Britanci planiraju izgraditi treću pistu u zračnoj luci Heathrow kako bi udvostručili postojeće kapacitete, no izgradnja dva puta većeg aerodroma u blizini Istanbula kvari im planove. Nekada najprometniji aerodrom na svijetu, polako zaostaje za drugim većim europskim zračnim lukama, a glavni razlog su dugi redovi i kašnjenje letova zbog ograničenih kapaciteta.
Koristi za gospodarstvo
Dugoočekivana izgradnja treće piste u britanskoj zračnoj luci Heathrow prijedlog je ekonomista Howarda Daviesa, kojega je britanski premijer David Cameron još 2012. godine postavio na čelo neovisnog Povjerenstva za zračne luke za rješavanje kontroverze oko aerodroma u jugoistočnoj Engleskoj. Davies inzistira na širenju Heathrowa jer smatra da bi se njegovim proširenjem osiguralo oko 147 milijardi funti za britansko gospodarstvo i 70 tisuća novih radnih mjesta do 2050. godine.
Davies je pozvao vladu da brzo odluči o izgradnji nove piste radi proširenja kapaciteta, te dodao da će "sve daljnje odgode biti sve skuplje i bit će znak u zemlji i inozemstvu da Velika Britanija ne želi ili ne može poduzeti potrebne korake za održavanje dobre pozicije prometnog povezivanja". Analiza Komisije pokazuje da je proširenje kapaciteta zračne luke ključno za britanski dugoročni prosperitet koji predstavlja najbolje rješenje te nudi najveće strateške i ekonomske prednosti. Pogled u budućnost zračnog prijevoza u Londonu završio je s prijedlogom da nova pista mora biti izgrađena na jednoj od dvije postojeće luke, Heathrowa ili Gatwicka.
Div kod Crnog mora
No, dok oni još raspravljaju o najboljem rješenju za nekada najprometniji aerodrom na svijetu, ostali dijelovi svijeta izgradnja ogromnih zračnih luka već je u punom jeku. Na obali Crnog mora, otprilike 35 kilometara od Istanbula, vojska građevinskih radnika danonoćno radi na izgradnji jedne od najvećih svjetskih zračnih luka. Projekt je turska vlada najavila prije dvije godine, a zračnu luku planiraju otvoriti 2018. godine. Nakon izgradnje, moći će se pohvaliti sa šest pista i sa 150 milijuna putnika godišnje koji će moći putovati na 350 različitih odredišta.
Novi turski aerodrom imat će dva puta više kapaciteta nego londonski aerodrom Heathrow. Veličina nove zračne luke, ali i brzina izvođenja radova puno su brži nego u Velikoj Britaniji. U Engleskoj je s druge strane moralo proći desetak godina i mnogo službenih izvješća kako bi odlučili gdje će i kako izgraditi novu pistu. Izgradnji nove piste nije prijetnja samo veći aerodromi u inozemstvu, već i aktivisti za zaštitu okoliša koji smatraju da bi gradnja treće piste ugrozila klimatske uvjete i povećala onečišćenje zraka u Londonu.
"Daviesov preferirani izbor o izgradnji treće piste na Heathrowu ekološko je i političko minsko polje", rekao je za Reuters John Sauven, predsjednik britanskog Greenpeacea. Od početka civilnog zrakoplovstva zračni promet konstantno raste, a najbolji dokaz tome su izgradnja novih i većih aerodroma u svijetu. Osim turske zračne luke, grade se luke u Meksiku i nova luka Daxing južno od Pekinga. Prema procjenama europske zrakoplovnog proizvođača Airbus, zračni promet bi se trebao udvostručiti u sljedećih 15 godina.
Promet odlazi na Istok
Osim toga, u bliskoj budućnosti doći će do preraspodjele zračnog prometa između Zapada i Istoka, govore prognoze. Više od 73 posto zračnog prometa 1993. godine bilo je u rukama europskih i američkih kompanija, dok će se do 2033. ta brojka smanjiti za 38 posto. Azijske i bliskoistočne zrakoplovne kompanije tada će držati većinu zračnog prometa. Još je 2008. godine tadašnji predsjednik Uprave British Airwaysa Willie Walsh upozorio da će Dubai zaobići europsko čvorište i tako stvoriti direktnu vezu između Azije i Sjeverne Amerike.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu