Ostarjeli vlasnici japanskih malih poduzeća zatvaraju biznise jer nemaju nasljednika

Autor: Tomislav Pili , 03. listopad 2016. u 22:00
Takayasu Watanabe (72), bivši vlasnik male tvrtke/REUTERS

O potencijalnom problemu za ekonomiju govori podatak da obiteljske tvrtke zapošljavaju 70% radnika.

Status Japana kao demografski najstarije razvijene države svijeta rezultira rekordnim zatvaranjem malih poduzeća što će dodatno usporiti ionako slabašan ekonomski rast. Prema podacima Tokyo Shoko Researcha, prošle fiskalne godine koja je završila u ožujku 26.700 malih poduzeća ugasilo je svoje poslovanje jer njihovi vlasnici nisu mogli pronaći nasljednike ili su zabrinuti zbog poslovne perspektive, prenosi Reuters.

Više od stečajeva
To je čak tri puta više nego broj poduzeća koja su zatvorena zbog stečaja. K tome, na početku ovog desetljeća broj dobrovoljnih zatvaranja obiteljskih tvrtki kretao se oko 16.000. O "bijeloj kugi" koja je poharala japanska mala poduzeća govori i podatak da je prosječna dob njihovih vlasnika 59,2 godine, nasuprot 54 godine prije 25 godina. Dvije trećine vlasnika tvrtki nema nasljednika. Jedan od njih je i Takayasu Watanabe (72) koji je ugasio svoju tvrtku za proizvodnju krede koja je poslovala 80 godina. Svu opremu i tehnologiju prodao je jednoj južnokorejskoj kompaniji. "Moje zdravlje je narušeno. Nisam mogao pronaći nekoga tko bi preuzeo posao, a ni poslovanje nije dobro išlo", kaže Watanabe za Reuters. Inače, od njegove tri kćeri, ni jedna nije htjela preuzeti posao.

Startupi nisu rješenje
O potencijalnom problemu za ekonomiju govori i podatak da male japanske tvrtke zapošljavaju 70 posto radne snage. Štoviše, velik broj tih tvrtki posluju kao podizvođači za velike kompanije, što bi moglo dodatno ugroziti slabašan ekonomski rast Japana, ocjenjuju analitičari.  Vlada premijera Shinza Abea potiče otvaranje startupa kao način obnove ekonomske aktivnosti, ali je do sada njihov utjecaj minimalan. Udjel novih startupa pao je na 3,4 posto u ukupnom broju poduzeća, nasuprot 5,5 posto u 2014. godini. 

Robot kao poticaj rađanju

Toyota predstavila Kirobo Mini
Da starenje stanovništva može biti i poslovna prilika, prepoznala je Toyota predstavivši u ponedjeljak robota koji bi trebao potaknuti majčinske osjećaje kod Japanki. Kirobo Mini, kako je ime "baby robotu", žmirka očima i glasa se poput bebe, a stajat će 392 dolara. Uz robota-bebu bit će mogući kupiti i kolijevku. Prema vladinim statistikama, u prošlih pola stoljeća broj živorođenih u Japanu se prepolovio, na svega milijun beba godišnje. K tome, svaka deseta Japanka nikad se nije udavala. S druge strane, Japan je i druga najrobotiziranija država svijeta nakon Južne Koreje, s 314 robota na 100.000 zaposlenih.  

Komentirajte prvi

New Report

Close