U Mađarskoj se sve više osjeća nestašica benzina i dizela na crpkama jer je ograničenje cijene goriva koje je uvela vlada dovelo u poslovne probleme neovisne distributere goriva, a državna energetska kompanija sve teže zadovoljava potražnju. Kako piše Associated Press (AP), na stotinama benzinskih crpki širom zemlje stoje obavijesti ima li goriva te po kojoj cijeni i količini.
Nema cisterni tri tjedna
Primjerice, na crpki u Martonvasaru udaljenom 30-ak kilometara jugozapadno od Budimpešte vozači mogu kupiti samo dvije litre goriva po ograničenoj cijeni koju je vlada uvela prije više od godinu dana.
Ograničena količina, kako kaže vlasnik crpke, posljedica je toga što nacionalna naftna kompanija MOL nije isporučila nove količine goriva već tri tjedna. MOL-ove cisterne nisu dolazile ni na mnoštvo drugih malih privatnih crpki, tvrde njihovi vlasnici.
“Smanjili su isporuku na nulu, pa je gorivo po reguliranoj cijeni potpuno nestalo s tržišta za privatne crpke”, kaže Laszlo Gepesz, vlasnik privatne crpke i potpredsjednik mađarske Udruge neovisnih distributera goriva.
Podsjetimo, ograničenje cijene goriva vlada Viktora Orbana postavila je u studenom prošle godine, postavivši maksimalnu cijenu litre benzina i dizela na 480 forinti (1,2 eura). Međutim, nakon skoka tržišnih cijena kao posljedice ruske agresije na Ukrajinu u veljači, uvoz naftnih derivata u Mađarsku je potonuo.
Inozemni dobavljači shvatili su da je Mađarska manje privlačno tržište upravo zbog regulirane cijene goriva. To je dovelo do toga da je na MOL-u sav teret proizvodnje i opskrbe tržišta naftnim derivatima po sniženoj cijeni.
Mađarska energetska kompanija tvrdi kako rafinerija u gradu Szazhalombatta u središnjem dijelu zemlje radi s prepolovljenim kapacitetom zbog tehničkih problema. Problemima u opskrbi doprinijeli su i povremeni prekidi dotoka ruske sirove nafte naftovodom Družba.
Problem vidi i vlada
Tijekom jednogodišnjeg ograničevanja cijene goriva potražnja je skočila, tvrdi Laszlo Gepesz. “Proizvodi koji su jeftiniji brže se prodaju; kupci kupuju gorivo kao da nema sutra. Ukupna potrošnja goriva veća je za 20 do 25 posto nego prošle godine, a to je količina koju čak ni MOL nije u mogućnosti isporučiti”, kaže drugi čovjek udruge distributera.
Problema je očito sve svjesnija i vlada. Govoreći na konferenciji za novinare sredinom prošlog tjedna, predstojnik ureda premijera, Gergely Gulyas, kazao je kako će ograničevanje cijene goriva – koje istječe 31. prosinca – biti produženo samo ako MOL bude mogao zadovoljavati potražnju.
Inače, trajanje regulirane cijene produživano je već nekoliko puta. Kao što je poznato, Mađarska je vrlo ovisna o ruskoj nafti i plinu. Premijer Viktor Orban nekoliko je puta žestoko kritizirao sankcije Europske unije prema Rusiji, posebno one koje utječu na uvoz nafte i plina. K tome, Europksu komisiju drži odgovornom za rastuće cijene energenata i sve višu inflaciju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu