Budimpeštanska zračna luka, jedna od najbrže rastućih u svijetu u segmentu srednje velikih zračnih čvorišta, na meti je konzorcija u kojem je i naftna kompanija Mol. No, iza ideje o povratu zračne luke u domaće vlasništvo stoji premijer Viktor Orban koji je preko obiteljskih veza neizravno uključen u ovo preuzimanje.
Kako piše Bloomberg pozivajući se na upućene izvore, s obzirom da je pandemija koronavirusa značajno srezala promet na aerodromu „Ferenc Liszt“, a time i njegovu tržišnu vrijednost, Orbanovi saveznici iz svijeta gospodarstva, među kojima je i Mol – djelomično u državnom vlasništvu – poslali su ponudu za kupnju. Iznos koji su ponudili za sada nije poznat.
Vlasnici ne bi prodali
Hoće li ponuda biti prihvaćena, također nije poznato. Naime, tri sadašnja vlasnika – singapurski državni investicijski fond GIC, kanadski mirovinski fond Caisse de Depot et Placement du Quebec (CDPQ) te njemačka kompanija AviAlliance, također u vlasništvu kanadskih mirovinskih fondova – nemaju namjeru prepustiti vlasništvo. GIC i CDPQ nisu odgovorili na upit, dok je AviAlliance priopćio da je „dugoročno orijentirani privatni investitor i upravitelj zračnih luka“.
„Vjerujemo u ekonomski potencijal i dugoročni rast našeg ulaganja“, stoji u odgovoru AviAlliancea poslanog Bloombergu. A potencijal je, posebice prije pandemije, bio izrazito velik.
Zahvaljujući rastu imidža Mađarske kao privlačne turističke destinacije, prihodi budimpeštanske zračne luke rasli su u posljednje tri godine iznad 40 posto godišnje. Lani su dosegli 331 milijun eura.
Izbijanje pandemije doslovno je zaustavilo globalni zračni prijevoz, pa zračna luka u mađarskoj prijestolnici ove godine očekuje pad putničkog prometa od 90 posto. No, to bi mogla biti prilika za mađarsku vladu predvođenu Orbanom koja je lani procijenila vrijednost zračne luke na 3 milijarde eura.
Naime, premijer već duže vrijeme ne skriva da bi volio vratiti vlasništvo nad zračnom lukom u domaće ruke, kao što je već učinio s medijima i energetskim sektorom, nazivajući aerodrom „strateškom imovinom“. Naime, još dok je bio oporbeni političar protivio se privatizaciji aerodroma 2005. godine i najavljivao je da će raditi na ponovnoj nacionalizaciji.
Počeli s podržavljenjem
Prema tvrdnjama Bloombergovih izvora, konzorcij predstavlja nekretninski poduzetnik Daniel Jellinek, poslovno povezan s Orbanovim zetom Istvanom Tiborczem.
Inače, mađarska je vlada već počela s podržavljenjem zračnih luka u zemlji, kupivši 90 posto udjela u zračnoj luki pored Sarmalleka, odakle uglavnom njemački i ruski turisti odlaze u obližnje toplice u gradu Hevizu. U konzorciju posebno je uočljiva uloga Mola u kojem vlada drži 5 posto dionica, a vodi ga Zsolt Hernádi, blizak Orbanu.
Iako je kompanija počela s diverzifikacijom prihoda izvan naftne industrije, do sada još nije javno istaknula da je zanimaju ulaganja u zračne luke. Kako piše Blomberg, mađarska vlada nije odgovorila na pitanja o potencijalnom ulaganju u aerodrom i ulozi premijera. Mol i Daniel Jellinek nisu željeli komentirati ponudu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu