Farmaceutska kompanija Eli Lilly razmatra testiranje svojih uspješnih lijekova za mršavljenje na ljudima koji nemaju prekomjernu tjelesnu težinu, ali su u opasnosti od debljanja, što je indikacija da bi proizvođač mogao proširiti ponudu lijekova izvan skupine pretilih pacijenata.
Izvršni direktor Eli Lillyja Dave Ricks rekao je za Financial Times da kompanija koja stoji iza poznatih brendova Mounjara i Zepbounda planira proučavati svoje lijekove protiv pretilosti među ljudima s indeksom tjelesne mase (BMI) koji se ne klasificira kao prekomjerna težina.
“Možda granična točka BMI-ja od 27 koju koristimo u sjevernoj Europi i SAD-u za ulazak u studije nije prikladna. Možda bismo trebali koristiti BMI od 25. Dugoročno, trebamo li gledati na održavanje zdravlja? Možda i hoćemo”, rekao je Ricks.
Komplikacije od težine
Ispitivanja koja su proučavala Eli Lillyjevu tjednu injekciju protiv pretilosti Zepbound i njegovu eksperimentalnu pilulu za mršavljenje orforglipron provodila su se na pacijentima koji su imali BMI od 30 i više ili one s BMI od 27 i više koji su imali zdravstvene komplikacije povezane s težinom. Ricks tvrdi da ima razloga za snižavanje tog praga, posebno za orforglipron koji rezultira skromnijim gubitkom težine.
Smatra da je moguće da bi se lijekovi, poznatih kao GLP-1, mogli dati ljudima s indeksom tjelesne mase ispod 25 koji su klasificirani kao osobe s zdravom težinom, ali imaju “BMI od 24,9 i kažu da ne bi voljeli dobiti dijabetes u svom životu …ili vaskularnu demenciju” ili se suočiti s povećanim rizikom od moždanog udara.
Njegovi komentari idu u smjeru da farmaceutska kompanija istražuje načine za proširenje tržišta za ono što se očekuje da će biti najpopularnija klasa lijekova u povijesti farmakologije. Analitičari Goldman Sachsa smatraju da bi prodaja tih lijekova mogla donijeti do 130 milijardi dolara godišnje. Najnovije brojke sugeriraju da u oko 890 milijuna odraslih osoba u svijetu pati od pretilosti, a još 1,6 milijardi klasificira se prevelikom težinom.
U razgovoru za FT Ricks je rekao da postoji razlog za snižavanje BMI-a za određene etničke skupine, poput stanovnika pacifičkih otoka, za koje je “poznato i dokumentirano da obolijevaju od dijabetesa tipa dva ranije u životu i s nižim BMI-om”. “Vjerojatno bismo ih trebali uzeti u obzir, gledamo na one populacije u kojima koristimo graničnu vrijednost … što vjerojatno nije prikladno za prevenciju bolesti”, rekao je.
Nije za ‘manju haljinu’
Ogromna potražnja za Zepboundom, kao i za Wegovyjem danskog proizvođača Novo Nordiska, dovela je do toga da su oba lijeka označena kao nedostatna od strane američke Uprave za hranu i lijekove. Obje tvrtke uložile su desetke milijardi dolara u izgradnju proizvodnih kapaciteta.
Iz Eli Lillya su dosad bili glasni u obeshrabrivanju korištenja Zepbounda u kozmetičke svrhe među bogatim pojedincima i slavnim osobama bez prekomjerne tjelesnu težinu, ali im je lijek prepisan, tvrdeći da su ograničene zalihe potrebne dijabetičarima i pretile pacijente kojima su najpotrebniji.
Proizvođač lijekova platio je reklamu u udarnom terminu na ovogodišnjoj dodjeli Oscara kako bi potaknuo ljude da Zepbound nije “za manju haljinu ili smoking, za ve liku noć, za taštinu”.
“Trenutno nam to nije ugodno”, rekao je Ricks, misleći na korištenje lijekova u kozmetičke svrhe. “S vremenom ćemo to možda bolje razumjeti u znanstvenom smislu …a svakako i u praktičnom smislu… ali trenutno, mislim da ono što možemo reći je da je to neprikladno, i imamo vrlo jasno stajalište o tome”.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu