Godinama se već lome koplja o tome kuda trasa autoceste na Koridoru 5C, ključnoj prometnici za BiH, treba proći južno od Mostara. Prema onom što je rečeno na posljednjem sastanku predstavnika lokalne zajednice i struke s jedne strane i investitora Autocesta BiH, vrlo je izvjesno da će trebati još dosta vremena da se usaglase sve strane, što znači da bi gradnja mogla prilično kasniti.
Naime, kako je vidljivo iz nove prezentacije trase južno od Mostara, prometnica će prolaziti kroz vinograde, zaobići mostarski aerodrom, te će ići kroz plodne obradive površine Ortješa, Kosora i Malog Polja, preko rijeka Bune i Bunice. Dodatno, cijela priča se ispolitizirala kad je rečeno da predložena trasa tjera povratnike koji su se posljednje desetljeće vratili u ovaj kraj, piše portal Klix.ba.
800 milijuna
kuna jeftinija je predložena dionica od alternativne
Žestoka rasprava
Nakon žestoke rasprave građani Mostara projekt su u potpunosti odbacili kao moguće rješenje, uz zahtjev da se pripremi druga trasa koja bi išla obroncima Podveležja. Međutim, Adnan Terzić, direktor Autocesta FBiH, kaže da je predložena trasa najpovoljnija i oko 200 milijuna KM (oko 800 milijuna kuna) jeftinija od trase na obroncima Podveležja, te da je danas i jedina moguća. Stručnjaci se s tim ne slažu. Ugledna arhitektica dr. Maja Popovac, stručnjakinja za prostorno uređenje, kaže da je ogorčena planovima. "Ne mogu vjerovati da je od 12 do 18 različitih trasa odabrana ona koja je po svakom parametru najgora.
Ova trasa kosi se sa svim smjernicama projektiranja autocesta, stvarno bih voljela vidjeti onoga koji je ovo projektirao. Umjesto da se cesta vodi stjenskim masivom, kod nas dionica ide središtem plodne doline, preko najplodnijih oranica koje ova zemlja ima, uz rijeku Neretvu koja je žila kucavica ovog kraja, preko dva prekrasna vodotoka Bune i Bunice. Kad vam usto još kažu da je ovo najbolja varijanta, tada morate zaključiti da je to bezobrazluk bez presedana", ogorčeno kaže dr. Maja Popovac. Ona navodi primjer Hrvatske koja je kod gradnje svojih autocesta pažljivo izbjegavala polja i oranice. Međutim, problem je i u tome što nije riječ samo o cesti, već i koridoru, koji ima daleko šire značenje, s više mogućnosti dodatne gradnje.
Zrakoplovi s cvijećem
"Kad bi se po strani ostavili poljoprivrednici i to što bi oni pretrpjeli, i dalje stoji da bi ova trasa imala daleko najteži utjecaj na okoliš. Također, smatram da je krajnje neodgovorno ljudima u Blagaju i okolnim mjestima kazati kako je nakon gradnje autoceste oko Sarajeva kakvoća zraka na tim dionicama bolja nego što je bila ranije", objašnjava dr. Maja Popovac, dodajući: "Odlično je što je ovo još uvijek samo idejni projekt jer više ne treba potrošiti nijednu marku, nijedan dan nekog crtača na ovu ideju. Jednostavno treba ponuditi drugo rješenje, neko koje će više poštovati ljude koji žive na ovom prostoru, te ono koje više ima sluha za stvarna bogatstva ovog prostora i kako ih poštovati.
Nekad su iz Mostara za Beograd dnevno letjela dva zrakoplova puna cvijeća koje se se proizvodilo baš na tim prostorima". Salem Bubalo, direktor Zavoda za prostorno uređenje Mostara, moderirao je prezentaciju nove trase autoceste u Mostaru. Za portal Klix.ba kaže kako službe Grada Mostara ne mogu ništa više nego trasu koja se usvoji na višim razinama implementirati u svoje prostorne planove. "Naša zakonska načela uključuju stajalište lokalne zajednice kao jako važno i svi mi koji smo bili u petak u Blagaju vidjeli smo što ljudi s ovih prostora misle. Trebat će još mnogo energije da se kroz dijalog s građanima i strukom nađe prava trasa autoceste. Kada se jednom provezem novom cestom, neću se zadržavati, ali ona ostaje tim ljudima i to treba poštovati", rekao je Bubalo.
Peticijom protiv trase
'Poljoprivrednici bi se mogli iseliti sa zemlje od koje žive'
Haris Spahić, predstavnik lokalne zajednice Kosora i Malog Polja, kaže da je ponuđena trasa potpuno neprihvatljiva ljudima koji tu žive, vlasnicima kuća, vikendica i poljoprivrednicima koji žive od te zemlje. "Najviše bi bili pogođeni baš poljoprivrednici jer bi gradnja ovom trasom značila da oni moraju seliti. Danas žive od te zemlje, od čega bi živjeli sutra?", pita Spahić, prenoseći razočaranje susjeda kada su vidjeli prijedlog trase jer se dosad o njenom položaju samo nagađalo. Strahuju da su dovedeni pred gotov čin. Prikupljeno je 3200 potpisa za peticiju koja se protivi izgradnji autoceste tom trasom, a Spahić dodaje: "Nitko neće izaći s pravim kalkulacijama troškova, priča se o 200 milijuna KM jeftinijoj dionici, ali nitko ne želi pokazati kako se došlo do toga, i to je sumnjivo"
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu