Mađarski premijer Viktor Orban već je počeo koristiti svoje široke ovlasti koje mu je parlament odobrio radi obrane od koronavirusa, ali da bi sakrio koliko će novca zaraditi njegov prijatelj na najvećem infrastrukturnom projektu u zemlji.
Kako piše Financial Times, mađarska vlada namjerava staviti oznaku tajnosti na informacije o gradnji 350 kilometara duge pruge za vlakove velike brzine između Budimpešte i Beograda. Riječ je o projektu vrijednom 2,3 milijardi eura, a većinu financiranja i radova izvest će kineske banke i građevinske kompanije. Predviđeno je da gradnja započne ove godine.
Radi se o prvoj pruzi koju u Europi grade Kinezi, a predviđeno je da Mađarska plati 15 posto troškova, a za ostatak uzme kredit od kineske Eximbanke.
No značajan dio posla kao podizvođač dobio je konzorcij kompanija s kojima je vlasnički povezan Lőrinc Mészáros, Orbanov prijatelj iz djetinjstva i najbogatiji Mađar čiju imovinu Forbes procjenjuje na više od milijardu dolara.
Prema prijedlogu zakona koji je krajem prošloga tjedna poslan u parlamentarnu proceduru, detalji o gradnji pruge bili bi povjerljivi idućih 10 godina.
U obrazloženju se navodi kako je povjerljivost svih ugovora o gradnji potrebna jer bi njihova objava „prijetila sposobnosti Mađarske u vođenju vanjske politike i trgovinskih interesa bez inozemnog utjecaja“.
Prijedlog je poslan u parlament svega nekoliko dana nakon što je parlament dao Orbanu izvanredne ovlasti vladanja putem uredbi na neograničeno razdoblje u sklopu borbe s epidemijom bolesti COVID-19.
„Cilj je prilično očit. Vlada koristi koronavirus kao izgovor za usvajanje zakona koji služi interesima koji su potpuno nepovezani s pandemijom“, ocjenjuje za FT Peter Kreko, direktor budimpeštanskog think-tanka Political Capital.
„Postoje znakovi da se trenutna kriza iskorištava kako bi se još više pogodovalo provladinim poslovnim interesima u građevinskom sektoru“, dodaje Kreko.
Podsjetimo, brza pruga Budimpešta-Beograd gradi se u sklopu goleme kineske infrastrukturne inicijative „Jedan pojas, jedan put“ kojom Peking gradi „Novi put svile“ koji bi povezivao Aziju, Europu i Afriku.
Gradnja „kineske pruge u srcu Europe“ od 2013. izaziva kontroverze, a Mađarska je i ranije tajila dokumente vezane za taj projekt. Tako je povjerljiva studija o izvodljivosti koja je trebala odgovoriti na pitanje kolika će pruga uopće biti profitabilna.
Naime, dio stručnjaka dovodi u pitanje vrijednost koju će pruga donijeti. Inače, dodjela poslova u natječajima javne nabave već je dugo problematična u Mađarskoj.
Europski ured za suzbijanje prijevara OLAF prošle je godine objavio kako je 4 posto novca koji je iz europskih razvojnih fondova dodijeljen Mađarskoj potrošen u sumnjivim natječajima. To je najviši postotak
u Europskoj uniji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Hahaha, članak zasnivate na “mišljenju” think-thanka Political Capital, kojeg sponzorira Soros i američki NED. Stvarno nepristrani izvori informacija!
Uključite se u raspravu