Grupa Lufthansa pokrenula je popriličnu halabuku najavom da će tijekom ove zimske sezone letenja morati letjeti oko 18.000 puta de facto praznim zrakoplovima kako ne bi izgubila slotove.
Iz Europske komisije su pak poručili da nema potrebe da ijedna kompanija leti s praznim zrakoplovima zbog pravila EU. Slot je pravo na polijetanje i slijetanje u zračnim lukama u točno određenom vremenskom razdoblju, a dodjeljuju se kako bi se osiguralo normalno korištenje infrastrukturnih kapaciteta za prihvat i otpremu zrakoplova u zračnim lukama.
To znači da se slijetanja i polijetanja moraju organizirati po točno određenom rasporedu kako ne bi došlo do zagušenja u određenim dijelovima dana.
Pravila prilagođena pandemiji
Slotovi se dodjeljuju na temelju povijesnih prava, što znači da ga kompanija u normalnim okolnostima mora koristiti najmanje 80 posto da bi zadržala pravo za sljedeću sezonu. Svake godine dodjeljuju se slotovi za zimsko i ljetno razdoblje letenja.
Zbog pandemije i restrikcija na putovanja u cilju suzbijanja zaraze, snižen je prag za korištenje slotova u zimskoj sezoni letenja 2021./2021. na 50 posto. Za ljetnu sezonu letenja koja traje od kraja ožujka do kraja listopada, prag će se povisiti na 64 posto.
Govoreći o kuknjavi Lufthanse koja se jedina žali na nedovoljno fleksibilna pravila, izvor iz Komisije je rekao da tih 18 tisuća praznih letova koje je kompanija najavila, predstavlja samo 5 posto njezinih kapaciteta te da je u ovoj zimskoj sezoni do 9. siječnja ove godine imala 61 posto letova u odnosu na pretpandemijsku 2019. godinu.
Budući da je prag za korištenje slotova 50 posto, to znači da uopće ne mora letjeti s praznim zrakoplovima da bi sačuvala svoje sletove. Osim toga, Lufthansa je otkazala dobar dio već prodanih letova, ali to se ne može pripisati pravilima o dodjeli slotova nego komercijalnim razlozima, to jest letovi su otkazani vjerojatno zbog toga što ne donose očekivani prihod.
Prodana mjesta za jedan let premjeste na let za sljedeći dan ili na dan prije i napune zrakoplove te umjesto dva puta lete jedanput, navode u Komisiji.
U Komisiji također kažu da se mora voditi računa i o pravednoj tržišnoj utakmici, što znači onemogućiti dominantnu poziciju velikim kompanijama koje si zbog svoje veličine mogu priuštiti prazne letove radi zadržavanja slotova, a pritom zadržavaju visoke cijene karata.
Sniziti cijene karata
Na pritužbe Lufthanse reagirali su mnogi ekonomisti i udruge za zaštitu potrošača, tvrdeći da ta kompanija i još neke radije biraju letjeti prazne nego da spuste cijene karata ili da odustanu od slotova.
Oni tvrde da leteći praznim zrakoplovima kompanije na umjetan način pumpaju cijene i zadržavajući svoje slotove sprječavaju konkurente da uđu na tržište.
Predsjednik uprave Ryanaira Michael O’Leary poručio je Lufthansi da ušute, snize cijene i prodaju karte. “Rješenje je jednostavno, prestanite kukati i omogućite poreznim obveznicima koja su vas spasili da imaju bar neke koriste od jeftinijih karata”, rekao je O’Leary.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu