Na ovakve oglase za posao nikad se nemojte javljati, šanse su vam minimalne, samo će vas obeshrabriti

Autor: Vjekoslav Čulo , 24. ožujak 2024. u 09:38
FOTO: Andrew Neel /Unsplash

Poslodavci objavljuju pozive za otvorena radna mjesta na koja, zapravo, ne žele nikoga zaposliti.

Tržište rada polako se smanjuje i sve je teže pronaći posao. Nakon razdoblja Velikog vala davanja otkaza u SAD-u koje je omogućilo više praznih radnih mjesta nego što su poslodavci uspjeli pronaći zaposlenike, radnici su nerijetko mogli birati radno mjesto. Međutim, kako su uslijedila sve češća otpuštanja i rezanja budžeta, sve je manje tih otvorenih radnih mjesta.

No, ona i dalje postoje, odnosno čini se da postoje, navodi BBC. Poslovne zajednice poput LinkedIna i Indeeda i dalje objavljuju oglase za otvorena radna mjesta na koja se aktivno prijavljuju radnici. No, unatoč velikom broju kvalitetnih prijava, mnogo oglasa za poželjne poslove na digitalnim platformama pokraj sebe ima i oznaku: “Objavljeno prije 30+ dana.”

Unatoč starom oglasu, osobe koje traže posao pretpostavljaju da neka tvrtka i dalje zapošljava, ali istina je mnogo složenija. Neki oglasi za posao jednostavno nisu maknuti, odnosno netko je zaposlen, ali neki nikad nisu ni trebali biti ispunjeni. To su takozvani “lažni oglasi za posao” i sve su češći, ali i problematičniji za osobe koje traže posao.

Talent i izloženost

Lažni oglasi za posao nisu ništa novo na tržištu rada. Sajmovi poslova su, primjerice, na glasu jer privlače tvrtke koje na svojim štandovima promoviraju svoje proizvode ili samo prikupljaju životopise. U digitalnom dobu je to dodatno pogoršano premda je tehnologija trebala poboljšati postupak traženja posla, kako za poslodavce, tako i za potencijalne zaposlenike.

Revelio Labs, američka tvrtka koja posreduje pri zapošljavanju, je naveo da je omjer zapošljavanja po oglasu za posao pao ispod 0,5 prošle godine, odnosno na pola prijavljenih oglasa za posao nitko nije zaposlen.

Objavljeni oglasi ne predstavljaju samo zrakoprazni prostor koji služi zaprimanju prijava za posao već su i alat za oblikovanje viđenja u i izvan tvrtke. Više od 40 posto menadžera navodi da objavljuju oglase za posao ne zato jer aktivno traže zaposlenike nego je žele u javnosti ostaviti dojam da tvrtka širi poslovanje. Sličan postotak menadžera je naveo da oglase objavljuju kako bi motivirali postojeće zaposlenike. Njih 34 posto je izjavilo da objavljuju oglase za posao kako bi “umirili” preopterećene radnike.

“Lažni oglasi za posao su svugdje”, rekao je Geoffrey Scott, stariji menadžer za sadržaj i zapošljavanje u tvrtki Resume Genius. “Otkrili smo da je golemih 1,7 milijuna lažnih oglasa za posao objavljeno na LinkedInu i to samo u SAD-u”, rekao je Scott. U Londonu su prošle godine trećina oglasa za posao bili lažni oglasi za posao, odnosno oglasi koji su bili objavljeni dulje od 30 dana.

“Golemi gubitak vremena”

Stručnjaci navode da svaki oglas koji sliči lažnom oglasu ne mora to nužno i biti, ali bez obzira bili oni lažni ili ne, rezultat je sličan. Naime, osobe koje traže posao su nerijetko obeshrabrene i psihički izgore.

“Lažni oglasi za posao su golemi gubitak vremena za osobe koje traže posao”, dodaje Scott. “Ispunjavanje prijave za posao može trajati nekoliko sati jer će si ozbiljan kandidat uzeti vrijeme da istraži tvrtku, personalizira životopis i motivacijsko pismo, a zatim će navesti sva prijašnja zaposlenja.”

No, s obzirom na trenutačnu situaciju na tržištu rada, neki kandidati i dalje šalju što je više moguće prijava i nadaju se nekom odgovoru. Ali druge osobe koje traže posao navode da su zbog obilja lažnih oglasa za pravdu morali promijeniti taktiku.

Samantha, starija grafička dizajnerica, posao traži već tri mjeseca. Isprva nije birala oglase na koje se javljala, ali manjak povratnog odgovora iz većine tvrtki ju je natjerao da preuzme selektivniji pristup traženju posla i sad cilja na specijaliziranije oglase na koje se vjerojatno javlja manje kandidata.

Međutim, i dalje nije sigurna koji je ispravan pristup. “Ne znam je li pametnije baciti široku mrežu, pa što se uhvati, uhvati”, dodaje je, “ili da sjedim i povremeno, jednom ili dva puta tjedno, bacim udicu”.

Lažni oglasi za posao omogućuju poslodavci da poboljšaju svoj imidž i kratkoročno prikupe životopise, ali te prednosti neće dugo trajati. Naime, ako se potencijalni radnik osjeti odbačenim od tvrtke koja mu se nikad nije povratno javila, vjerojatno se u budućnosti neće javiti na oglas za posao u toj tvrtki, pa bi se objavljivanje lažnih oglasa za posao moglo jako obiti o glavu tvrtkama koje te oglase objavljuju.

Komentirajte prvi

New Report

Close