Poljske državne željeznice (PKP), češki Energetski i industrijski holding (EPH), Ruske željeznice (RŽD), njemačka logistička tvrtka Hamburger Hafen und Logistik i francuske željeznice (SNCF) prije nekoliko dana poslali su svoje neobvezujuće ponude za kupnju 49-postotnog udjela u tvrtki Teretni prijevoz Slovenskih željeznica (SŽ). Neki od njih prije nekoliko dana već su počeli due diligence, a na jesen se očekuje da će podnijeti obvezujuću ponudu.
Riječ je je prvoj fazi odabira strateškog partnera za tvrtku koja donosi najviše prihoda u financijski sustav Slovenskih željeznica, piše portal Siol.net. U posljednjih nekoliko mjeseci rok za natječaj produžen je dva puta, posljednji put u lipnju, a nagađanja da je to urađeno jer se željelo dati dodatno vrijeme ponuđačima pokazala su se istinitima. Već krajem proljeća ulazak u vlasništvo Teretnog prijevoza zainteresirao je Ruse, a nešto kasnije, gotovo u pet do dvanaest, ponudu su dali i Francuzi. Istovremeno, postalo je konačno jasno da za povezivanje sa Slovenskim željeznicama više nisu zainteresirane Austrijske željeznice (ÖBB). Početkom prošle godine SŽ je s Austrijancima potpisao pismo namjere koje je predviđalo vlasničko povezivanje. To je bio dogovorio glavni direktor SŽ-a Dušan Mes samo nekoliko mjeseci prije odluke Nadzornog odbora o novom mandatu, koji je kasnije i dobio.
Konkurentni prijevoznici
Kritike da je riječ samo o izbornom manevru prvog čovjeka Slovenskih željeznica pokazale su se ispravne, jer su se Austrijanci počeli hladiti na ideju o integracije. To je opravdano uvjerljivim razlozima. ÖBB je, naime, bio pripravan ući u vlasništvo Teretnog prijevoza samo da je SŽ ušao u vlasništvo njihove mađarske tvrtke. Dakle, bila je riječ o razmjeni imovine, a ne o novčanoj transakciji. To je bilo neprihvatljivo za Slovenski državni holdinga (SDH), budući da je svrha djelomične privatizacije Teretnog prijevoza bila dobivanje svježih sredstava za nadogradnje opremu i širenje na strana tržišta.
89 posto
slovenskog tržišta teretnog prijevoza drži SŽ
Drugo, Austrijanci su oklijevali i zbog ograničenja europskih zakona o tržišnom natjecanju. Austrijske željeznice sada su po obujmu prevezenog tereta važan igrač u svim lukama sjevernog Jadrana. Iako teretni prijevoz željeznicom u Sloveniji obavljaju tri konkurentna prijevoznika, koji suvremenom tehnologijom i većom isplativošću sve više jačaju svoju poziciju, SŽ-Teretni prijevoz u Sloveniji još uvijek kontrolira 89 posto tržišta. Slovenske željeznice su 2009. godine bile pred stečajem, ali su u sanaciji otpustile ili umirovile četvrtinu radnika. Nekoliko mjeseci nakon potpisivanja pisma namjere ÖBB je dobio novu upravu. Bivši dugogodišnji direktor ÖBB-a Christian Kern, koji je bio vrlo naklonjen povezivanju sa Slovenskim željeznicama, postao je kancelar.
Lobiranje sindikalista
Na pitanje zašto više nisu zainteresirani za strateško partnerstvo sa Slovenskim željeznicama Austrijske željeznice odgovorile su općim objašnjenjem. "Sa Slovenskim željeznicama redovito surađujemo pri jačanju teretnog prometa između dvije zemlje i u cijeloj regiji jugoistočne Europe. U svibnju smo u Münchenu potpisali ugovor o transportu sirovina iz luke Kopar. Moguća preraspodjela logističnih i trgovinskih tokova u jugoistočnoj Europi velika je prilika u nadolazećim godinama i desetljećima, tako da stavljamo veliki naglasak na postojeće poslovne odnose sa Slovenskim željeznicama pri projektima u budućnosti" rekli su iz ÖBB-a. U Slovenskim željeznicama proces pronalaženja strateškog partnera za Teretni prijevoz ne žele komentirati. Posljednju riječ u odabiru ponuđača koji će u SŽ-Teretni prijevoz doći kroz unošenje dodatnog kapitala imat će SDH.
Obeshrabreni ulagači?
Čelnici željezničkih sindikata, među kojima je najutjecajniji Silvo Berdajs, uspjeli su 2015. godine izlobirati da SŽ-Teretni prijevoz ostane kompanija od strateške važnosti za državu, što znači da se može dobiti samo 49 posto vlasništva. Već sljedećih tjedana postat će konačno jasno da li i u kojoj mjeri ulagače od kupnje može obeshrabriti činjenica da unatoč uplaćenom novcu neće biti u mogućnosti voditi glavnu riječ u kompaniji. Među ponuđačima nisu financijski investitori, već samo potencijalni strateški partneri iz željezničke i logističke industrije. Razlog zbog kojeg se može dobiti samo 49 posto dionica Teretnog prijevoza stoji iza promjene klasifikacije državnih investicija. Zbog uspješnog lobiranja utjecajnih željezničkih sindikata, tvrtka SŽ-Teretni prijevoz, zajedno s drugima iz SŽ-a, uvrštena je među strateške investicije.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu