Ruska marketinška agencija ponudila je pomoć restoranima u gradovima domaćinima utakmica Svjetskog nogometnog prvenstva, nudeći im uslugu lažiranja ocjena kako bi poboljšala njihov rejting na internetskoj stranici Trip Advisor, potvrdio je njezin vlasnik.
U marketinškoj tvrtki Bacon Agency tvrde da mogu zaobići algoritam za utvrđivanje neistinitih postova i objavljivati ocjene na stranim jezicima uoči dolaska nogometnih navijača iz inozemstva.
"Što napraviti ako gosti iz Srbije ili Švedske nikada nisu posjetili Vaš restoran i ocijenili ga?", stoji u brošuri Bacon Agencyja koju je dobio jedan restoran u Jekaterinburgu. Taj grad bit će domaćin reprezentacija Egipta i Urugvaja u prvom krugu natjecanja.
"Sami napišite ocjene!", glasi njihovo rješenje.
Za 35 tisuća rubalja (478 eura) agencija obećaje mjesto među prvih 10 na TripAdvisorovoj ljestvici. "Nudimo pomoć turistima da dođu do Vas i ostave svoj novac baš Vama", stoji u brošuri.
"Protivimo se svakom pokušaju manipulacije plasmanom kompanija", poručili su iz TripAdvisora. "Naš marljivi istraživački tim aktivan je i izuzetno efikasan u hvatanju onih koji za novac nastoje dobiti lažirane ocjene", dodaju.
Lažirane su ocjene raširena pojava ali neobično je da ih kompanija koja se služi takvim metodama otvoreno nudi odnosno da ih eksplicitno povezuje sa sportskim manifestacijama, ističe Reuters.
Svjetsko nogometno prvenstvo donosi unosne prilike za kompanije u 12 gradova-domaćina koji se nadaju zaradi od bogatih turista u teškim vremenima za rusko gospodarstvo, pritisnuto zapadnim sankcijama.
Na upit Reutersa u agenciji su potvrdili da su restoranima ponudili 'uslugu' lažiranja ocjena, ističući da su samo željeli posredovati između restorana i freelancera koji na Internetu objavljuju lažirane ocjene.
"Znamo da je to nezakonito gledano iz perspektive TripAdvisera koji se tome protivi", kaže vlasnik Bacon Agencyja Roman Baldanov.
"Samo testiramo tu nišu jer vidimo da je potražnja velika. To ne radimo zašto što smo 'loši dečki' koji dođu i kažu – gledajte, morate početi varati… Svi restorani znaju da su ocjene naručene i mnogi koriste tu uslugu", ističe Baldanov.
Po njegovim riječima, nitko zasada nije prihvatio ponudu. "Odgovorili su nam: Hvala, ali mi to radimo sami".
Reuters je dva mjeseca pratio restorane u šest gradova domaćina utakmica Svjetskog nogometnog prvenstva, primjećujući blagi porast naizgled sumnjivih postova.
Manifestacija poput Svjetskog nogometnog prvenstva pojačava poticaje za objavu lažiranih ocjena, ističe profesor sveučilišta Stanford Jeff Hancock, stručnjak za takve prijevare.
"Sumnjivo je ako uočite da se u kratkom vremenskom razmaku objavi puno ocjena, da su slične i napisane sličnim jezikom", dodaje Hancock.
Čini se da te kriterije zadovoljava najmanje šest restorana među 30 najboljih na ljestvici TripAdvisora za Kalinjingrad, u kojem će odsjesti reprezentacije Hrvatske i Nigerije.
Peperonchino, restorančić s talijanskom kuhinjom udaljen od stadiona nekih 20 minuta vožnje obično je dobivao jednu ocjenu tjedno da bi prije dva tjedna uslijedila prava poplava – njih ukupno 45. Većina je poslana s računa kreiranih ove godine, s profesionalnim fotografijama, a restorančić je u njima dobivao pet zvjezdica.
Peperonchino 2 također je u protekla dva tjedna dobio jako puno ocjena, također ukupno 45, od čega su 32 stigle s takvih računa.
"Sve su naše ocjene stvarne i objavili su ih naši gosti", tvrde u Peperonchinu. "Stvar je u tome da imamo veliki sustav nagrađivanja lojaljnosti, aplikaciju za mobilne telefone i tako dalje", dodaju.
U strateškom dokumentu koji je Reuters dobio na uvid, Bacon Agency objašnjava kako spriječiti da TripAdvisor otkrije lažiranje ocjena.
"Stvar je u tome da je TripAdvisor razvio algoritme za praćenje aktivnosti korisnika i kada uoče pokušaj manipulacije brojkama, restoran dobije kaznu", piše u tom dokumentu.
Da bi se prevario algoritam, objavljuju se lažirane ocjene s raznih IP adresa, uređaja, programa za učitavanje Interneta i operativnih sustava. Svaki račun sadrži više ranije objavljenih ocjena koje služe kao alibi, prenosi Reuters.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu