Skriveno u ovdašnjim šumama nalazi se Marijevo kraljevstvo. Iza skromnih vrata razvija se poslovanje koje su izgradili bucmasti vodoinstalater Mario i njegov vitki brat Luigi. Oni i drugi likovi pikselizirana su djeca Shigerua Miyamota, Walta Disneyja videoigara i kreativnog genija koji je zaslužan za uspjeh japanske tvrtke Nintendo. No dok Miyamoto svoje snove sniva s druge strane Tihog oceana, vojska marketinških stručnjaka radi punom parom ovdje u Redmondu, u novoj središnjici tvrtke Nintendo u Americi.
Ova je palača igara mirna, no svijet koji je okružuje vrvi problemima: tri desetljeća nakon što je brkati Mario preko Donkey Konga došao u igraonice, ovo je kraljevstvo pod opsadom. Neprijatelji Nintenda napadaju u čitavim bataljunima. Angry Birds, Fruit Ninja i druge jeftine igrice koje se lako mogu skinuti, naročito na mobilnim telefonima i tabletima, opkolile su njihovo područje. Zbog mijenjanja ukusa i tehnologije u pitanje je dovedena isplativost tradicionalnih konzola Nintenda i Microsofta, tvorca Xboxa. Nintendo je nedavno objavio prvi gubitak otkako tvrtka proizvodi videoigrice, što je još prije nekoliko godina bilo posve nezamislivo. Iako konzole neće nestati, analitičari sumnjaju da će uspjeti vratiti staru slavu. Upravo je zato Nintendov sljedeći potez i sve što se ovdje događa toliko bitno. Nintendo je uzvratio udarac 18. studenoga, kad je u trgovine diljem Amerike stigla njihova nova konzola Wii. Prva verzija konzole Wii bila je bežična konzola koja prati pokrete, a na tržištu se pojavila kao revolucionaran proizvod. Jednostavnost upravljača, koji je među ostalima dizajnirao i Miyamoto, privukla je nove skupine korisnika, kao što su žene i stariji. Kupci su stajali u redu da ga kupe, a onda je odjednom pao u zaborav. Nova konzola Wii U možda je posljednja Nintendova konzola, a time i posljednja nada da tvrtka vrati staru slavu. Početna potražnja je visoka. Tvrtka GameStop, koja se bavi maloprodajom videoigara, u prvom je valu blagdanske kupovine prodala sve nove konzole, čija se početna cijena kreće od 300 dolara, kaže predsjednik upravnog odbora tvrtke Tony Bartel. "Mislim da ljudi žude za inovacijama, a upravo im to pruža Wii U", dodaje Bartel. Mnogi poznavatelji stanja u industriji i recenzenti videoigara sumnjaju da će Wii U biti uspješan koliko i prvi Wii jer su se mnogi igrači prebacili na jeftinije, dostupnije i praktičnije mobilne igrice. "Mene je to zapanjilo", Nolan Bushnel, osnivač Atarija i tvorac tržišta videoigara, komentira Wii U. "Mislim da neće ostvariti veći uspjeh. Važnije je pitanje kakva se budućnost sprema svakom većeg sustavu igara, uključujući i onima koje će sljedeće godine lansirati Sony i Microsoft." Bushnell kaže da postojeće konzole već nude zadivljujuću grafiku te da će vrlo malo zagriženih igrača biti spremno platiti stotine dolara za novu konzolu. "Konzole će se polako vući, no mislim da više neće biti većih iskoraka na tržištu", kaže.
No Nintendo ne podliježe takvom pritisku. Miyamoto je bio uključen u razvoj prvog Wiija, a sudjelovao je i u razvoju Wiija U. Tvrtka Nintendo zabavom se bavi još od 1889. Osnivač tvrtke Fusajiro Yamauchi bavio se proizvodnjom igraćih karata; njegov praunuk Hiroshi Yamauchi dobio je licencu tvrtke Walt Disney Company i proizvodio karte s likom Mickeyja Mousea. Do šezdesetih godina prošlog stoljeća Nintendo se već bavio drugim vrstama igračaka i igara, a onda je 1975. godine Atari predstavio kućnu verziju Ponga, prve uspješne videoigre koja se igrala u igraonicama. Uskoro je i Nintendo krenuo za uspjehom u novom valu videoigara. No povijest igraćeg hardvera pamti i spektakularne neuspjehe, pa tako i Segu, 3DO i Bushnellov Atari. Nintendo se održao zahvaljujući spoju ingenioznosti i opsesivnog rada na hardveru i softveru. Najodvažniji hardverski potez bio je upravo Wii, koji se na tržištu pojavio u trenutku kad se činilo da Nintendo tone u zaborav. Strategija konzole Wii tvrtki je priuštila povratak u velikom stilu. Nintendo je prodao otprilike 100 milijuna Wiija, a Sony i Microsoft po sedamdesetak milijuna svojih najnovijih konzola. Nintendo ne razvija igrice za uređaje drugih tvrtki pa tako ni za stotine milijuna uređaja iPod Touch, pametnih telefona i tableta. Čelni ljudi industrije kažu da su time propustili priliku te dopustili da nova generacija igraćih imena, kao što je Angry Birds, pogazi konkurenciju na mobilnim uređajima. Mobilni telefoni i tableti korisnicima su omogućili gotovo nepresušan izvor igrica koje obično stoje najviše nekoliko dolara. Veterani ove industrije smatraju da cijena odražava kvalitetu: mobilne igrice i one na Facebooku isprazna su iskustva. Međutim, mobilne su igrice narušile prodaju prijenosnih konzola tvrtki Nintendo i Sony, no analitičari i čelnici tvrtki smatraju da opasnost tu ne prestaje. Vjerojatno je, naime, da će se Nintendo s vremenom suočiti s još izravnijim izazovima pa se u dnevne sobe korisnika uvući iste one tvrtke koje su promijenile svijet igara na mobilnim uređajima. Amazon, Apple i Google jaki su takmaci i bilježe velik broj inovacija. No Nintendo je već prevladao brojne izazove.
Nick Wingfield
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu