Liderica njemačkih Zelenih kompanijama nudi suradnju i 500 milijardi eura

Autor: Tomislav Pili , 13. rujan 2021. u 22:00
Annalena Bärbock supredsjednica Zelenih/Reuters

Bärbock je predložila ‘pakt s industrijom’, vladinu novčanu pomoć zauzvrat pokretanja zelene tranzicije.

Stranka Zelenih po svemu sudeći bit će dio nove njemačke vlade što nije loša vijest za tamošnje kompanije s obzirom da ta politička opcija sve više pažnje polaže na gospodarstvo.

Kako piše Financial Times, u najavi svoju kandidature za kancelarku u travnju, supredsjednica Zelenih Annalena Bärbock govor nije započela ekološkim temama, poput spašavanja prašuma ili ugroženih životinjskih vrsta.

Obostrano ignoriranje

Suprotno očekivanjima, Bärbock je ponudila pomoć njemačkim kompanijama. Njezin “pakt s industrijom”, usmjeren na novčanu podršku kompanijama koje prolaze kroz zelenu tranziciju, odražava koliko se promijenio odnos Zelenih prema korporativnoj Njemačkoj.

Naime, ne tako dugo, većina političara iz te stranke ignorirali su probleme kompanija. Sukladno tome, i kompanije su ignorirale Zelene. Sada, desetak dana uoči prvih izbora nakon 16 godina na kojima se neće kandidirati sadašnja kancelarka Angela Merkel, skoro da nema javnog istupa Annalene Bärbock, a da tema nije gospodarstvo.

“Tržišta budućnosti bit će klimatski neutralna. Pitanje nije hoće li se to dogoditi, već tko će to učiniti najbolje. Želim da Njemačka u tom pogledu bude među vodećima”, izjavila je Bärbock tijekom prvog govora u kampanji na proljetnom saboru stranke. Isabell Wolfgramm iz Federacije njemačke industrije kaže kako to pokazuje koliko se odnos promijenio.

“Prije 10 godina nismo mogli ni zamisliti da bi Zeleni predložili suradnju između industrije i političara”, kaže Wolfgramm.

“Pakt s industrijom” znači da bi Zeleni zatražili od udruga poslodavaca sklapanje dogovora o vladinoj financijskoj podršci kompanijama koje pokrenu transformaciju poslovnog modela prema održivim osnovama.

S druge strane, korporativnu Njemačku na pružanje ruke Zelenima motivirala je sve veća svjesnost potrošača o klimatskim promjenama te uspon ESG investiranja koje uzima u obzir zaštitu okoliša, društvenu odgovornost i korporativno upravljanje prilikom izbora ulaganja.

Kako kaže Oliver Krischer, zamjenik predsjednika parlamentarnog kluba Zelenih, tijekom kampanje za prethodne izbore 2017. malo koja kompanija željela je primiti na sastanak dužnosnike te stranke. “Sada ne mogu stići na sve dogovorene sastanke”, kaže Krischer.

Zeleni su 2017. dobili tek 8 posto glasova. Na ovogodišnjim izborima 26. rujna mogli bi dobiti dvostruko više. Međutim, šanse da Bärbock postane kancelarka vrlo su tanke. Zeleni su trenutno treća politička opcija po popularnosti, iza socijaldemokrata (SPD) i demokršćana (CDU).

No, prilično je velika vjerojatnost da će biti dio vladajuće koalicije, posebice ako mandatar za sastav vlade postane Olaf Scholz, lider SPD-a i trenutno vodeći kandidat za kancelara u anketama.

Ulaganja u 10 godina

Uz novac potreban za “pakt s industrijom”, Zeleni predlažu i ulaganje 500 milijardi eura u idućih 10 godina za javnu infrastrukturu. Kako bi to ostvarili, Zeleni žele olabaviti ustavno ograničenje razine zaduživanja. No, to je u suprotnosti s fiskalno konzervativnijim SPD-om, a posebice CDU-om.

Model koji Zeleni žele preslikati na cijelu Njemačku jugozapadna je pokrajina Baden-Württemberg. Sjedište industrijskih divova poput Daimlera, Boscha i Porschea, ta je pokrajina i prva gdje Zeleni predvode lokalnu vladu. I to već cijelo desetljeće.

“Ono što smo naučili jest da su kompanije vrlo zainteresirane za transformaciju prema klimatskoj neutralnosti. Ali, i to vrlo važno ali, to mora biti profitabilno za njih”, kaže Danyal Bayaz, ministar financija Baden-Württemberga.

Središnja ličnost koja je Zelene motivirala na bolje razumijevanje industrije bio je Fritz Kuhn, jedan od osnivača stranke i nekadašnji gradonačelnik Stuttgarta. Živeći u pokrajini gdje u automobilskoj industriji radi 10 posto radnika, Kuhn kaže da je bio prisiljen promisliti kako pomiriti ekološke i ekonomske interese i tako osigurati preživljavanje stranci.

“Ne možemo razmišljati u relacijama prijatelj-neprijatelj. Neprijatelj mora biti poražen, ali partnera morate uvjeriti”, kaže Kuhn. Svoj je pristup sintetizirao u slogan skovan 2000. za koji mnogi članovi stranke i danas tvrde da je među najboljima – Budite u crnom (na dobitku, op. a.) sa zelenim idejama.

Doduše, kritičari “zelene vlasti” u Baden-Württembergu ističu kako su dosadašnji rezultati vrlo slabi. Naime, ta pokrajina manje od 35 posto energije dobiva iz obnovljivih izbora, po čemu je iza čak i iza Bavarske gdje su na vlasti već desetljećima konzervativci.

Torge Thönnessen, vlasnik startupa koji razvija novu generaciju baterija za električna vozila ističe kako se ciljevi Zelenih nisu promijenili, samo su postali manje radikalni. “Oni sada žele evoluciju, a ne revoluciju”, kaže Thönnessen.

Lider SPD-a najuvjerljiviji i u drugom sučeljavanju

Kancelarski kandidat Socijaldemokratske stranke (SPD) Olaf Scholz je prema prvim ispitivanjima javnog servisa ARD/ZDF iznova pobjednik TV sučeljavanja s konkurentima iz CDU/CSU-a i Zelenih održanog u nedjelju. Anketa ARD-a provedena sat i pol nakon sučeljavanja pokazala je kako 41 posto ispitanika smatra da je Scholz bio najuvjerljiviji. Laschet je dobio 27 posto, a Bärbock 25 posto. Scholz je svojom prednošću u drugom sučeljavanju potvrdio aktualna ispitivanja javnog mnijenja koji SPD-u daje prednost od nekoliko postotnih bodova ispred demokršćanske Unije CDU/CSU. Većina anketa bilježi podršku od 25 do 27 posto za SPD iza kojeg slijedi CDU s 20 do 23 posto te Zeleni s 15 do 17 posto.

Komentirajte prvi

New Report

Close