Dok globalna turistička industrija prolazi kroz jedno od najgorih razdoblja u povijesti, jedan segment bilježi pravu renesansu – prodaja superjahti, dužih od 30 metara.
Kako piše Financial Times, potražnja za skupim brodovima za odmor nikada nije bila snažnija. “Otkako smo izašli iz prvog zaključavanja prošlog ljeta, tržište je eksplodiralo na razine koje daleko premašuju one prije pandemije”, ističe Antony Sheriff, izvršni direktor britanske tvrtke Princess Yacht. Slična iskustva imaju i brodograditelji širom Europe.
Ferretti, brodogradilište iz sjeverne Italije, u prvom tromjesečju isporučilo je rekordnih 56 jahti te ističe kako “fantastično ubrzanje” narudžbi nadmašuje očekivanja. O zamahu na tržištu dovoljno govori podatak da je ove godine, zaključno do sredine svibnja, prodano rekordnih 208 superjahti, nasuprot 131 u istom lanjskom razdoblju, pokazuju podaci Boat Internationala. Predstavnici industrije smatraju kako je pandemija na dva načina uzrokovala ovakav skok potražnje za golemim jahtama.
Prvi je što su imućni kupci promislili kako provoditi slobodno vrijeme u uvjetima “novog normalnog”, a drugi je što su se u posljednjih godinu dana dodatno obogatili.
“S koronavirusom ljudi su shvatili da se život može promijeniti ‘preko noći’. Percepcija života im se promijenila i sada žele iskoristiti svaki trenutak”, pojašnjava Marco Valle, izvršni direktor talijanske tvrtke Benetti Yacht.
No, dodaje i kako nije tajna da su cijene dionica na burzama dramatično porasle. Zanimljivo je kako potražnju nije zagušilo ni otkazivanja brojnih nautičkih sajmova, među njima i najglamuroznijeg u Monacu.
Naime, prodaja preko interneta nadoknadila je izgubljenu prodaju na sajmovima, koji uobičajeno privlače najviše potencijalnih kupaca.
“U godini bez nautičkih sajmova imali smo jednu od najboljih razdoblja narudžbi ikada”, ističe Rose Damen, direktorica nizozemskog brodogradilišta Damen čija je knjiga narudžbi u posljednjih godinu dana nabujala za 800 milijuna eura. Procvat koji je donijela pandemija došao je nakon više od 10 godina poteškoća za brodograditelje jahti.
Dobar dio njih je propao, pa se industrija konsolidirala. Tako je 20 brodogradilišta lani isporučilo 65 posto svih superjahti u svijetu. Još 2010. ti su škverovi imali trećinu udjela na tržištu.
K tome, proizvođači često imaju posla s vrlo “teškim” kupcima s obzirom da milijarderi slove za zahtjevne pregovarače. “Ljudi smatraju da je to vrlo profitabilno jer su naši klijenti milijarderi, no ustvari to nije posao s visokim maržama”, pojašnjava Rose Damen.
No, sada brodograditelji imaju zadatak zadržati klijente tijekom postpandemijskog razdoblja. Prema izvješću nekretninskog posrednika Frank Knight, u svijetu postoji 520.000 ljudi s imovinom većom od 30 milijuna dolara, a njihov će broj u bliskoj budućnosti rasti. Unatoč tome, postoji mogućnost da bogataši odluče trošiti na druge stvari, a ne velike jahte.
Predstavnici branše dodaju i kako će se morati uhvatiti ukoštac s onime što oni ocjenjuju nepravednom stigmom: superjahtama kao igračkama bogatih koje simboliziraju nejednakost i znatno doprinose klimatskim promjenama.
Brodograditelji ističu i kako javnost često podcjenjuje koncentraciju stručne radne snage u tim škverovima. Naime, izrada superjahti zahtijeva i mnogo ručnog rada specijaliziranih majstora.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu