Kako bi skupina investitora bliskih premijeru Viktoru Orbanu lakše došla do budimpeštanskog aerodroma, tvrtki koja upravlja zračnom lukom mađarska je vlada prepriječila put do kredita Europske banke za obnovu i razvitak (EBRD) potrebnog za preživljavanje korona krize. Kako navodi Bloomberg, uslijed drastičnog pada prometa zbog pandemije koronavirusa, zračna luka u mađarskoj prijestolnici aplicirala je za 50 milijuna eura kratkoročnog kredita kod EBRD-a u sklopu programa „Paket solidarnosti“.
Pad od 99 posto
Naime, tijekom proljeća promet na budimpeštanskom aerodromu pao je 99 posto što je prisililo tvrtku koja njime upravlja na dijeljenje 236 otkaza u rujnu. EBRD-ov kredit trebao je stabilizirati financijsku situaciju zračne luke, osigurati nastavak poslovanja te plaćanje obveza, poput isplate plaća. No, Bloombergovi izvori ističu kako je nedavno mađarska vlada spriječila isplatu kredita, poručivši EBRD-ovom tijelu koje odlučuje o kreditima da ne razmatra prijavu budimpeštanskog aerodroma. Drugi upućeni izvor ističe kako je vrlo neobično da mađarska vlada sprečava investiciju u vlastitu zemlju, a tome je vjerojatni motiv namjera da se toj strateškoj imovini snizi vrijednost. Inače, EBRD je pružio financijsku podršku ostalim zračnim lukama u regiji.
Na upit je li točno da je mađarska vlada blokirala dodjelu kredita, iz banke su poručili kako nemaju komentara. Vlada u Budimpešti nije ni odgovorila na Bloombergov upit. Odgovor na pitanje o motivima blokade možda se krije u nedavnim medijskim napisima kako je skupina investitora blislih vladi – preciznije premijeru Orbanu – poslala ponudu za preuzimanje aerodroma. U konzorciju je i naftna kompanija Mol, a predvodi ga Daniel Jellinek, nekretninski poduzetnik i čelnik kompanije Indotek koja je poslovno povezana s Orbanovom obitelji. Jellinek je dobio zadatak da u ime konzorcija pristupi sadašnjim suvlasnicima, singapurskom državnom investicijskom fondu GIC, kanadskom mirovinskom fondu te tvrtki za upravljanje zračnim lukama AviAlliance.
Potvrđeni pregovori
Nakon što je Bloomberg objavio priču o pokušaju preuzimanja zračne luke u domaće vlasništvo, Jellinek je potvrdio da se s vlasnicima vode pregovori. No više detalja nije bio spreman otkriti. Tako je ostalo nepoznato koliki je iznos konzorcij ponudio te kakva je točno Orbanova uloga u ovom preuzimanju. Inače, mađarski premijer već godinama ne skriva kako bi volio vidjeti budimpeštanski aerodrom opet u mađarskom vlasništvu. Zračna je luka prvi put privatizirana još 2005. godine, no njezina visoka vrijednost zbog statusa najbrže rastuće srednje velike zračne luke na svijetu do sada je držala vladu podalje od kupnje. No, pandemija je to promijenila, pa je budimpeštanski aerodrom u travnju izgubio gotovo sav promet u odnosu na isto lanjsko razdoblje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu