtijevati više cijene tog modela u vrijeme kada je trebao povući suprotan potez – pojeftiniti ga radi privlačenja novih kupaca. No, osim ove taktičke, Airbusova uprava počinila je i stratešku pogrešku.
Naime, A380 je razvijen na premisi da će glavninu zračnog prijevoza budućnosti činiti letovi između najvećih svjetskih gradova. Međutim, ekonomski rast, posebno zemalja u razvoju, krenuo je u drugom smjeru koji Airbus nije predvidio. Studija Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj iz prošle godine pokazuje da srednje veliki gradovi dvostruko brže rastu od velegradova.
Takav trend potiče zrakoplovne kompanije na kupnju manjih dvomotornih zrakoplova, poput Boeinga 787 i 777 ili Airbusa A350 koji se tri puta bolje prodaje od A380. Osim što gubi svoju perjanicu, Airbus sada mora osigurati opskrbu rezervnim dijelovima za kompanije koje u floti imaju A380. Analitičari smatraju kako neki kupci, poput Lufthanse i Air Francea, neće proliti previše suza jer bez potentnog oružja ostaje i veliki konkurent, Emirates.
Objava izvješća
Bolje od očekivanja
Vijest o gašenju proizvodnje A380 u četvrtak je zasjenila objavu poslovnih rezultata Airbusa koji su bolji od očekivanja. Kompanija je za četvrto tromjesečje objavila prilagođenu operativnu dobit od 3,1 milijardu eura što je 56 posto više od istoga razdoblja godinu ranije. Prihodi su porasli 11 posto na 23,3 milijarde eura. U anketi Reutersa analitičari su očekivali dobit od 2,3 milijarde eura te prihode od 22,8 milijardi eura. Ove godine Airbus najavljuje 15 posto višu dobit i isporuku između 880 i 890 zrakoplova.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu