Nogometni klubovi koji se natječu u europskim natjecanjima dobit će uskoro značajno veći utjecaj na raspodjelu golemog “kolača” televizijskih i marketinških prava nakon najveće reforme od 1992. godine.
Europska nogometna organizacija UEFA u uznapredovalim je pregovorima s Europskom klupskom udrugom (ECA) – koja predstavlja više od 200 momčadi – o osnivanju zajedničke tvrtke koja bi kontrolirala prihode od svih televizijskih i sponzorskih prava za Ligu prvaka i Europsku ligu, doznaje Financial Times iz upućenih izvora.
Vodeći generator prihoda
Trenutno tim natjecanjima samostalno upravlja UEFA koja svake godine klubovima koji se natječu distribuira oko 3,25 milijardi eura od prava na prijenose utakmica te nagrada za uspješnost. Liga prvaka, kao najatraktivnije UEFA-ino natjecanje, vodeći je generator prihoda.
Prema tvrdnjama FT-ovih izvora upućenih u pregovore, ECA želi promjene u upravljanju natjecanjima zajedno s promjenom formata Lige prvaka od 2024. godine. Promjena formata donijela bi više utakmica između najsnažnijih klubova. S obzirom da europska klupska natjecanja prati nekoliko stotina milijuna gledatelja širom svijeta, klubovi već godinama traže više udjela u raspodjeli novca koji u suštini i donose UEFA-i.
Tako je 2017. osnovana tvrtka UCC SA kako bi omogućila ECA-i da savjetuje UEFA-u u pitanjima poput prodavanja televizijskih prava te ubiranja novca od sponzorstava. Međutim, konačna odluka i dalje je na europskoj nogometnoj organizaciji.
Novi model o kojem se pregovara razmatra ideju formalnog uključivanja UCC-a u odluke o financijskim pitanjima ili osnivanja potpuno nove zajedničke tvrtke. U svakom slučaju, udruga klubova dobila bi pravo jednakog odlučivanja o uvjetima budućih komercijalnih ugovora.
Odluke o svim sportskim pitanjima, poput promjene pravila igre ili formata natjecanja, ostale bi u nadležnosti UEFA-e. Klubovi smatraju da će im ova promjena omogućiti generiranje viših prihoda. Jedan upućeni izvor tvrdi kako neki klubovi traže ugovore o televizijskim pravima koji bi im omogućio prikazivanje reprize utakmice vrlo brzo nakon njezina završetka.
Također bi htjeli i da reklame njihovih sponzora budu vidljivije na stadionu tijekom utakmica. Naime, trenutno tijekom europskih utakmica na stadionu mogu biti samo reklame kompanija koje imaju sklopljeni sponzorski ugovor s UEFA-om.
Još drastičnije promjene
Nova kompanija može poslužiti i kao instrument za još drastičnije promjene. Te mogućnosti uključuju razvoj usluga internetskog streaminga za izravno prikazivanje utakmica, čime bi se nadišla prodaja prava na prijenose. Također, ta bi tvrtka mogla otvoriti vrata i ulaganjima financijskih fondova u europska nogometna natjecanja.
U svakom slučaju, pregovori UEFA-e i ECA-e mogli bi iznjedriti najznačajniju promjenu od kako je 1992. tadašnji Kup prvaka – turnirsko natjecanje u kojem su mogli sudjelovati samo osvajači nacionalnih prvenstava – preimenovano u Ligu prvaka. Tom je promjenom omogućeno sudjelovanje više klubova iz pojedine države.
Da će se nešto promijeniti dao je naslutiti Ed Woodward, izvršni predsjednik Manchester Uniteda, kazavši prošloga mjeseca da usporedno s bilo kakvom promjenom formata natjecanja “očekuje i veću uključenost klubova u upravljanje i kontrolom nad natjecanjima”.
No, ovim pregovorima UEFA želi kontrirati i planu iza kojeg stoji američka banka JP Morgan o 6 milijardi dolara vrijednoj “Superligi” koju bi činilo 20 najvećih europskih klubova.
Ta se ideja svidjela nekim europskim divovima, poput Real Madrida i FC Barcelone. Međutim, UEFA je u siječnju oštro zaprijetila poručivši da igrači koji sudjeluju u toj ligi neće moći nastupiti na međunarodnim turnirima.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu