Kruh, mlijeko, sir… I bankarske usluge

Autor: The New York Times , 24. prosinac 2012. u 18:15
Pult u Costcovoj trgovini u Kaliforniji sadrži informacije o financijskim uslugama koje lanac nudi

Financijski proizvodi dostupni su ljudima koji inače ne zadovoljavaju uvjete za njih, ali oni nisu uvijek podvrgnuti istim nadzornim mjerama kao i bankovni proizvodi.

Dok velike američke banke štede na kreditima, a sve veći broj stanovnika gasi račune u bankama, prazninu su odlučili popuniti veliki maloprodajni lanci.

Kupci tako mogu podignuti gotovinu na bankomatu koristeći se Walmartovom prepaid karticom, dizati kredite u Home Depotu za renoviranje kuhinje ili pokrenuti novu tvrtku pomoću kredita za male poduzetnike koje izdaje lanac Sam's Club. Borce za zaštitu potrošača brine rast ove bankarske industrije iz sjene. Financijski proizvodi dostupni su ljudima koji inače ne zadovoljavaju uvjete za njih, ali oni nisu uvijek podvrgnuti istim nadzornim mjerama kao i bankovni proizvodi. Kako bi ostvarili zaradu, maloprodajni lanci obično naplaćuju više onima koji imaju slab ili nikakav kreditni rejting. "Ove proizvode prate visoke naknade, a sustav zaštite vrlo je slab", kaže Norma Garcia, pravnica Saveza potrošača. Maloprodajnim su lancima bankovni proizvodi poslovna strategija, kojoj je cilj potrošačima dati novac u ruke kako bi više kupovali. "Imajte na umu da Walmart želi biti jedinstveni centar za sve potrebe", kaže izvršni direktor financija Walmarta Charles Holley jr. Iako će banke vjerojatno razljutiti takva konkurencija, zagovornici maloprodajnih lanaca ističu da lanci samo ispunjavaju prostor koji su banke napustile.

Novi im je pothvat privlačan i zbog stanovništva koje se koristim malim brojem ili gotovo nikakvim bankovnim uslugama. Vladina Korporacija za osiguranje saveznih depozita procjenjuje da se otprilike 10 milijuna američkih kućanstava ne koristi bankovne usluge, a prije tri godine riječ je bila o devet milijuna. Holley kaže da od 20 do 25 posto kupaca Walmarta nema račun u banci. Walmart je u studenome predstavio prepaid karticu u suradnji s American Expressom. Uz tu karticu, koja nije vezana uz bankovni račun, nudi se i besplatna telefonska podrška korisnicima. S obzirom na to da je bila frustrirana zbog naknada koje je naplaćivala njezina banka, agentica nekretnina Nancy Fry iz Logana u Uti ove je godine kupila Walmartovu prepaid karticu. No to je bilo još gore, kaže, jer su joj za svaku uplatu novca na karticu naplaćivali tri dolara. "Stvarno nemam novca i ne mogu si priuštiti takve naknade", kaže. Pravnici koji se bave potrošačkim sektorom zalažu se za transparetnost u naplaćivanju naknada te strože nadzorne mjere. Walmart je ove godine krenuo u probnu prodaju jednogodišnje police osiguranja tvrtke MetLife, a korisnici novac mogu uplatiti te platiti račune u bilo kojoj Walmartovoj trgovini. Kent Prater dobio je kredit organizacije Sam's Club radi otvaranja restorana u Lumbertonu u Sjevernoj Karolini.

Za kredit se prijavio putem interneta i dobio 10.000 dolara uz kamatu od otprilike 10 posto. U banci bi "stvari vjerojatno bile malo teže zbog okoline, to jest zbog gospodarstva i regulatornog okružja", kaže Kent Prater, koji je prošloga mjeseca otvorio Thai Chilli. Costco također snubi potrošače kojima su dozlogrdile banke. "Mnogi misle da su bankovne naknade previsoke ili su u posljednjih nekoliko godina izgubiti povjerenje u banke", kaže Jay Smith, voditelj poslovanja i direktor financijskih usluga u Costcu. Costco prodaje police osiguranja automobila i nekretnina, nudi kreditno poslovanje, a krajem 2010. godine počeo je nuditi i hipoteke. Na hipotekama, koje nude mali zajmodavci, ne zarađuju, kaže Smith. Cilj je da korisnici produlje članstvo u Costcu. Lani je Home Depot počeo nuditi kredite u maksimalnom iznosu od 40.000 dolara, a ove je godine produljio uvjete plaćanja kreditnim karticama bez kamata.Dwaine Kimmet, glavni financijaš Home Depota, kažu da su krediti osobito korisni za one kojima roba hitno treba, na primjer prilikom kupnje bojlera. Također su korisne za Home Depot, čijoj je prodaji naštetila kriza na tržištu privatnih nekretnina.

Stephanie Clifford i Jessica Silver-Greenberg

Komentirajte prvi

New Report

Close