Hrvatski vozači ovih dana saznali su da će im korištenje autocesta od travnja biti 5, a od ljeta još dodatnih 10 posto skuplje, s tim da će nova, viša cijena zahvatiti i sve druge vozače, neovisno o registarskim pločicama, što znači i Nijemce, Slovence, Srbe, Talijane – turiste koji će od 1. srpnja krstariti našim prometnicama.
Poskupljenje je, objasnili su iz Vlade, neminovno ne bi li se dobio novi kredit Svjetske banke za pokrivanje višemilijardskih dugova hrvatskih cestara. S druge strane, u Njemačkoj, koja ima najrazgranatiju mrežu brzih i autocesta u Europi, naplata cestarina koja bi trebala krenuti iduće godine, razlikovat će, prema prijedlogu zakona, domaće od inozemnih korisnika. Domaćini bi plaćanjem godišnje vinjete bili oslobođeni dijela poreza na osobna vozila, koji bi im bio umanjen za taj iznos – 103,04 eura za benzinska i 112,35 eura za dizelska vozila.
Protiv takva prijedloga već su ustajali zastupnici Europskog parlamenta, te Austrija i Nizozemska čiji građani najčešće koriste njemačke autobahnove. Još lani u listopadu Europska komisija (EK) prijetila je tužbom zbog "jasnog kršenja sporazuma EU gdje građani ni u jednoj članici ne smiju proći lošije od domaćega stanovništa", pa je Njemačka ublažila prvotnu mjeru, odlučila pojeftiniti kratkotrajne 10-dnevne vinjete s 5 na 2,5 eura i izmijeniti uvjete za domaće vozače, kojima će godišnji trošak biti umanjivan ovisno o emisiji ispušnih plinova automobila. No, proteklog tjedna su neki parlamentarci zaključili da je obnovljeni plan s cestarinama za osobna vozila i dalje diskriminacija stranih vozača.
"Revidirani planovi o uvođenju cestarina još uvijek imaju elemente koji predstavljaju povredu prava EU o jednakosti svih građana", priopćenje je Europskog parlamenta, u čijoj je razradi sudjelovala i hrvatska zastupnica Ruža Tomašić. Zato se traži od EK da objasni "zašto smatra da je novi prijedlog Njemačke, kojim se i dalje ne nameće dodatno opterećenje njemačkim korisnicima, u skladu s EU pravilima".
EK je odustala od tužbe nakon što ju je Njemačka uvjerila da cestarina neće pogodovati određenim, tj. domaćim vozačima, no dio europarlamentaraca stava je da je svaki odbitak od nacionalnog poreza na vozila, bio i u korist nagrađivanja čistih vozila s manje ispušnih plinova, kršenje načela o nediskriminaciji, iz članka 18. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (UFEU). Njemačka je isprepletena s 12.993 kilometara autocesta, kojima godišnje prođu stotine milijuna vozila, od čega 170 milijuna inozemnih. Na pojedinim dionicama vozi se bez ograničenja brzine, a korištenje su dosad plaćali samo kamioni, odnosno teretna vozila.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu