Avioprijevoznik BH Airlines zbog financijske krize otkazao je prošlog tjedna letove za Beograd i potpuno je neizvjesno hoće li će zrakoplovi iz Sarajeva za glavni grad Srbije uopće poletjeti.
BH Airlines, naime, koristi samo jedan zrakoplov zbog čega je došlo do ukidanja letova, kako za Beograd, tako i za Istanbul i druge destinacije. Amir Jažić, direktor BH Airlinesa, nedavno je izjavio da je ta kompanija pred gašenjem, jer je blokirana od prosinca prošle godine zbog velikih dugova Hypo leasingu i aerodromu Sarajevo, tako da se plaće ne isplaćuju, a dugovi vjerovnicima ukupno su dosegnuli 26 milijuna KM. Sada je na vlasniku, vladi FBiH, da odluči o sudbini kompanije. Izvjesno gašenje BH Airlinesa potvrda je krize u kojoj se nalaze gotovo svi nacionalni avioprijevoznici u regiji. Spasio se samo Jat Airways čijih 49 posto je kupio Etihad Airways te je kompanija nastavila s normalnim radom pod imenom Air Serbia.
26milijuna
KM dužan je vjerovnicima BH Airlines
Većina država u regiji, kako točno tvrdi Oslobođenje, avioprijevoznike smatra strateškim investicijama, zato umjesto prodaje traže strateškog partnera. Međutim, dosadašnja iskustva nisu bila obećavajuća. Mnogi u BiH danas tvrde da je propast BH Airlinesa počelo upravo dolaskom strateškog partnera Turkish Airlinesa prije nekoliko godina. Tvrdi se da za četiri godine partnerstva Turci nisu ispunili većinu ugovornih obveza, linije koje ostvaruju dobit uzeli su sebi, a BH Airlinesu natjerali u velik gubitak otvaranjem neprofitabilnih linija. Međutim, rast Turkish Airlinesa koji se nastavio i nakon BiH epizode, zabrinjava njemačku Lufthansu, koja se spominje kao najvjerojatniji strateški partner hrvatskog avioprijevoznika Croatia Airlinesa, koji bi se na taj način suprotstavio Turcima.
Da strah Nijemaca nije neutemeljen pokazuje i privatizacija crnogorskog nacionalnog avioprijevoznika Montenegro Airlinesa. Budući da prošle godine nije bilo zainteresiranih kupaca, privatizacija će biti nastavljena ove godine, a kao najozbiljniji kupac spominjao se upravo Turkish Airlines, kojeg je, navodno, željela i vlada Crne Gore, ali iz turske kompanije zasad nema naznaka da su spremni za preuzimanje manje od 50 posto kompanije, koliko se nudi u privatizaciji. U međuvremenu, Montenegro Airlines gomila dugove, Aerodromima Crne Gore dužni su 12 milijuna eura, a državi za porez i doprinose više od pet milijuna eura. Kompanija je 2013. godinu završila s ukupnim minusom od 41,8 milijuna eura.
42milijuna
eura iznose ukupni dugovi Montenegro Airlinesa
U Makedoniji je, pak, najavljeno osnivanje novog nacionalnog avioprijevoznika, što bi prema nekim tvrdnjama moglo ugroziti Croatia Airlines koji leti sedam do osam puta tjedno na liniji Zagreb-Skoplje. U CA se ne boje nove makedonske konkurencije. "Treba se prisjetiti i dosadašnjih nacionalnih aviokompanija s bazom u Skoplju koje su završile prekidom operacija, kao što su MAT, Avioimpex i Palair. Bude li osnovan novi makedonski avioprijevoznik CA će biti među prvima koji će ponuditi suradnju, nađemo li u takvom projektu zajednički interes", kažu iz CA.
Neuspješan pokušaj
Kako je nestala Sky Srpska
Vjerojatno najneuspješniji bio je pokušaj vlade Republike Srpske da osnuje svoju "nacionalnu" aviokompaniju. Naime, vlada Republike Srpske je još u proljeće 2007. donijela odluku o osnivanju aviokompanije Sky Srpska i za to izdvojila oko 400.000 eura, ali ta tvrtka nije preživjela dječje bolesti. Od početka pojavili su se brojni problemi, Sky Srpska jedva je, tvrdi se, nabavio zrakoplove, a letovi koji su organizirali nisu bili isplativi, ni iskorišteni. Konačno, odlukom vlade RS-a početkom 2013. zaustavljena je propala operacija, a kompanija je ostavila dugove od 80.000 eura.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu