‘Otvoreno bankarstvo’ pojačat će konkurenciju, smanjiti troškove građanima i poduzećima

Autor: Poslovni.hr/H , 10. kolovoz 2016. u 07:37
FOTO: Thinkstock

Veće uštede – u prosjeku 180 funti godišnje – naziru se za građane koji mjesečno prekorače “dopušteni minus” na tjedan ili dva.

 Britanski regulator za tržišno natjecanje (CMA) usvojio je paket mjera koje bi uz podršku tehnologije trebale pojačati konkurenciju u bankovnom sektoru i smanjiti troškove za građane i poduzeća kroz bolji uvid u račune i razmjenu podataka s više pružatelja usluga.

Starije i veće banke ne moraju snažno konkurirati jedna drugoj kako bi privukle klijente, a male i novije banke teško pronalaze načina da prošire poslovanje. "To znači da mnogi ljudi plaćaju više nego što bi trebali i da nemaju koristi od novih usluga", utvrdili su u CMA.

Četiri velike britanske banke kontroliraju 77 posto tržišta bankovnih računa i više od 80 posto računa malih poduzeća i ti se tržišni udjeli nisu značajnije mijenjali proteklih godina, unatoč brojnim istragama u sektoru.

Stoga regulatori žele ubrzati tehnološke inovacije, tražeći od banaka da najkasnije do 2018. usvoje takozvani sustav "otvorenog bankarstva". Taj će sustav omogućiti građanima i malim poduzećima da putem digitalne aplikacije i mobilnih telefona sigurno dostavljaju svoje podatke drugim bankama – pored matične – kako bi uspješnije upravljali svojim računima kod više banaka i uspoređivali cijene njihovih usluga.

Dodatno CMA želi klijentima olakšati prebacivanje računa, što trenutno godišnje čini tek tri posto građana i četiri posto poduzeća. Time bi građani u prosjeku mogli uštedjeti 92 funte godišnje, a poduzeća oko 80 funti, procjenjuju regulatori.

Još veće uštede – u prosjeku 180 funti godišnje – naziru se za građane koji mjesečno prekorače "dopušteni minus" na tjedan ili dva, napominju.

Uveli su i konkretne mjere podrške građanima i poduzećima koji ad-hoc prekorače "dozvoljeni minus". Banke na naknadama za takva prekoračenja zarađuju 1,2 milijarde funti godišnje a ubuduće će biti obvezne upozoriti klijente na prekoračenje i obavijestiti ih o razdoblju poštede kako bi izbjegli troškove. Istraživanja su pokazala da takva upozorenja, povezana s mobilnim bankarstvom, znatno smanjuju troškove za klijente.

Banke će također morati utvrditi mjesečni limit naknada za prekoračenja i obavijestiti o tome klijente.

Mjere su rezultat dvogodišnje istrage kojom je predsjedao Alasdair Smith. "Uklanjamo prepreke zahvaljujući kojima su etablirane banke previše lako zadržavale svoje klijente. Naše će reforme pojačati inovacije i konkurenciju u sektoru čiji su rezultati ključni za britansko gospodarstvo", istaknuo je Smith.

Kritičari pak nisu zadovoljni dosegom reformi. Tako je profesorica na sveučilištu u Manchesteru Diane Coyle i nekadašnja savjetnica ministarstva financija Diane Coyle za BBC kazala da "se neće promijeniti baš puno toga" i da se regulatori "oslanjaju na novu tehnologiju da potakne konkurenciju umjesto nas".

"Budući da regulatori nisu uistinu ozbiljno razmotrili strukturu industrije, čekam da razni Appleovi i Googleovi predstave dojmljiviji proizvod", poručila je Coyle.

Komentirajte prvi

New Report

Close