Katarska energetska tvrtka QatarEnergy obustavila je tranzit tankera s ukapljenim prirodnim plinom (LNG) kroz Crveno more čime se nastavlja kriza međunarodnog pomorskog prometa kroz jedan od najvažnijih globalnih pravaca.
Najmanje četiri tankera s katarskim LNG-om zadržana su tijekom vikenda nakon što su američke i britanske snage izvele zračne i pomorske napade u Jemenu, uz obrazloženje da žele zaštititi komercijalne brodove od napada boraca Ansar Allaha iz sjevernog Jemena, objavio je Reuters.
Podrška Hamasu
Jemenski pokret u kojem značajnu ulogu igraju Huti upravlja sjevernim Jemenom od sredine prošlog desetljeća, a krajem prošle godine počeo je ometati plovidbu brodova povezanih s Izraelom u znak podrške palestinskom Hamasu u sukobu s izraelskom vojskom u okupiranom Pojasu Gaze. Kroz Crveno more prolazi 15 posto svjetskog brodskog prometa. Rutu je dosada zaobišlo nekoliko brodova s ukapljenim plinom, a drugi je i dalje koriste.
Tankeri Al Ghariya, Al Huwaila i Al Nuaman ukrcali su LNG u katarskoj luci Ras Laffan i trebali su krenuti prema Sueskom kanalu, no 14. siječnja zaustavili su se uz obalu Omana, prema podacima LSEG-a za praćenje brodova. Al Rekayyat se 13. siječnja u povratku u Katar zaustavio u Crvenom moru.
“Pauziramo i čekamo sigurnosne savjete, a bude li prolazak kroz Crveno more i dalje nesiguran, ići ćemo preko Rta dobre nade. To ne znači da je proizvodnja prekinuta”, naglasio je izvor izravno upoznat s tim pitanjem. U uredu katarske vlade za odnose s međunarodnim medijima i u QatarEnergyju nisu odmah odgovorili na Reutersov upit da komentiraju informaciju izvora.
Nisu odgovorili ni brodovlasnici i upravitelji četiriju brodova, uključujući Teekay Shipping Glasgow, Pronav Ship Management, Nakilat Shipping Qatar Ltd i Shellova podružnica STASCO. Katar je drugi najveći svjetski izvoznik ukapljenog plina, s isporučenih više od 75 milijuna metričkih tona u 2023., prema podacima LSEG-a. Od toga je 14 milijuna tona otišlo kupcima u Europi, a 56,4 milijuna u Aziji.
Pad prihoda Sueza
Cijene LNG-a s rokom isporuke u veljači stabilizirale su se oko podneva na nizozemskoj digitalnoj burzi na 30,72 eura za megavatsat nakon što su jutros nakratko bile poskočile na 31,64 eura. Najvišu razinu u ovoj godini, od 34,55 eura, zabilježile su 5. siječnja.
Sigurnosna kriza u Crvenom moru drastično se odražava na poslovanje Sueskog kanala. Prihod u dolarima, inače ključan izvor dolarskih prihoda za Egipat, smanjio se od početka godine za 40 posto u odnosu na isto razdoblje 2023. Od 1. do 11. siječnja brodski promet smanjio se za 30 posto u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje. Od početka godine kanalom su prošla 544 broda, u odnosu na 777 u istom razdoblju lani.
Dio svjetskih brodara bio je prisiljen preusmjeriti brodove preko Rta dobre nade, značajno povećavajući troškove prijevoza, ali i vrijeme isporuke. Drugi, oni kojima je teret i vrste ugovora to dozvoljavaju, odlučili su pričekati dok se situacija stabilizira.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu